Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak odzyskać pieniądze od biura podróży, które ogłosiło upadłość?

Maja Piotrowska AIP
Karolina Misztal
Mimo fali upadłości biur podróży w latach 2012-2013 niemal połowa wyjeżdżających za granicę Polaków zdecydowała się w tym roku wybrać tego typu usługi. Eksperci Związku Firm Pośrednictwa Finansowego (ZFPF) podpowiadają, co zrobić, gdy biuro podróży, w którym wykupiliśmy wycieczkę, ogłosiło upadłość i jak się przed tym zabezpieczyć

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Mondial Assistance, w 2016 r. na urlop wybrało się ponad 17 mln Polaków, czyli o ok. 1,5 mln więcej niż w 2015 r. Niemal połowa wyjeżdżających za granicę (dokładnie 49%) wykupiła wakacje w biurze podróży. Tam mogą bowiem wybierać spośród ofert all inclusive czy last minute. Dodatkowo, pracownicy biura podróży są w stanie pomóc w wynajmie samochodu za granicą czy w organizacji fakultatywnych wycieczek. W rezultacie, turysta nie musi się niczym martwić – wystarczy, że wybierze kierunek podróży i opłaci wycieczkę. Obok popularnych kierunków, które od lat cieszą się uznaniem w folderach reklamowych, nie brakuje egzotycznych zakątków świata. Prawie każdy zainteresowany znajdzie więc wyjazd spełniający jego oczekiwania. Niestety, podpisanie umowy wcale nie oznacza, że wyjazd jest pewny.

Gdy operator zawiedzie przed wyjazdem pomóc nam może chargeback lub TFG

Prawie co sezon media informują o ogłoszeniu upadłości przez organizatorów wycieczek. W ostatnich latach przypadków bankructw biur podróży jest jednak coraz mniej – po fali upadłości właściciele stali się ostrożniejsi, ale też powstały instrumenty, które mogą pomóc potencjalnym klientom zminimalizować ryzyko. Jeżeli korzystamy na co dzień z plastikowego pieniądza, kartą kredytową także warto zapłacić w biurze podróży za wakacje. Dlaczego? Klienci, którzy nie skorzystają z wykupionej wycieczki z uwagi na ogłoszenie przez biuro podróży upadłości, mogą liczyć na zwrot pieniędzy, korzystając z usługi chargeback. – Zanim jednak złożymy w banku reklamację – dotyczy to transakcji, która nie doszła do skutku - konieczne będzie dochodzenie roszczenia w Urzędzie Marszałkowskim – wskazuje Bartosz Turek, ekspert ZFPF, Open Finance. – To właśnie on – m.in. ze środków pochodzących z ubezpieczenia zawartego z touroperatorem – wypłaca odszkodowania klientom biur podróży. Dopiero po otrzymaniu odmownej odpowiedzi z Urzędu (lub niepełnej kwoty), klient może zwrócić się z wnioskiem do banku, korzystając tym samym z opcji chargeback.

Czytaj też:
Znalazły się jednak pieniądze na budowę odcinków dróg i obwodnic, na które bardzo czekają mieszkańcy wielu regionów. Sprawdź, gdzie

Poza chargebackiem, warto pamiętać też o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym (TFG). Biura podróży za każdego klienta mają obowiązek odprowadzić składkę, której wysokość jest uzależniona m.in. od kierunku podróży. – Wprowadzenie takiego rozwiązania przez ustawodawcę było podyktowane chęcią zabezpieczenia interesów turystów korzystających z oferty biur podróży. Kwoty - przekazywane na rachunek bankowy Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego - stanowią dodatkowe zabezpieczenie dla klientów, którzy nie wyjechali na wakacje z uwagi na upadłość biura podróży. Środki są uruchamiane dopiero wówczas, gdy niewystarczającym okazuje się podstawowy system zabezpieczeń, do którego posiadania zobowiązane jest każde biuro podróży – wyjaśnia Bartosz Turek, ZFPF.

Sprawdź czy biuro podróży działa legalnie

Zanim dokonamy wyboru, gdzie i z jakim biurem udamy się w podróż, warto upewnić się, że wybraliśmy najlepszą i najbardziej pewną opcję wyjazdu. Dla wielu osób podstawowym kryterium wyboru jest cena, którą trzeba zapłacić za wakacje. Znacznie ważniejsze jest jednak to, czy podmiot działa w sposób legalny. Gdyby okazało się, że do wycieczki nie doszło lub nie przebiegała ona zgodnie z ustalonym harmonogramem, odzyskanie pieniędzy od biura podróży, które – z prawnego punktu widzenia – nie istnieje, jest bowiem praktycznie niemożliwe. –

Aby sprawdzić, czy wybrane biuro podróży działa legalnie, nie trzeba wychodzić z domu. Ministerstwo Sportu i Turystyki prowadzi i udostępnia Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

Jest ona dostępna pod adresem internetowym www.turystyka.gov.pl. Po wpisaniu nazwy biura podróży, użytkownik otrzymuje informacje m.in. o jego siedzibie i głównym miejscu prowadzenia działalności. To jednak nie wszystko, bo udostępniane są także dane o zabezpieczeniu finansowym i jego wysokości – tłumaczy Leszek Zięba, ekspert ZFPF, mFinanse.

Wnikliwe osoby mogą też przejrzeć bazy firm gromadzących informacje o zadłużeniu podmiotów gospodarczych, np. BIG Info Monitor czy ERIF BIG S.A. Po upewnieniu się, że biuro podróży nie widnieje w takich bazach, można założyć, że nie ma ono problemów z regulowaniem swoich zobowiązań wobec podmiotów trzecich, np. przewoźników. Przed wyjazdem warto zorientować się takze, jaką opinię biuro ma wśród swoich dotychczasowych klientów, sprawdzając je w Internecie. – W sieci działa wiele portali i blogów podróżniczych, na których użytkownicy dzielą się komentarzami na temat biur podróży, jakości organizowanych przez nich wycieczek, poziomu obsługi, czy porównują ceny wyjazdów. Gdy negatywne opinie przeważają, nie warto podejmować ryzyka i nie decydować się na wakacje z takim touroperatorem – mówi Leszek Zięba, ZFPF.

Gdy biuro upadnie w trakcie wyjazdu

Czasami bywa jednak tak, że mimo wszystkich zabezpieczeń jakie podjęliśmy, biuro i tak upadnie, gdy będziemy już w czasie upragnionego wyjazdu. Zabezpieczenia wymienione powyżej, czyli fundusz gwarancyjny, chargeback i Urząd Marszałkowski wciąż nas chronią ale jak wrócimy do domu, jeśli biuro miało sfinansować nasz lot powrotny? Prawie każdy większy hotel za granicą, współpracujący z touroperatorami, posiada tzw. rezydentów, którzy zajmują się obsługą klientów z danego kraju. To do nich powinniśmy się zwrócić w pierwszej kolejności, z prośbą o kontakt z marszałkiem województwa. Jeżeli mamy taką możliwość, możemy zrobić to sami. Marszałek w zaistniałej sytuacji ma obowiązek zadysponowania wypłaty zaliczki na pokrycie kosztów powrotu. Nie ponosi jednak odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań leżących po stronie biura podróży, może tylko dysponować pieniędzmi należnymi z umowy gwarancji, którą obowiązek ma zawrzeć każde biuro podróży. Po powrocie do domu, możemy zająć się dalszą egzekucją należnych nam zwrotów za przerwany wypoczynek.

Ponieważ w momencie ogłoszenia upadłości przez biuro podróży wielu klientów zadaje sobie pytanie,co dalej, warto pamiętać także o Rzeczniku Praw Konsumenta. Kontaktując się z nim, zainteresowani mogą rozwiać swoje wątpliwości. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć na stronie internetowej Rzecznika.

Obejrzyj Wideo:
60 Sekund Biznesu: System emerytalny zagraża rozwojowi gospodarczemu Polski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak odzyskać pieniądze od biura podróży, które ogłosiło upadłość? - Portal i.pl

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska