Czym będzie w tym roku Kromer Biecz Festival?

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 
Wystarczyły cztery lata, by Kromer Biecz Festival zadomowił się na dobre wśród letnich festiwali poświęconych muzyce dawnej. Tegoroczna, piąta już odsłona tego wydarzenia nie tylko niesie z sobą cały wachlarz barw barokowej muzyki, ale także śmiało wykracza poza oczywiste ramy, sięgając aż po romantyzm. A wszystko to w zgodzie z duchem historycznych praktyk wykonawczych. Biecz między 6 a 11 sierpnia będzie rozbrzmiewał najpiękniejszą muzyką dawną. Tym łatwiej dostępną, że wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Czym wobec tego będzie w tym roku Kromer Biecz Festival? Z całą pewnością podąży ścieżką konsekwentnie wytyczaną od dwóch lat – po prezentacjach skarbów muzyki średniowiecza i renesansu skupi się tym razem na muzyce epoki baroku. Festiwalowi przyświecać będzie także idea różnorodności –to właśnie w wiekach XVII i XVIII muzyka ewoluowała i rozgałęziała się jak nigdy wcześniej. Ta podróż przez dwa stulecia pokaże rozwój muzyki wokalnej – od przełomowych pomysłów wokalnych Monteverdiego aż po dojrzałą późnobarokową kantatę – oraz instrumentalnej: wyprowadzając wątki od jednorodności brzmienia, przez dążenie ku niezależności i wirtuozerii. Wreszcie Kromer Biecz Festiwal pokaże niezwykłą ekspansję muzyki włoskiej, która odcisnęła trwałe piętno na całym Starym Kontynencie i inspirowała twórców polskich, niemieckich czy brytyjskich.

Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce dla letniego festiwalu muzyki dawnej, aniżeli Biecz. Repertuar Kromer Biecz Festivalu odnajduje w gotyckich i renesansowych wnętrzach bieckich zabytków naturalny kontekst, tak ważny w przywracaniu dziedzictwa muzycznego Polski i Europy. Niewielki, ale fascynujący. Położony na wzgórzu, z którego rozciąga się olśniewająca panorama Pogórza Karpackiego. Ale nade wszystko oddychający historią, której pyszne ślady widać na każdym kroku. Nic w tym dziwnego, przecież Biecz był niegdyś miastem królewskim Korony, dziś jest prawdziwą perłą Małopolski.

Dzięki gościnności Biecza wstęp na koncerty festiwalowe jest bezpłatny. Zaś dzięki gościnności i olśniewającemu dziedzictwu miasta wszystkie wydarzenia odbywać się będą w niesamowitych bieckich świątyniach. Największą jest kolegiata pw. Bożego Ciała, która powstawała na przestrzeni bez mała pół wieku – budowę prezbiterium rozpoczęto jeszcze przed rokiem 1480, a całą świątynię ukończono najpewniej z końcem pierwszej dekady XVI wieku. Jej bryła i dzwonnica, podobnie jak umieszczonej w sercu miasta wieży ratuszowej, stanowi dominantę miejskiego pejzażu, tak piękną, jak wyniosłą. Charakterystyczne sieciowe sklepienie nawy głównej, rzeźbiony, gotycki portal dziś zamurowanego, niegdyś głównego wejścia kościoła, wreszcie najważniejszy muzyczny zabytek regionu: muzyczny pulpit z roku 1633, którego płaskorzeźby ilustrują życie muzyczne tego okresu stanowią o wyjątkowej wartości historycznej i estetycznej kolegiaty. Także kościół zakonny Franciszkanów pw. św. Anny, mimo że leży nieco na uboczu, jest niezwykle ważną częścią bieckiej tkanki historycznej. Jego skromna, barokowa bryła wraz z założeniem klasztornym powstały w wyniku ukończonej w 1642 roku przebudowy dawnego zamku, czego świadectwem są choćby imponujące drzwi zamkowe ozdobione XVI-wiecznymi jagiellońskimi orłami. Skromne wnętrze jednonawowej świątyni kryje m.in. XVIII-wieczny pulpit muzyczny, podobnie jak ten słynny, przechowywany w bieckiej kolegiacie, świadczący o niezwykle bogatym życiu muzycznym miasta w dawnych wiekach. Wreszcie olśniewający i pozostający od 2003 roku na liście światowego dziedzictwa UNESCO kościół pw. Michała Archanioła w leżącej nieopodal Biecza Binarowej. Powstał u zarania XVI wieku i jest jednym z najstarszych przykładów charakterystycznego dla Małopolski drewnianego budownictwa sakralnego. Odznacza się nie tylko świetną akustyką, ale nade wszystko zachwycającym, pełnym kolorów stropem pokrytymi polichromiami, mającymi pełnić rolę obrazkowego kodeksu moralnego i Biblii pauperum. Jest także żywym świadectwem historii Biecza, dzięki dokumentującym wizerunek miasta XVII-wiecznym malowidłom. Prawdziwy klejnot małopolskiej architektury.

Pokazać możliwie najpełniejsze spektrum muzyczne całej, obfitej w narodziny czy intensywną ewolucję form muzycznych, epoki baroku. Takie zadanie postawili przed sobą organizatorzy tegorocznego Kromer Biecz Festivalu. Zadanie z pozoru niemożliwe, niemniej, jak pokazuje program obejmujący aż jedenaście koncertów w dniach 6-11 sierpnia, możliwe do wykonania. Kromer Biecz Festival będzie podróżą w czasie – obejmującą ponad dwa wieki – i przestrzeni – zajrzy do najważniejszych ośrodków europejskich, dzięki którym muzyka zmieniła swój bieg. Podróżą tyleż pouczającą, co – nade wszystko – pełną piękna, emocji i wspólnego przeżywania.

Kromer Biecz Festival potrwa w tym roku aż sześć dni. Począwszy od wtorku, 6 sierpnia, kiedy wydarzenie otworzy koncert zespołu Les Basses Réunies pod artystyczną opieką wirtuoza wiolonczeli Bruno Cocseta. Artyści zaprezentują przekrojowy program prezentujący kameralny repertuar instrumentalny od połowy wieku XVI aż po koniec XVII. Jednocześnie członkowie Les Basses Réunies podjęli się zadania poprowadzenia kursów mistrzowskich dla młodych instrumentalistów, których organizatorzy festiwalu tym goręcej zapraszają do „polskiego Carcassonne”. Kursy mistrzowskie poprowadzi także wybitna skrzypaczka Sirkka-LiisaKaakinen-Pilch, która jednocześnie wystąpi z solowym recitalem drugiego dnia Kromer Biecz Festiwalu. Recitalu wypełnionego muzyką Johanna Sebastiana Bacha, Johana Josepha Vilsmayra czy Franza Ignaza von Bibera, którego słynna Passacaglia zdolna jest zmiękczać nawet najtwardsze serca. Trzeci dzień (czwartek, 8 sierpnia) da początek podwójnym koncertom – kolejno o 19.30 i 22.30 wystąpią {oh!} Orkiestra Historyczna prowadzona od skrzypiec przez Martynę Pastuszką z premierowym programem z wydanego niedawno albumu poświęconego tworzącemu na Wyspach Brytyjskich Francesco Scarlattiemu i jego cyklowi concertigrossi oraz Marek Toporowski, który w solowym recitalu na kopii pianoforte z końca wieku XVIII przybliży twórczość Brytyjczyka George’a Fredericka Pinto.

9 sierpnia (piątek) sopranistka Hilda Gulyás i mezzosopranistka Jarmila Balážová z towarzyszeniem Adama Szendrei i Esther-Rebbeki Neumann (skrzypce barokowe), Margit Schultheiß (harfa), Mateusza Kowalskiego (viola da gamba), Martina Gedeona (klawesyn, organy) oraz Jakub Mitrík, który zagra na teorbie, chittarone i poprowadzi zespół Le NouveMusicheodtworzą rewolucję, jaka dokonała się w muzyce wokalnej 1. połowy siedemnastego stulecia między innymi dzięki kompozycjom Claudia Monteverdiego czy Giovanniego Girolama Kapsbergera. Tego samego wieczoru przed publicznością wystąpi także klawesynista Martin Gester, który wykona pierwsze trzy z sześciu partit ze zbioru Clavier-Übung I Johanna Sebastiana Bacha. Pozostałe trzy melomani będą mieli okazję usłyszeć dnia następnego (10 sierpnia) w wykonaniu Marka Toporowskiego.

Sobotni recital klawesynowy poprzedzą aż dwa koncerty. W pierwszym Martin Gester wystąpi z repertuarem klawesynowym czasów Ludwika XV i wykona dzieła Françoisa Couperina, Jacquesa Duphly’ego i Jacquesa Antoine’a Forqueraya, drugi zaś będzie popisem sopranistki Olgi Pasiecznik i Kromer Ensemble w składzie Lilianna Stawarz – klawesyn, Henryk Kasperczak – lutnia, teorba, Maciej Kończak – lutnia, teorba oraz Bruno Cocset – wiolonczela. Artyści wykonają wspólnie arie George’a Fridericka Handla i Johanna Sebastiana Bacha oraz utwory instrumentalne tego ostatniego dopełnione kompozycją Silviusa Leopolda Weissa.

Tymczasem ostatni dzień Kromer Biecz Festiwalu (niedziela, 11 sierpnia) to popołudniowa wizyta w niezwykłym drewnianym kościele w Binarowej, gdzie o 16.00 Katarzyna Olszewska (skrzypce), Marek Toporowski (klawesyn) i Krzysztof Firlus (viola da gamba) wykonają program złożony głównie z sonat Carla Philippa Emanuela Bacha, Carla Friedricha Abla i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Zwieńczenie festiwalu będzie miało miejsce w bieckiej kolegiacie pw. Bożego Ciała o 18.30, gdzie sopranistka Marta Boberska i połączone siły zespołów His Majestys Sagbutts and Cornetts i Narol Baroque pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza wykona pełen splendoru program z barokowymi kompozycjami komponowanymi dla warszawskiego dworu Wazów przez Adama Jarzębskiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Dźwięk cynków i puzonów będzie rezonował jeszcze długo po zakończeniu Kromer Biecz Festiwalu.

Poruszające koncerty, warsztaty dla młodych instrumentalistów, zapierająca dech w piersiach architektura. Aż nadto, a jednak... wciąż nie wszystko! Organizatorzy Kromer Biecz Festivalu zadbali także o szeroki program wydarzeń towarzyszących – cykl warsztatów plastyczno-czytelniczych, spacery z historią i dziedzictwem miasta, wystawę malarstwa Barbary Rudzińskiej czy zajęcia przygotowane z myślą o najmłodszych. Czy można znaleźć lepsze powody, by spędzić sierpniowe dni w pięknym Bieczu? Zapraszamy na Kromer Biecz Festival!

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3