Bankowcy liczą, że telefon zastąpi okienko

Joanna Pieńczykowska
Chociaż obecnie tylko 3,5 proc. Polaków korzysta z tzw. bankowości mobilnej, czyli korzysta ze swojego konta za pośrednictwem komórki lub tabletu, to kolejne banki wprowadzają tego typu usługi lub poszerzają ofertę.
Chociaż obecnie tylko 3,5 proc. Polaków korzysta z tzw. bankowości mobilnej, czyli korzysta ze swojego konta za pośrednictwem komórki lub tabletu, to kolejne banki wprowadzają tego typu usługi lub poszerzają ofertę. FOT. WOJCIECH GADOMSKI/POLSKAPRESSE
Chociaż obecnie tylko 3,5 proc. Polaków korzysta z tzw. bankowości mobilnej, czyli korzysta ze swojego konta za pośrednictwem komórki lub tabletu, to kolejne banki wprowadzają tego typu usługi lub poszerzają ofertę. Mobilny dostęp do konta wprowadził właśnie PKO BP - największy gracz na rynku. Z kolei mBank udoskonalił usługę.

- W pierwszej kolejności wdrażamy uniwersalną wersję lajt, czyli uproszczoną, aby umożliwić wszystkim zainteresowanym łatwiejszy dostęp do usług przez telefon. Na przełomie lipca i sierpnia zaproponujemy transakcyjną wersję aplikacji na iPhone'a i iPada - zapowiada Jarosław Mastalerz, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości detalicznej.

Zarząd mBanku liczy, że do końca roku zwiększy się liczba klientów korzystających z bankowości mobilnej ze 100 do 200 tys. - Spodziewamy się, że liczba użytkowników wzrośnie w roku 2012 do pół miliona - prognozuje Jarosław Mastalerz.

BZ WBK najbardziej hipoelastyczny wśród banków

PKO BP i mBank nie są jednak pierwsze. Usługi bankowości mobilnej banki zaczęły wprowadzać na początku ubiegłego dziesięciolecia. Na początku były to jednak proste operacje, np. sprawdzenie salda, często oparte tylko na wiadomościach SMS. Teraz jednak banki udostępniają specjalistyczne aplikacje i poszerzają ofertę. W początkach roku obsługę rachunku osobistego za pomocą telefonu komórkowego udostępniły m.in. Alior Bank i Millennium, w listopadzie ub.r. - Pekao. Wcześniej wprowadziły taką możliwość m.in. Inteligo, BZ WBK i City Handlowy.

Banki wprowadzają nowe usługi, chociaż na razie bankowość mobilna ma stosunkowo niewielu użytkowników. - Tylko 3,5 proc. Polaków klientów banków korzysta z rachunku przez komórkę - wynika z badania Homo Homini. Na dodatek 82 proc. spośród przebadanych 30 tys. Polaków klientów banków nie wiedziała, co to jest bankowość mobilna, z czego 54 proc. nie słyszało o niej w ogóle, a ok. 25 proc. nie potrafiło zdefiniować, co oznacza to określenie. - Te 3,5 proc. oznacza jednak, że grupa użytkowników liczy już jednak około 750 tys. osób - podkreśla Jarosław Mastalerz.

Stopy nie wzrosły, a kredyty drożeją

Zdaniem wielu ekspertów w przyszłości mobilna bankowość będzie co najmniej tak popularna jak internetowa, niektórzy są zdania, że stanie się dominująca. Bo ma wielką zaletę: pozwala zarządzać kontem z każdego miejsca i w każdym czasie: czy to ze sklepu, czy podczas spotkania towarzyskiego, czy na ławce w parku. Wystarczy telefon komórkowy lub tablet z przeglądarką internetową i dostępem do internetu.

Co można zrobić przez komórkę? Zwykle banki pozwalają realizować podstawowe operacje finansowe. - Okazuje się, że najczęściej klienci sprawdzają saldo, robią przelewy oraz przeglądają historię konta. To aż 70 proc. operacji - mówi Paweł Kucharski, dyrektor ds. marketingu i rozwoju bankowości detalicznej BRE Banku.

Część banków oferuje też możliwość spłacenia karty, otwarcia lokaty, doładowania konta w telefonie, zapłaty za e-fakturę, przeglądanie rachunku funduszy inwestycyjnych. Citi Handlowy, który bankowość mobilną rozwija od ub.r., niedawno wprowadził jako pierwszy w Polsce usługę przelewu przez "stuknięcie się" telefonami. Jeśli jedna osoba chce przelać drugiej pieniądze na konto, może zrobić to, dotykając swoim telefonem telefonu odbiorcy.

Klient znany bankowi szczególnie ceniony

Rozwojowi mobilnej bankowości sprzyja szybki rozwój internetu mobilnego. Jak wynika z danych firmy Deloitte, w połowie 2010 3 mln użytkowników telefonów komórkowych korzystało z internetu. - O ile w 2009 r. sprzedano w Polsce około miliona smartfonów, to w 2010 r. już 2,5 mln, w 2015 r. sprzedaż wyniesie 8 mln - prognozuje Deloitte.

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Materiał oryginalny: Bankowcy liczą, że telefon zastąpi okienko - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam

Dobra oferta to podstawa dlatego lepiej dobrze porównać żeby później nie płacić za wszystko!

j
jagienka

zgodze sie konta internetowe to teraz potega nic wiecej nie potrzeba, a jak sie jeszcze dobrze poszuka to mozna uniknac placenia za prowadzenie itp ja na przyklad tak mam w getin banku

K
Kirke

A ja tego nie potrzebuję okienko zastępuje mi komputer. Przez niego mogę zrobić przelew zapłacić rachunki itp. i to za free jak masz dobre konto. Czy trzeba czegoś więcej?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3