Ford i cudowne stulecie reklamy

Materiał informacyjny
Śledząc rynek reklamy, łatwo dojść do wniosku, że najciekawsze i najbardziej odważne reklamy związane są z branżą motoryzacyjną. Ich twórcy dostają zwykle od swoich zleceniodawców wolną rękę w przełamywaniu kolejnych barier, które dla innych gałęzi rynku byłyby zbyt ryzykowne. Producenci samochodów (a konkretnie zatrudnieni u nich marketingowcy i spece od reklamy) prześcigają się w pomysłowości, by przykuć uwagę telewidzów, internautów i czytelników prasy. No właśnie, czy reklama w drukowanym medium nadal ma szansę wywołać jakąkolwiek reakcję wśród odbiorców?

Ford i narodziny reklamy

Sto dwadzieścia lat historii motoryzacji to również ponad wiek dziejów marketingu. Metody prezentacji nowych modeli zmieniały się diametralnie przez te wszystkie dziesięciolecia, od prostych czarno-białych reklam, wyprodukowanych tuż po wynalezieniu pojazdów silnikowych, aż po samochód wysłany w przestrzeń kosmiczną przez Elona Muska. W dzisiejszych czasach zza każdego narożnika wyskakują świetnie zrealizowane filmy, efektowne reklamy drukowane i taki ogrom materiałów online, że nie mamy szans przejrzeć, choćbyśmy wzięli urlop do końca życia.

W 1912 r. Henry Ford powiedział: „Reklama Forda nigdy nie stara się być sprytna”. Jednak wraz z nadejściem lat 20. zeszłego stulecia, w czasie narodzin stylu Art Deco, nawet Ford nie mógł oprzeć się pokusie wejścia w świat marketingowego blichtru. Zaczęto angażować agencje, których zadaniem było przekraczanie kolejnych granic w świecie reklamy i ustalanie nowych. Nawet w latach 30., kiedy Ameryka borykała się z depresją ekonomiczną, wspaniałe reklamy samochodowe przebijały się przez mrok i beznadzieję.

Strategia reklamowa Forda

Ford wierzył w siłę reklamy i dlatego sporo inwestował w promocję swojego Forda T. Pod koniec lat dwudziestych większość reklam Forda była już kolorowa. Na taki luksus mogła sobie wówczas pozwolić ledwie garstka firm na całym świecie. W pierwszej reklamie, która pojawiła się w 1929 roku, zaczęto mocno eksponować logo Forda. Co istotne, wyglądało ono niemal identycznie jak to, które znamy dziś. Ta niezmienność związana jest ze strategią firmy, wedle której identyfikacja marki to coś więcej niż trend, a wszelkie mody należy zostawić branży odzieżowej. W motoryzacji ogromną rolę odgrywa tradycja, a co za tym idzie, zaufanie do symbolu. Poza fordem najlepszym przykładem takiej filozofii jest Coca-Cola, której gość z 1920 roku cudownie przeniesiony w nasze czasy, nie pomyliłby z żadnym innym napojem.

W twojej przyszłości jest Ford!

Nie przeszkodziło to jednak twórcom reklam w dość swobodnym korzystaniu z logotypu. W materiałach promocyjnych z lat 1920-1970 symbol Forda poddawany był wielu kreatywnym zabiegom. W przełomowej kampanii „W twojej przyszłości jest Ford” z lat 40. XX wieku, motywem przewodnim była kryształowa kula — podobna do używanej przez wróżki. To w niej umieszczono wszelkie elementy charakterystyczne dla marki, w tym rzeczone logo, które wówczas wcale nie było najważniejszym elementem przedstawienia! Symbol, który znamy dzisiaj, zaczął grać pierwsze skrzypce dopiero w latach 60. ubiegłego stulecia.

Ford w latach Lata 20. i 30. XX wieku

W okresie międzywojennym Ford miał w swojej ofercie 3 rodzaje samochodów: samochody luksusowe, samochody średniej klasy i samochody masowe. Każda z wymienionych kategorii wymagała osobnej kampanii reklamowej, dostosowanej do konkretnego targetu. Punktem odniesienia był dochód odbiorcy – to na nim opierała się strategia reklamowa dla poszczególnej klasy. Lata 20. i 30. były przełomowym okresem, w którym Ford uzmysłowił sobie, że osiągnie większy zysk, jeśli zmieni swoją strategię sprzedaży samochodów na rynek masowy. Od tego momentu w reklamach Forda zaczęli się pojawiać przede wszystkim zwykli ludzie – raczej klasa pracująca niż bogacze.

W 1945 r. do szklanej kuli z kampanii „W twojej przyszłości jest Ford!” dołączył głos narratora. Co ciekawe, przez cały okres II wojny światowej w reklamach amerykańskiego giganta nie pojawiło się żadne odniesienie do międzynarodowego konfliktu! W obecnych czasach było to niemal nie do pomyślenia. Być może odpowiedzią będzie fakt, że Henry T. Ford był zadeklarowanym pacyfistą, który z wojną nie chciał mieć nic wspólnego.

Lata 50. XX wieku – Ford na kolorowych zdjęciach

Pierwsze kolorowe fotografie Forda zaczęto publikować pod koniec lat 50. XX wieku. Co więcej, w porównaniu z latami 40., reklamy stały się bardziej minimalistyczne. Zrezygnowano z wizualnych szaleństw i nadmiaru tekstu na rzecz prezentacji samej sylwetki samochodu – to on był wszak główną gwiazdą kampanii. Światło reflektorów miało padać przede wszystkim na samochód.

Lata 60. i 70. XX wieku – eksplozja kreatywności

Fani serialu „Mad Men” zgodzą się, że lata 60. XX wieku były złotym wiekiem reklamy. Nie była to jednak fikcja ekranowa, ale historyczny fakt! To właśnie w szóstej dekadzie zeszłego stulecia reklamy Forda święciły największe triumfy. Najlepszym przykładem jest kampania Forda Mustanga GT 500 z 1969 roku, która była tak dynamiczna, kolorowa i pobudzająca zmysły, że samochód będący jej bohaterem stał się obiektem pożądania wszystkich Amerykanów. Młodzi chłopcy zakochani w muzyce zespołów The Doors i Creedence Clearwater Revival, zachwycali się sportową sylwetką Mustanga, marząc o przejażdżce Route 66. Najlepiej w towarzystwie królowej balu.

Lata 70. - minimalizm przede wszystkim

Lata 70. zeszłego stulecia to wciąż czas królowania wysmakowanego minimalizmu. Pierwsze skrzypce wciąż grać miał samochód, a reszta elementów była jedynie tłem dla majestatycznych sylwetek modeli Forda. Ten minimalizm miał być mocny, a przez to przekonujący. Pojazd miał się prezentować nie tylko jako szczyt marzeń nastolatka lub dorosłej głowy rodziny, ale również jako potężny wehikuł – niemal superbohater z komiksów Marvela.

Lata 80. i 90. - era multimediów

Lata 80. i 90. XX wieku były czasem reklamy telewizyjnej. Na ekranach śmigały dostojne sylwetki nowych samochodów, prowadzonych przez zadowolonych z życia ludzi sukcesu. Yuppies wozili się drogimi sportowymi wozami, rodziny podróżowały w pakownych Vanach. Nadal dobrze radził sobie papier. Wielkoformatowe reklamy w prasie sprzedawały się na pniu, a porządna rozkładówka mogła sprzedać wiele tysięcy aut. Aż nastał nowy wiek.

XXI wiek – świat w sieci

Wraz z rozwojem internetu i coraz większym dostępem do sieci na szeregu urządzeń, reklama w telewizji i prasie przestała mieć tak wielkie znaczenie. Najmocniej dostało się prasie, która zdaniem wielu reklamodawców przestała być przestrzenią wartą inwestycji.

No ale Ford, jak to Ford, postanowił pójść pod prąd. Jego zdaniem gazeta nie powiedziała jeszcze swojego ostatniego słowa, czego dowodem ma być eksperyment, który odbył się niedawno w Izraelu. Tam, na łamach jednego z dzienników pojawiła się klasyczna na pozór reklama. Złudzenie pryskało, kiedy czytelnik po zeskanowaniu wydrukowanego na grafice kodu QR zobaczył, że… TO ŻYJE!

Papier zamienił się w ekran, a nieruchomy dotąd Ford ruszył fotograficzną autostradą. Co więcej, dzięki zastosowanej w reklamie nowoczesnej technologii, czytelnik mógł sprawdzić na przykład pakowność bagażnika i inne istotne parametry. Czy Ford ocali reklamę prasową? Tego nie wiemy. Możemy się natomiast założyć, że to nie ostatnie zaskoczenie ze strony amerykańskiego giganta motoryzacji.

Przełomową reklamę Forda zobaczysz w tym materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=WYn-Xr5dq-A

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3