Miasta mogą ubezpieczyć się od kolizji spowodowanych przez hulajnogi elektryczne

erd
W 2022 roku w Polsce odnotowano 60 wypadków, w których e-hulajnogi najechały na pieszego. Aż 58 sprawców tych kolizji było pod wpływem alkoholu.
W 2022 roku w Polsce odnotowano 60 wypadków, w których e-hulajnogi najechały na pieszego. Aż 58 sprawców tych kolizji było pod wpływem alkoholu. Fot. Tomasz Hołod
Od 1 września w stolicy Francji nie wypożyczymy już elektrycznej hulajnogi. David Belliard, zastępca burmistrza Paryża odpowiedzialny za przestrzeń publiczną, tłumaczy tę decyzję panującą na ulicach anarchią i licznymi kolizjami z udziałem hulajnóg. Cała reszta Europy, z nieodpowiedzialnymi użytkownikami stara się walczyć w mniej radykalny sposób. W karaniu ich mają pomóc nowe przepisy, a koszty spowodowanych przez nich szkód pokryć mają ubezpieczenia.

W Polsce rośnie liczba miłośników e-hulajnóg

Zakaz z Paryża przywrócił dyskusję na temat hulajnóg do polskiej debaty publicznej. Sprawa budzi emocje – tym bardziej, że liczbę hulajnóg elektrycznych dostępnych do wypożyczenia w ponad 70 miastach szacuje się na 94 tys. W samej Warszawie ich udział w ruchu „rowerowym” wynosi ok. 7%.

Hulajnoga elektryczna to z założenia rozwiązane wspierające rozwój zielonych miast. Emituje trzy razy mniej CO2 niż samochód (wg instytutu badawczego Fraunhofer ISI), Wprowadzenie tego rozwiązania do miasta skutkuje też redukcją emisji gazów cieplarnianych aż o 45% i zmniejszenia korków, które tylko w Warszawie kosztują każdego kierowcę ponad 6 tys. złotych rocznie!

Radykalne rozwiązania się nie sprawdzają

Kopenhaga, która w 2020 roku jako pierwsza wprowadziła zakaz wypożyczania hulajnóg, zaledwie rok wycofała się ze swojej decyzji i postawiła na surowsze zasady ich użytkowania, np. wymóg noszenia kasków czy zakaz parkowania urządzeń w centrum.

Większość miast zrozumiała, że walczyć należy przede wszystkim z nieodpowiedzialnymi użytkownikami. Oficjalne dane potwierdzają skuteczność tego założenia. W 2022 roku w Polsce odnotowano 60 wypadków, w których e-hulajnogi najechały na pieszego. Aż 58 sprawców tych kolizji było pod wpływem alkoholu. Ponad 50% kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a jedynie 6% nosi kaski.

– Debata publiczna jest potrzebna, ale takie działania są nie tyle konieczne, ile nieuniknione Do problemu należy podejść z trzech różnych stron: odgórnego kontrolowania zachowań kierowców e-hulajnóg, dostosowywania infrastruktury miejskiej, i zwracania uwagi na odpowiedzialność użytkowników hulajnóg jako uczestników ruchu drogowego – zauważa Danuta Żukowska, General Manager CEE start-upu Cachet, który oferuje ubezpieczenia właścicielom e-hulajnóg.

Zaostrzenie prawa wydaje się mieć kluczowe znaczenie. To rozwiązanie, po które sięgnęło już wiele miast. W Rzymie prędkość e-hulajnóg w strefach dla pieszych ograniczona jest do 6 km/h, a w Oslo panuje zakaz ich wypożyczania w godzinach nocnych. Ujednoliconych rozwiązań prawnych chce Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, która postuluje m.in. wprowadzenie zakazu poruszania się na hulajnogach osobom po-niżej 16 roku życia.

Powszechny problem stanowi też przestarzała infrastruktura. Dostosowanie ulic do nowych mikropojazdów wymaga zbudowania fizycznie oddzielonych ścieżek, a także ulic bez wysokich krawężników. Nad takimi zmianami pracują już Amsterdam, Kopenhaga czy Oulu (Finlandia). Z kolei władze polskich zwiększają liczbę parkingów przeznaczonych dla e-hulajnóg.

Danuta Żukowska z Cachet zwraca uwagę na potrzebę zwiększania świadomości użytkowników jednośladów – na przykład poprzez kampanie wskazujące na ponoszenie odpowiedzialności za zachowanie na drodze i informujące o możliwości wykupienia polisy, która obejmuje naprawę szkód powstałych w wyniku kolizji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl