Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają...

    Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają się czarnej dziury [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

    Piotr Tymczak

    Aktualizacja:

    Dziennik Polski 24

    Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają się czarnej dziury [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]
    1/33
    przejdź do galerii

    ©I Nagroda. Wizualizacja: Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V.

    - Obawiamy się, że zamiast plant i zieleni będzie beton i ogrodzony parking - tak mieszkańcy wypowiadali się podczas dyskusji po konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami, które mają połączyć Stare Miasto z Grzegórzkami.
    O swoich dużych obawach mówili mieszkańcy, którzy przyszli na dyskusję po konkursie na opracowanie koncepcji zagospodarowania terenów pod przyszłymi estakadami kolejowymi pomiędzy ul. Kopernika i Miodową.

    – Koncepcje są efektowne, ale brakuje konkretów. Nadal nie wiadomo jakie są szanse na realizację projektów. Na takim spotkaniu powinni być decyzyjni przedstawiciele władz miasta, PKP i złożyć już jakieś deklaracje, przedstawić harmonogram działania – mówił Dariusz Michalik, mieszkaniec Grzegórzek. – Oby nie było tak, że są wydawane pieniądze na koncepcje, konkurs, konsultacje z mieszkańcami, a na koniec, po wybudowaniu estakad, teren pod nimi PKP wynajmie na parkingi – dodał.

    Czytaj więcej: Planty nad estakadami kolejowymi w centrum - to zwycięski pomysł na połączenie Kazimierza z Grzegórzkami [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

    Na spotkaniu nie było przedstawicieli PKP. Tomasz Bobrowski, główny architekt Krakowa, musiał wyjść podczas dyskusji i nic nie powiedział. Urząd reprezentował Leszek Jasiński, główny specjalista w Wydziale Rozwoju Miasta. Podkreślił, że o zaangażowaniu miasta w projekt świadczy chociażby zorganizowanie konkursu wraz z krakowskim oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. Problem jest jednak w tym, że architekci planują, a miasto nie ma nadal praw do terenów, jakie pojawią się po wybudowaniu estakad, które zastąpią obecne nasypy kolejowe oddzielające Grzegórzki od Starego Miasta wraz z Kazimierzem.

    – Wciąż prowadzone są rozmowy miasta z PKP w sprawie możliwości dzierżawy terenu pod przyszłymi estakadami i terminu od kiedy mogłoby to obowiązywać. Pracę wykonują więc na razie prawnicy – wyjaśnił Leszek Jasiński.

    Jan Skąpski, jeden z uczestników dyskusji, skomentował: – Oby nie skończyło się tak, że po zakończeniu inwestycji kolejowej, PKP teren pod estakadami ogrodzi siatką i będzie tam czarna dziura.

    Przypomnijmy, że w konkursie zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Przyznano też II i III nagrodę oraz jedno wyróżnienie. Zwycięski projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano miejsca z różnymi funkcjami dla mieszkańców, np. miejsce spotkań kulturalnych – powstałyby kawiarnie czy sklepy. Zaproponowano też połączenie, poprzez górną platformę, przystanku Grzegórzki z lodowiskiem Cracovii.

    Podczas spotkania poinformowano, że po zakończeniu inwestycji w 2020 r. na nowym przystanku „Grzegórzki” pociągi będą się zatrzymywać w godzinach szczytu co 5 minut. To oznacza, że zaczną się tam pojawiać tłumy ludzi. Mieszkańcy dowiedzieli się, że projekt PKP przewiduje stworzenie zwykłego przystanku, z którego będzie się schodzić klatkami schodowymi na trawiasty teren. – Zaproponowaliśmy aby z przystanku przedostawać się na plac przy Hali Targowej ruchomymi schodami – mówił Piotr Gierek z biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Jego zdaniem w pierwszej kolejności przydałoby się zagospodarować tereny przy przystanku.

    Mieszkańcy podkreślali, że powinien powstać miejscowy plan zagospodarowania dla terenów z estakadami i ich otoczeniem, który byłby gwarancją, iż ostatecznie PKP nie zabetonuje obszaru pod estakadami i wynajmie go na parkingi albo budki handlowe.

    Teraz urząd przygotowuje kolejny etap konsultacji, w którym mieszkańcy mają w formie głosowania wybierać z czterech wyróżnionych koncepcji tę, która im się najbardziej spodobała, a także wskazywać co wybraliby też z pozostałych trzech propozycji.


    Wyniki konkursu:


    I Nagroda (55 tys. zł)
    • Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V., Holandia
    • skład zespołu:
    • Ewald Anthonie Jan Venhoeven
    • Jos Willem van Oorschot
    • Piotr Maciej Gierek
    • Maria ángeles Reinares san MarUn
    • Grzegorz Baliński
    • Artur Ganczarek


    II Nagroda (45 tys. zł)
    • NM architekci Zuzanna Szpocińska, Warszawa
    • Nm architekci Tomasz Marciniewicz, Warszawa
    • Krzysztof Kamienobrodzki, Warszawa
    • Jerzy Grochulski, Warszawa
    • architektura krajobrazu: Grzegorz Rejniak, Warszawa


    III Nagroda (35 tys. zł)
    • Uczestnik konkursu:
    • Miastopracownia Dominika Wilczyńska, Kraków
    • skład zespołu:
    • Dominika Wilczyńska
    • Barbara Nawrocka
    • Aleksandra Gryc
    • Ewa Szymczyk
    • Dorota Włodarczyk
    • Jacek Nawrocki


    Wyróżnienie (20 tys. zł)
    • Bartosz Dendura Pracownia Architektoniczna Studio4SPACE, Kraków
    • skład zespołu:
    • Bartosz Dendura
    • Ewelina Galas
    • Martyna Mądry
    • Aleksandra Plewnik
    • Katarzyna Przybyło
    • Magdalena Pieszczoch
    • Katarzyna Elwart


    KONIECZNIE SPRAWDŹ:




    Komentarze (34)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ten poroniony pomysł należy poddać eutanazji

    janek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    tak po holendersku

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mega parking

    Artysta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    Pod kladką powinnien być mega parking na kilku kondygnacjach podziemny i naziemny na calej dugosci mieszący 50000 tysiecy samochodow osobowych.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak PKP przekaze teren miastu to

    Kodiak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Majchlowski zrobi tam platne miejsca postojowe lub przetarg dla deweloperow, a ci rzuca sie na to miejsce jak Reksio na kosc, by wylac beton ku uciesze Majchlowskiego i jego kamaryli. Tam ludzie...rozwiń całość

    Majchlowski zrobi tam platne miejsca postojowe lub przetarg dla deweloperow, a ci rzuca sie na to miejsce jak Reksio na kosc, by wylac beton ku uciesze Majchlowskiego i jego kamaryli. Tam ludzie powinni chodzic pieszo, wsrod zieleni i powinno byc wiele miejsc by odsapnac, spotkac sie ze znajomymi, pogadac i cos zjesc obcujac z kulturą. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najłatwiej krytykować - malkontenci.

    Koncepcje, projekty, realizacje. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 6

    Myślenie ma przyszłość.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Majchi Gang fajerwerki dla frajerów.

    św.NH (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Kuwejt czy Hongkong go inspiruje, jak żabę bocian. Płaczcie przesiedleńcy i śliczne słoje, kasa musi być u Dzidzi Majchi Piernik.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Igrzyska na koszt podatników. Kolejny rozdział

    olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

    Konkursy nagrody, konsultacje, spotkania, a wszystko palcem na wodzie pisane, bo organizatorzy nie mają w temacie nic do powiedzenia. Kolejna odsłona igrzysk w Krakowie. A kto to sponsoruje...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozdawanie publicznych pieniędzy

    Buka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Takie konkursy to powinny być organizowane dla krakowskich szkół lub uczelni. A nagrodami powinno być wyposażenie szkół, np w komputery. Albo jakieś wyjazdy dla uczniów. Koszty by były dużo...rozwiń całość

    Takie konkursy to powinny być organizowane dla krakowskich szkół lub uczelni. A nagrodami powinno być wyposażenie szkół, np w komputery. Albo jakieś wyjazdy dla uczniów. Koszty by były dużo mniejsze, kasa zostawała by w mieście, a uczniowie mieli by okazję się rozwijać. To jest w końcu zabawa. Jak się nie dysponuje terenem, to się na nim nie projektuje. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sen wariata

    mw (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

    Jeśli obecny ziemny nasyp, który teraz tłumi hałas przejeżdżających po nim pociągów zostanie usunięty i kolej będzie jeździć po stalowo betonowej estakadzie, to hałas będzie tak wielki, że...rozwiń całość

    Jeśli obecny ziemny nasyp, który teraz tłumi hałas przejeżdżających po nim pociągów zostanie usunięty i kolej będzie jeździć po stalowo betonowej estakadzie, to hałas będzie tak wielki, że okoliczni mieszkańcy będą stamtąd uciekać! I może właśnie o to chodzi.
    Korzyści z usunięcia nasypu dla mieszkańców Krakowa są żadne!
    Chyba tylko dla tych, którzy będą projektować i realizować tą inwestycję.
    Pierwsze, niemałe pieniądze zostały już wydane na organizację konkursu i nagrody!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ale

    ds (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

    Jak znam tych aktywistów dwukółkowych to zaraz na takim
    zielonym terenie będą rozjeżdżać spacerowiczów i organizować masy kretyniczne . To głupi pomysł .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Idiotyzm do potęgi n -tej .

    krakowianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

    Ciekawe czy mieszkańcy ulicy Blich zgodzą się aby do ich mieszkań obok torów kolejowych w związku z tym głupim pomysłem docierało jeszcze mniej niż obecnie światła . Kompletny idiotyzm i nie...rozwiń całość

    Ciekawe czy mieszkańcy ulicy Blich zgodzą się aby do ich mieszkań obok torów kolejowych w związku z tym głupim pomysłem docierało jeszcze mniej niż obecnie światła . Kompletny idiotyzm i nie liczenie się z mieszkańcami ulicy tej .zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pewnie

    Kriss (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    jaśnie panujący prezydent i jego rada nie liczy się nie tylko z mieszkancami Blichu - oni tępią Krakusów i wilbią deweloperów, słoiki górą

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może jeszcze inaczej...

    mft (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

    Podążając za tokiem rozumowania autorów tego projektu proponuję wpuścić Wisłę pod ziemię na całym odcinku przez Kraków, a na powierzchni zbudować arterię komunikacyjną, szybką kolej miejską,...rozwiń całość

    Podążając za tokiem rozumowania autorów tego projektu proponuję wpuścić Wisłę pod ziemię na całym odcinku przez Kraków, a na powierzchni zbudować arterię komunikacyjną, szybką kolej miejską, parkingi, biurowce, hotele, apartamentowce, no i oczywiście w ramach walki ze smogiem parki kieszonkowe. Polecam ten pomysł przyszłemu prezydentowi Krakowa.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    Kto zasługuje na tytuł Osobowość Roku 2018? Zagłosuj lub zgłoś swoje propozycje nominacji

    Kto zasługuje na tytuł Osobowość Roku 2018? Zagłosuj lub zgłoś swoje propozycje nominacji

    Gigantyczny śnieżny labirynt [ZDJĘCIA]

    Gigantyczny śnieżny labirynt [ZDJĘCIA]

    Wybierz najpiękniej oświetlone na święta miasto w Polsce

    Wybierz najpiękniej oświetlone na święta miasto w Polsce

    Oto 15 najbardziej zadłużonych gmin w Małopolsce

    Oto 15 najbardziej zadłużonych gmin w Małopolsce