Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jadwiga Emilewicz: wprowadzimy kolejnych 50 superułatwień dla firm

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Wiele rozwiązań zaproponowanych przez szefową przedsiębiorczości i technologii, Jadwigę Emilewicz, to pokłosie postulatów zgłaszanych przez współtwórców i uczestników naszego Forum Przedsiębiorców.
Wiele rozwiązań zaproponowanych przez szefową przedsiębiorczości i technologii, Jadwigę Emilewicz, to pokłosie postulatów zgłaszanych przez współtwórców i uczestników naszego Forum Przedsiębiorców. Andrzej Banas / Polska Press
Uprzywilejowany status „małego podatnika” uzyskają firmy, których sprzedaż nie przekracza 2 mln euro rocznie (dziś jest to 1,2 mln euro). Da im to prawo do ułatwień w amortyzacji, rzadszego obowiązku wpłacania zaliczek na PIT i CIT oraz niższego opodatkowania w CIT (15-proc., a od 1 stycznia 9-proc. zamiast 19-proc.). Do kosztów uzyskania przychodu będzie można wliczyć wartość pracy małżonka. Jednorazowo będzie można rozliczyć stratę podatkową do 5 mln zł – takie, korzystne dla firm, zmiany przewiduje projekt Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii zatwierdzony we wtorek przez rząd.

Wiele zaproponowanych przez szefową resortu, Jadwigę Emilewicz, rozwiązań to postulaty współtwórców i uczestników naszego Forum Przedsiębiorców (kolejne duże spotkanie w EXPO Kraków 22 listopada). Jako stała bywalczyni Forum, minister Emilewicz mogła się z nimi bliżej zapoznać. Padły z jej strony konkretne obietnice, teraz nadszedł czas ich realizacji. Minister zapowiada, że większość uproszczeń i ułatwień wejdzie w życie od nowego roku.

Oprócz wymienionych, chodzi m.in. o zniesienie uciążliwego obowiązku okresowych szkoleń BHP w najmniej wypadkowych branżach (dotyczy to ok. 5 mln pracowników) oraz podniesienie - o ponad dwa razy - limitu pracowników, do którego pracodawca nie musi zatrudniać specjalistów BHP.

Zmniejszone będą wymagania dotyczące rachunkowości firm. a także skrócone ze 150 do 90 dni terminy uprawniające wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT.

- W efekcie w kieszeniach polskich przedsiębiorców pozostanie w ciągu dekady blisko 4 mld zł ekstra – podkreśla minister Emilewicz. I przypomina, że jest to kolejna po pakiecie 100 zmian dla firm i Konstytucji Biznesu, inicjatywa mająca na celu ułatwienie życia przedsiębiorcom, zwłaszcza MŚP.

- Nad rozwiązaniem kolejnych problemów, jak zatory płatnicze czy nikła obecność MŚP w zamówieniach publicznych, pracujemy – dodaje.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym skierowany jest głównie do sektora małych i średnich przedsiębiorców. Wiceminister Mariusz Haładyj, który konsultował kluczowe propozycje MPiT z działaczami naszego Forum Przedsiębiorców, podkreśla, że projekt ten, podobnie jak poprzednie, został wypracowany w ścisłej współpracy z samymi przedsiębiorcami, szczególnie właśnie małymi i średnimi.

Pakiet obejmuje także m.in. skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych (teraz trzeba je przechowywać bezterminowo) oraz zniesienie niektórych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców, m.in. dot. okresu zawieszania wykonywania działalności czy prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.

Mały podatnik

"Mały podatnik" ma prawo do jednorazowej amortyzacji, czyli jednorazowego zaliczenia całej wartości środków trwałych w koszty uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia do ewidencji (wartość maksymalna do 50 000 euro rocznie); nie ma konieczności rozdzielania kosztu zakupu na cały okres amortyzacji.
Jednorazowa amortyzacja w porównaniu do liniowego rozliczania oznacza, że w przypadku dużego kosztu uzyskania przychodu ma się mniejszy podatek w roku odliczenia. Przykładowo, zakładając przychody na poziomie 7,6 mln zł (ok. 1,8 mln euro) i maksymalną wartość kosztu uzyskania przychodów na poziomie 200 tys. zł (50 tys. euro) przy jednorazowej amortyzacji podatnik w pierwszym roku zyskuje prawie 25 tys. zł.

Kolejny przywilej "małego podatnika" to kwartalny sposób rozliczania zaliczek - przedsiębiorca może płacić zaliczki na podatek co kwartał. Oznacza to mniej formalności związanych ze składaniem deklaracji oraz dokonywaniem przelewów - 4 przelewy zamiast 12.

Ponadto "małego podatnika" obejmuje 15-proc. (a od 1 stycznia 2019 r. – 9-proc.) stawka podatku CIT zamiast 19-proc.

Wliczanie pracy małżonka w koszty uzyskania przychodu

Kolejne z rozwiązań przewidzianych w projekcie polega na uwzględnieniu wartości pracy małżonka jako kosztu uzyskania przychodu. Po zmianie przepisów właściciel firmy będzie mógł uwzględnić wynagrodzenie wypłacane żonie/mężowi w kosztach uzyskania przychodu.

Przykładowo, wypłacając małżonkowi pensję w wysokości 104 tys. zł rocznie (tj. mniej więcej dwukrotność 4300 zł miesięcznie, czyli nieco poniżej przeciętnego wynagrodzenia wg GUS), dzięki uznaniu tej kwoty za koszt uzyskania przychodu, zapłaci rocznie ponad 15 tys. zł podatku mniej.

Ta zmiana ma przynieść korzyści zwłaszcza mikro i małym przedsiębiorstwom rodzinnym. Podatnik zatrudniający małżonka (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) będzie przez fiskusa traktowany tak samo, jak podatnik zatrudniający osobę spoza najbliższej rodziny. Rozwiązanie to przyniesie korzyść co najmniej kilkudziesięciu tysiącom przedsiębiorców.

Jednorazowe rozliczenie straty do 5 mln zł

Projekt przewiduje ponadto możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł (dopiero nadwyżka tej kwoty byłaby rozliczana na dotychczasowych zasadach, uwzględniających maksymalnie 50 proc. w jednym roku).

Zakładając przychód na poziomie 7,6 mln zł, stratę do rozliczenia w maksymalnej rocznej wysokości 5 mln zł oraz 19-proc. stawkę podatku, w roku rozliczenia straty podatnik może zapłacić aż 900 tys. zł podatku mniej niż przed zmianą przepisów.
Taka zamiana pozytywnie wpłynie na płynność finansową przedsiębiorstwa. Dodatkowo, przy jednorazowym rozliczeniu straty, ograniczone zostają niezbędne formalności (stratę rozliczamy raz, a nie w rozbiciu na kilka lat, więc niezbędne dokumenty składamy tylko raz).

Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla 5 mln pracowników administracyjno-biurowych

Projekt likwiduje obowiązek okresowych szkoleń BHP dla 5 mln pracowników branż, które są najmniej wypadkowe. Proponowana zmiana obejmie pracowników administracyjno-biurowych, zatrudnionych u pracodawcy zakwalifikowanego do grupy działalności, dla której ustalono, nie wyższą niż trzecia, kategorię ryzyka, w rozumieniu przepisów o ZUS. Obecnie pracodawca ponosi koszt związany z zakupem usługi i przeprowadzeniem szkolenia. Przepisy dyrektywy Rady UE w zakresie szkoleń okresowych BHP nakazują objąć obowiązkiem szkoleń okresowych pracowników tylko wtedy, jeśli jest to konieczne i uzasadnione. Propozycja ta zlikwiduje nadmiarowe obowiązki, jakie obecnie nakładane są na pracodawców i w efekcie obniży ich koszty funkcjonowania.

Projekt podnosi także z 20 do 50 pracowników próg, do którego pracodawca - jeżeli jest zakwalifikowany do nie wyższej kategorii ryzyka niż trzecia w rozumieniu przepisów o ZUS - nie musi zatrudniać specjalisty od BHP, tylko sam może pełnić zadania służby BHP.

Inne wybrane ułatwienia

Zwolnienie podatkowe w CIT od niektórych dochodów alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) uzyskanych ze zbycia udziałów/akcji (sprzedaż udziałów/akcji, gdy ogółem posiadano co najmniej 10 proc. udziałów w spółce oraz nie krócej niż 2 lata).

Zwolnienie z podatku (wypłaconych od ubezpieczyciela) kwot odszkodowań przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku.
Zwolnienie to będzie dotyczyć wszystkich środków trwałych, z wyjątkiem samochodu osobowego.

Ujednolicenie formularzy deklaracji podatkowych w przypadku podatków lokalnych (podatku od nieruchomości czy leśnego) oraz umożliwienie składania ich drogą elektroniczną. Obecnie formularze są bardzo zróżnicowane - opracowują je samorządy. Utrudnia to przedsiębiorcom, posiadającym nieruchomości w na terenie więcej niż jednej gminy, rozliczanie podatków należnych samorządom.

Skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych. Obecnie obowiązek ten jest bezterminowy.

Zderegulowanie niektórych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców, m.in. dot. okresu zawieszania wykonywania działalności czy prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.

Zmiany w funkcjonowaniu spółki z o. o. Możliwe będzie np. podejmowanie wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym. Wprowadzone zostaną również reguły zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy, w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości.

Jednoznaczne określenie skutków prawnych czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki. Pozwoli to zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Skrócenie terminu uprawniającego wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT ze 150 do 90 dni.

Możliwość wezwania telefonicznego lub mailowego przez ZUS lub pracodawcę ubezpieczonego o kontroli czasowej niezdolności do pracy.

Zaproponowane rozwiązania w przeważającej większości zaczną obowiązywać w 2019 r.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jadwiga Emilewicz: wprowadzimy kolejnych 50 superułatwień dla firm - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska