Firmy mają rok na dostosowanie się do RODO. Ekspert: Dane osobowe nie są odpowiednio chronione

MAJA PIOTROWSKA AIP
Andrzej Banas
Do dostosowania się do RODO firmom został niecały rok. – Jeśli chodzi o ochronę danych osobowych przez przedsiębiorców, to mówiąc językiem dyplomacji, jest wiele rzeczy do poprawek – mówi w rozmowie z AIP Tomasz Ochocki ekspert ds. ochrony danych osobowych.

Rozporządzenie o RODO (ang. GDPR) wejdzie w życie w maju 2018 roku. RODO dostarczy firmom wytyczne, o tym jak zarządzać danymi klientów, jak postępować w przypadku utraty nad nimi kontroli np. w wyniku cyberataku oraz jak zabezpieczać informacje na temat tożsamości klientów. Jednak ostateczne przedsiębiorcy będą sami zobligowani do wytworzenia mechanizmów, które wykażą, czy pozyskane informacje nie były wykorzystanie lub przetworzone niezgodnie z zasadami na jakie zgodził się klient. – W krótkich słowach można powiedzieć, że ustawodawca wskazuje: Przedsiębiorco ty sam wiesz, jakie dane przetwarzasz i jak powinieneś je chronić. Rob cokolwiek uważasz za słuszne. Byle by było to bezpiecznie i zgodne z prawem – mówi Ochocki. Zgodnie z RODO firma odpowiada bowiem za naruszenie zasad bezpieczeństwa, a nie formalnych standardów. Według Pulsu Biznesu, firmy będą zobowiązane także do zgłaszania ataków hakerskich władzom i klientom.

Celem GDPR jest ujednolicenie przepisów o ochronie danych w całej Unii Europejskiej. Nowe zasady nakładają szereg wymogów na podmioty, które zbierają i przechowują informacje o tożsamości klientów. Tym, którzy nie dostosują się do nowego prawa, grozi kara od 2 do 4 proc. rocznego obrotu firmy.

Jedynie połowa organizacji dostosowała się do nowych przepisów

Unia Europejska przewidziała dwuletni okres dostosowawczy na dopasowanie się do dyrektywy o o ochronie praw osobowych. Według badania "Co wiemy o ochronie danych? " fundacji Wiedza to bezpieczeństwo, 51 proc. organizacji dostosowało się do zmian. – Do maja 2018 r. – kiedy zacznie obowiązywać RODO - pozostało niewiele czasu. Tymczasem 26% ankietowanych deklaruje, że w ich organizacji nie wprowadzono jeszcze żadnych zmian w procedurach przetwarzania danych osobowych. Dalsze 23% nie ma na ten temat wiedzy – mówi wiceprzewodniczący rady fundacji Wiedza To Bezpieczeństwo, Leszek Kępa. Jeszcze do niedawna sytuacja wyglądała inaczej. – Wedle szacunków Głównego Inspektora Danych Osobowych w roku 2015 raptem 10 do 15 proc podmiotów wywiązywało się z przepisów o ochronie danych osobowych w lepszym, czy gorszym zakresie – mówi Ochocki.

Polacy nie chcą udostępniać swoich danych

Wśród użytkowników sieci najczęściej panuje negatywny stosunek do udostępniania danych osobowych instytucjom lub firmom – wynika z badania przeprowadzonego przez Deloitte. Blisko połowa (46%) stara się ograniczać takie sytuacje do minimum. Większość (58%) respondentów przyznała, że padła ofiarą nieodpowiedniego w ich odczuciu wykorzystania tych danych. Przy czym szczególnie niepokojący wydaje się fakt, że aż jedna trzecia (34%) doświadczyła tego co najmniej kilkukrotnie. 97% pytanych uważa, że firmy powinny informować klientów o wyciekach danych. Różnią się odnośnie tego, kto powinien być informowany – najwięcej osób opowiada się za tym, by informacja ta była powszechna (44%). – Uważam, ze rozporządzenie nie rozwiąże w stu procentach problemu związanego z ochrona danych osobowych. Natomiast na pewno ze względu na fakt, że RODO operuje karami finansowymi, część organizacji zacznie się tym problemem interesować i przestanie podchodzić do ochrony danych osobowych jako do zła koniecznego – mówi Tomasz Ochocki

Wideo

Materiał oryginalny: Firmy mają rok na dostosowanie się do RODO. Ekspert: Dane osobowe nie są odpowiednio chronione - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3