Biura podróży podsuwają złe umowy

Joanna Pieńczykowska
Fot. Marianna Lach
Wybierasz się na wycieczkę z biurem podróży? Sprawdź dokładnie umowę, którą podpisujesz. 63 proc. z nich zawiera zapisy łamiące prawa konsumentów - wynika z kontroli przeprowadzonej przez UOKiK u 87 organizatorów turystyki.

Najczęściej touroperatorzy bezprawnie ograniczają zakres swojej odpowiedzialności, np. zastrzegają sobie, że nie ponoszą konsekwencji za opóźnienia samolotów, zmianę hotelu czy zaginięcie przedmiotów wartościowych pozostawionych w autokarze. Tymczasem robią to bezprawnie. - Przedsiębiorca nie może zastrzec, że nie odpowiada np. za zniszczenie lub kradzież bagażu. Tylko mu się tak wydaje, zgodnie z prawem ta odpowiedzialność ciąży na organizatorze - podkreśla Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.

Jak kupić wczasy i nie dać się oszukać? [PORADNIK]

Okazuje się też, że stosunkowo wiele biur utrudnia swoim klientom składanie reklamacji. Na przykład skracają ustawowy termin na jej złożenie. Kilka z nich w umowie zawarło zapis, że "wszelkie reklamacje w sprawie usług winny być wniesione indywidualnie nie później niż 7 dni od daty zakończenia imprezy". Wprowadzają jednak w błąd. - Zgodnie z prawem na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia wycieczki - podkreśla Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Częstym grzechem jest też zmienianie cen w ostatniej chwili, tuż przed rozpoczęciem imprezy. Jak podkreśla UOKiK, prawo dopuszcza możliwość zmiany ceny jedynie w ściśle określonych przypadkach, np. wzrostu opłat urzędowych, w tym podatków, kosztów transportu, kursów walut. Jednak nie może się to ponadto odbyć później niż 20 dni przed rozpoczęciem wycieczki. - W przypadku zmiany ceny organizator musi niezwłocznie poinformować o tym konsumenta, który ma w takim wypadku prawo odstąpienia od umowy i zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jak wykazała kontrola, organizatorzy wyjazdów nie przestrzegali tych przepisów. - Na przykład zastrzegali sobie możliwość zmiany ceny z innych powodów niż ustawowe, np. opłaty klimatycznej - mówi Cieloch.

Raport UOKiK: Coraz mniej biur podróży narusza prawa konsumentów

Jednak UOKiK zwrócił uwagę, że zauważył poprawę w porównaniu z wynikami poprzedniego przeglądu z 2008 roku, kiedy nieprawidłowości stwierdzono aż u 96 proc. podmiotów.

Wideo

Materiał oryginalny: Biura podróży podsuwają złe umowy - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie