Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chrzanów. Remont wiaduktów ruszy w wakacje, zapowiada się komunikacyjny paraliż

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Prace związane z remontem linii kolejowej nr 93 z Trzebini do Oświęcimia wkrótce ruszą w Chrzanowie. Przebudowanych zostanie tam m.in. siedem wiaduktów, co zdecydowanie usprawni ruch samochodowy w mieście.

Obecne przejazdy pod nasypem kolejowym w Chrzanowie są zbyt niskie i wąskie, kompletnie niedostosowane do aktualnych potrzeb. Pod jednym z nich prowadzi jednokierunkowa droga krajowa nr 79. Przejechać tamtędy mogą jedynie pojazdy do wysokości 3 metrów.

Problemy mają także piesi, by przejść pod wiaduktami na ulicach 29 Listopada, Świętokrzyskiej i Kadłubek. Nie ma tam chodników, przejazdy są wąskie i samochody mijają przechodniów w niebezpiecznej odległości. Wszystkie te utrapienia mają zniknąć po remoncie.

- Wiadukty zostaną rozebrane i wybudowane na nowo - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W Chrzanowie przebudowane zostaną wiadukty nad ulicami: Krakowską, 29 Listopada, Kadłubek, Świętokrzyską, Sienną, Zbożową i Powstańców Styczniowych. Dodatkowo zdemontowana zostanie kładka dla pieszych na stacji Chrzanów i zastąpiona przejściem podziemnym. Roboty mają ruszyć już w wakacje. Najpierw wykonane zostaną wstępne prace przy wiadukcie na ul. Siennej oraz remont przejścia podziemnego przy przystanku Chrzanów-Śródmieście. Główne roboty prowadzone będą w latach 2020-2021.

Najbardziej zmieni się rejon ulic Krakowskiej i 29 Listopada. Przejazd pod wiaduktami będzie dwukierunkowy. Gmina planuje budowę drogi równoległej do ul. Podwale po drugiej stronie nasypu kolejowego. Powstaną tam też ronda i parkingi. To usprawni ruch.

- Staramy się, tam, gdzie to możliwe, skoordynować prace z koleją, by utrudnienia dla mieszkańców były jak najmniejsze - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Są one jednak nieuniknione i Chrzanów czeka komunikacyjny paraliż. Linia kolejowa przecina miasto na pół. Zamknięcie wiaduktów oznacza dla zmotoryzowanych konieczność objeżdżania całego Chrzanowa.

Najbardziej we znaki da się kierowcom zamknięcie wiaduktów przy ulicach Krakowskiej i Siennej, gdzie ruch jest największy. Kolej rozłoży w czasie remonty, by nie zamykać wszystkich jednocześnie.

Wiadukty zmienią też wygląd. Charakterystyczny kamień będzie zastąpiony przez żelbeton. Stowarzyszenie „Stacja Chrzanów” zabiegało o zachowanie ich historycznego wyglądu. - Było to możliwe, jednak zabrakło dobrej woli. Dzięki naszym staraniom nowy wiadukt na ul. Siennej nawiązywać będzie do pierwotnej wersji - mówi Krzysztof Brandys, prezes stowarzyszenia.

Wiadukt na Siennej zostanie wykonany z żelbetonu z fakturą imitującą kamień, a łuk obłożony będzie klinkierem. Po modernizacji zostanie tam wprowadzony ruch dwukierunkowy.

Efektem wszystkich prac na trasie Trzebina-Oświęcim będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i kilkunastominutowe skrócenie czasu jazdy, wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania.

FLESZ - 10 matek, które zmieniły świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska