BEAUTIFUL COMPANY Z WROCŁAWIA: CZYM NAPRAWDĘ JEST MOTYWACJA

Materiał informacyjny BEAUTIFUL COMPANY
Fiodor Dostojewski powiedział kiedyś, że życie to raj, do którego klucze są w naszych rękach. W biznesie Edenem dla szefa jest efektywny pracownik, a jednym z kluczy do wzniesienia go na wyżyny produktywności i satysfakcji z pracy jest bez wątpienia odpowiednia motywacja. Pytanie brzmi: czym ona naprawdę jest i jak wykorzystać ją w realiach firmy?

Motywacja to stan gotowości do podjęcia działania, wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian

.

Czy to oznacza, że motywacja w praktyce powoduje, iż pracownik w na każdym etapie wykonywania zadania jest pełen energii oraz zapału? Niekoniecznie. To trochę tak jak z taksówką stojącą w korku. Pasażerowi zależy, by jak najszybciej dotrzeć na miejsce, ale kierowca nie rusza, ograniczony innymi autami lub własnym brakiem kreatywności w wyszukaniu alternatywnej trasy. Wykonuje powierzone mu przez klienta zadanie, ale jest w tym bierny. Zmotywowany kierowca szukałby rozwiązań, myślałby o opcjach skrócenia czasu przejazdu. Czemu zatem tego nie robi?

Kierunek, wysyłek, wytrwałość

Motywację warto rozłożyć na czynniki pierwsze. W Beautiful Company patrzymy na nią jak na składową trzech elementów: kierunku, wysiłku oraz wytrwałości.

Pierwszy komponent to nic innego jak konkretnie wyznaczony cel, określone zadanie. Pracownik musi je rozumieć oraz wiedzieć, jakie konsekwencje spowoduje brak jego wykonania w określonym czasie. Dzięki temu pracuje świadomie, a wiedza odnośnie przyczyn i skutków może być katalizatorem do podjęcia szybszych, zdecydowanych działań.

Wysiłek z kolei pokazuje, że dążenie do wykonania zadania nie zawsze musi być przyjemne. To ważne, ponieważ wiele osób definiuje motywację jako stan, w którym „zawsze im się chce.” Take założenie jest, w naszej opinii, błędne i prowadzi do chęci uzyskania niemożliwego do wywołania u pracownika stanu.

Wytrwałość zamyka nam motywacyjną układankę. Bez kierunku i wysiłku nie zaczniemy żadnej pracy, ale tylko dzięki wytrwałości nie przerwiemy jej w połowie. Ona również nie zawsze będzie przyjemna w implementacji, głównie ze względu na różnej maści dystraktory, mogące nawiedzać nas w ciągu dnia.

Jak motywować zespół

Karta motywacji

Najczęstszym błędem, który obserwujemy u liderów, to wybieranie motywatorów dla zespołu, które zadziałałyby na niego samego. Metoda ta nie bierze pod uwagę różnorodności ludzi, ich potrzeb, wartości, sposobu myślenia oraz działania. Dobrze to widać na karcie motywacji, rozróżniającej jej podstawowe składowe na czynniki: zewnętrzne, wewnętrze, pozytywne oraz negatywne.

Dobry lider powinien rozmawiać ze swoim zespołem, odkrywać, które z w/w motywatorów działają na nich najlepiej i właśnie te stosować. Można również poprosić o przeprowadzenie takiej rozmowy trenera wewnętrznego lub coacha, którzy posiadają odpowiedni warsztat oraz potrafią zadawać właściwe pytania.

Piramida Maslowa

Ciekawym katalizatorem podniesienia poziomu zaangażowania może być również piramida potrzeb Maslowa. Nie była ona tworzona jako narzędzie motywacyjne, ale znamy sytuacje, w których jak najbardziej warto wziąć pod uwagę jej składowe:

Podczas stosowania tego narzędzia lider powinien wykazać się inteligencją emocjonalną oraz zdolnościami analitycznymi np. jeśli widzę, że mój pracownik co dzień przychodzi do pracy bez śniadania i już o 9:00 zasypia nad kubkiem kawy, zamiast motywować go premią za efektywność, należy z nim porozmawiać i zadbać o to, by zmienił swoje nawyki.

Co ciekawe, nie trzeba potrzeb z piramidy zaspokajać u pracownika oddolnie. To jeden z mitów pokutujących w przypadku tej metody. Właściwa kolejność może pomóc, ale nie jest niezbędna. Wszystko zależy od jednostkowej oceny sytuacji, którą zrozumie tylko świadomy, empatyczny lider.

Motywacja jest skomplikowanym procesem. Powstało o niej wiele książek, filmów i artykułów. W Beautiful Company, zamiast szukać złotego środka, wolimy stawiać na różnorodność metod, indywidualne podejście, inteligencję emocjonalną oraz świadomość liderów. Każda firma powinna znaleźć swoją drogę na podniesienie poziomu zaangażowania, ale żadna nie może pozwolić sobie na to, by o temacie motywacji zapomnieć, zwłaszcza w realiach zwiększonej pracy w zespołach rozproszonych, jakie przyniósł nam 2020 rok.

Dodaj ogłoszenie