Kawiarnia, prezerwatywy, kable, bukmacherzy – przegląd sponsorów Wisły [ZDJĘCIA]

Bartosz Karcz
Bartosz Karcz
Mecz z Legią w Warszawie był pierwszym, w którym wiślacy zagrali z logo LV Bet na koszulkach. O piłkę walczą Mateusz Zachara i Michał Pazdan. Bartek Syta
W niedzielę w meczu z Legią Warszawa Wisła Kraków zagrała pierwszy raz z reklamą nowego sponsora na koszulkach, firmy LV Bet. W całej swojej historii „Biała Gwiazda” reklamowała na trykotach liczne firmy, a mało kto pamięta, że pierwsze reklamy na koszulkach wiślaków pojawiły się już na początku lat 80-tych XX wieku.

Nowe koszulki ufundowała Wiśle wtedy polonijna firma Austropol. Jej nazwa pojawiła się na tylnej części koszulek „Białej Gwiazdy”. Z przodu widniała natomiast reklama Alvorada Cafe, czyli kawiarni, która mieściła się na rogu ul. Szewskiej i Rynku Głównego. Wiślacy w tych koszulkach zagrali m.in. w finale Pucharu Polski z Lechem Poznań w 1984 roku na stadionie Legii.

Na kolejne reklamy na koszulkach piłkarzy Wisły trzeba było poczekać do początku lat 90-tych XX wieku. Wtedy krakowski klub nawiązał współpracę z włoską firmą IPM Italia. Efektem był zakup czterech kompletów strojów, na których pojawiła się również reklama włoskiej firmy. Trykoty były w kolorach czerwonym, białym, niebieskim i granatowym. Co ciekawe, klubowy herb, a nie białą gwiazdę, umieszczono na nich nie po lewej, jak nakazywała tradycja, a po prawej stronie. Wisła grała w tych kompletach strojów przez dobrych kilka lat, a gdy farba na wspomnianym logo nieco się wytarła, na koszulki naszyto już tradycyjne białe gwiazdy, które umieszczono po właściwej stronie. Gdy współpraca z Włochami zakończyła się, zasłonięto też reklamę firmy. Warto dodać, że w tych kompletach strojów wiślacy grali m.in. w sezonie 1990/91, gdy wywalczyli brązowy medal, co w tamtych latach było dużym sukcesem.

Lata 90-te to również obecność na koszulkach Wisły reklamy firmy Lotto, która obecnie również tam jest, jako sponsor całej ligi, choć oczywiście nie w centralnym miejscu. Z kolei ostatnim sponsorem, którego nazwa pojawiła się na trykotach piłkarzy „Białej Gwiazdy” przed przejęciem klubu przez myślenicką Tele-Fonikę, był Unimil, producent prezerwatyw. Właśnie z Unimilem na koszulkach wiślacy wywalczyli m.in. awans do ekstraklasy w sezonie 1995/96.

Nazwa Unimil zniknęła z koszulek Wisły jesienią 1997 roku, gdy klub przejęła Tele-Fonika. Od tego momentu właśnie producenta kabli z Myślenic wiślacy reklamowali przez kolejne lata. Zmieniło się to w roku 2003 roku, gdy podpisano umowę z Polską Telefonią Cyfrową. W ten sposób na koszulki wiślaków trafiła reklama Ery. W koszulkach z logo tej firmy wiślacy zdobyli dwa kolejne tytuły mistrza Polski w 2004 i 2005 roku.

W lecie 2005 klub z ul. Reymonta podpisał kolejną umowę. Tym razem a Kampanią Piwowarska, producentem piwa Tyskie. I właśnie reklama tego napoju widniała na koszulkach wiślaków przez kolejne dwa sezony, które przyniosły m.in. pierwszy w historii awans do fazy grupowej europejskich rozgrywek – wtedy był to jeszcze Puchar UEFA, czyli dzisiejsza Liga Europy.

W lecie 2007 roku na centralne miejsce koszulek wiślaków wróciła reklama Tele-Foniki, choć w nieco innej formie graficznej niż to miało miejsce wcześniej. Tym razem zamiast całej nazwy, pojawiły się dwie wielkie litery T-F i napis Kable.

I w takich właśnie koszulkach wiślacy pod kierunkiem Macieja Skorży ruszyli po jedenasty tytuł mistrza Polski, wywalczony w imponującym stylu w 2008 roku. Dwanaście miesięcy później krakowianie świętowali dwunaste mistrzostwo kraju, ale na ich koszulkach widniała wtedy nazwa już innego sponsora, bukmacherskiej firmy bat-at-home. Umowa, podpisana na początku 2009 roku, miała obowiązywać przez dwa lata, ale już po roku strony musiały zawiesić współpracę w związku z wejściem tzw. ustawy hazardowej.

I tak od stycznia 2010 roku kolejni prezesi szukali sponsora koszulkowego, a wiślacy w tym okresie grali ponownie z reklamą Tele-Foniki na trykotach. Ostatni raz wystąpili z nią 5 sierpnia 2016 roku w derbach z Cracovią. Po sprzedaży klubu przez Bogusława Cupiała logo myślenickiej firmy zniknęło z koszulek, a do ostatniego meczu z Legią centralne miejsce na trykotach wiślaków pozostawało puste. Wyjątkiem były grudniowe mecze z Cracovią i Ruchem Chorzów, gdy Wisła włączyła się w promocję „Szlachetnej Paczki” i właśnie tę akcję charytatywną promowała na koszulkach.

Od 10 marca wiślacy mają już oficjalnie nowego sponsora koszulkowego i logo firmy LV Bet pozostanie na trykotach piłkarzy z ul. Reymonta przynajmniej do końca sezonu 2017/2018.

Tutaj znajdziesz więcej informacji o Wiśle Kraków

Sportowy24.pl w Małopolsce

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3