Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają...

    Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają się czarnej dziury [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

    Piotr Tymczak

    Aktualizacja:

    Dziennik Polski 24

    Kraków. Architekci planują nowe planty, mieszkańcy obawiają się czarnej dziury [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]
    1/33
    przejdź do galerii

    ©I Nagroda. Wizualizacja: Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V.

    - Obawiamy się, że zamiast plant i zieleni będzie beton i ogrodzony parking - tak mieszkańcy wypowiadali się podczas dyskusji po konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami, które mają połączyć Stare Miasto z Grzegórzkami.
    O swoich dużych obawach mówili mieszkańcy, którzy przyszli na dyskusję po konkursie na opracowanie koncepcji zagospodarowania terenów pod przyszłymi estakadami kolejowymi pomiędzy ul. Kopernika i Miodową.

    – Koncepcje są efektowne, ale brakuje konkretów. Nadal nie wiadomo jakie są szanse na realizację projektów. Na takim spotkaniu powinni być decyzyjni przedstawiciele władz miasta, PKP i złożyć już jakieś deklaracje, przedstawić harmonogram działania – mówił Dariusz Michalik, mieszkaniec Grzegórzek. – Oby nie było tak, że są wydawane pieniądze na koncepcje, konkurs, konsultacje z mieszkańcami, a na koniec, po wybudowaniu estakad, teren pod nimi PKP wynajmie na parkingi – dodał.

    Czytaj więcej: Planty nad estakadami kolejowymi w centrum - to zwycięski pomysł na połączenie Kazimierza z Grzegórzkami [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

    Na spotkaniu nie było przedstawicieli PKP. Tomasz Bobrowski, główny architekt Krakowa, musiał wyjść podczas dyskusji i nic nie powiedział. Urząd reprezentował Leszek Jasiński, główny specjalista w Wydziale Rozwoju Miasta. Podkreślił, że o zaangażowaniu miasta w projekt świadczy chociażby zorganizowanie konkursu wraz z krakowskim oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. Problem jest jednak w tym, że architekci planują, a miasto nie ma nadal praw do terenów, jakie pojawią się po wybudowaniu estakad, które zastąpią obecne nasypy kolejowe oddzielające Grzegórzki od Starego Miasta wraz z Kazimierzem.

    – Wciąż prowadzone są rozmowy miasta z PKP w sprawie możliwości dzierżawy terenu pod przyszłymi estakadami i terminu od kiedy mogłoby to obowiązywać. Pracę wykonują więc na razie prawnicy – wyjaśnił Leszek Jasiński.

    Jan Skąpski, jeden z uczestników dyskusji, skomentował: – Oby nie skończyło się tak, że po zakończeniu inwestycji kolejowej, PKP teren pod estakadami ogrodzi siatką i będzie tam czarna dziura.

    Przypomnijmy, że w konkursie zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Przyznano też II i III nagrodę oraz jedno wyróżnienie. Zwycięski projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano miejsca z różnymi funkcjami dla mieszkańców, np. miejsce spotkań kulturalnych – powstałyby kawiarnie czy sklepy. Zaproponowano też połączenie, poprzez górną platformę, przystanku Grzegórzki z lodowiskiem Cracovii.

    Podczas spotkania poinformowano, że po zakończeniu inwestycji w 2020 r. na nowym przystanku „Grzegórzki” pociągi będą się zatrzymywać w godzinach szczytu co 5 minut. To oznacza, że zaczną się tam pojawiać tłumy ludzi. Mieszkańcy dowiedzieli się, że projekt PKP przewiduje stworzenie zwykłego przystanku, z którego będzie się schodzić klatkami schodowymi na trawiasty teren. – Zaproponowaliśmy aby z przystanku przedostawać się na plac przy Hali Targowej ruchomymi schodami – mówił Piotr Gierek z biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Jego zdaniem w pierwszej kolejności przydałoby się zagospodarować tereny przy przystanku.

    Mieszkańcy podkreślali, że powinien powstać miejscowy plan zagospodarowania dla terenów z estakadami i ich otoczeniem, który byłby gwarancją, iż ostatecznie PKP nie zabetonuje obszaru pod estakadami i wynajmie go na parkingi albo budki handlowe.

    Teraz urząd przygotowuje kolejny etap konsultacji, w którym mieszkańcy mają w formie głosowania wybierać z czterech wyróżnionych koncepcji tę, która im się najbardziej spodobała, a także wskazywać co wybraliby też z pozostałych trzech propozycji.


    Wyniki konkursu:


    I Nagroda (55 tys. zł)
    • Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V., Holandia
    • skład zespołu:
    • Ewald Anthonie Jan Venhoeven
    • Jos Willem van Oorschot
    • Piotr Maciej Gierek
    • Maria ángeles Reinares san MarUn
    • Grzegorz Baliński
    • Artur Ganczarek


    II Nagroda (45 tys. zł)
    • NM architekci Zuzanna Szpocińska, Warszawa
    • Nm architekci Tomasz Marciniewicz, Warszawa
    • Krzysztof Kamienobrodzki, Warszawa
    • Jerzy Grochulski, Warszawa
    • architektura krajobrazu: Grzegorz Rejniak, Warszawa


    III Nagroda (35 tys. zł)
    • Uczestnik konkursu:
    • Miastopracownia Dominika Wilczyńska, Kraków
    • skład zespołu:
    • Dominika Wilczyńska
    • Barbara Nawrocka
    • Aleksandra Gryc
    • Ewa Szymczyk
    • Dorota Włodarczyk
    • Jacek Nawrocki


    Wyróżnienie (20 tys. zł)
    • Bartosz Dendura Pracownia Architektoniczna Studio4SPACE, Kraków
    • skład zespołu:
    • Bartosz Dendura
    • Ewelina Galas
    • Martyna Mądry
    • Aleksandra Plewnik
    • Katarzyna Przybyło
    • Magdalena Pieszczoch
    • Katarzyna Elwart


    KONIECZNIE SPRAWDŹ:




    Komentarze (34)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ten poroniony pomysł należy poddać eutanazji

    janek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    tak po holendersku

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mega parking

    Artysta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    Pod kladką powinnien być mega parking na kilku kondygnacjach podziemny i naziemny na calej dugosci mieszący 50000 tysiecy samochodow osobowych.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak PKP przekaze teren miastu to

    Kodiak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Majchlowski zrobi tam platne miejsca postojowe lub przetarg dla deweloperow, a ci rzuca sie na to miejsce jak Reksio na kosc, by wylac beton ku uciesze Majchlowskiego i jego kamaryli. Tam ludzie...rozwiń całość

    Majchlowski zrobi tam platne miejsca postojowe lub przetarg dla deweloperow, a ci rzuca sie na to miejsce jak Reksio na kosc, by wylac beton ku uciesze Majchlowskiego i jego kamaryli. Tam ludzie powinni chodzic pieszo, wsrod zieleni i powinno byc wiele miejsc by odsapnac, spotkac sie ze znajomymi, pogadac i cos zjesc obcujac z kulturą. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najłatwiej krytykować - malkontenci.

    Koncepcje, projekty, realizacje. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 6

    Myślenie ma przyszłość.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Majchi Gang fajerwerki dla frajerów.

    św.NH (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Kuwejt czy Hongkong go inspiruje, jak żabę bocian. Płaczcie przesiedleńcy i śliczne słoje, kasa musi być u Dzidzi Majchi Piernik.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Igrzyska na koszt podatników. Kolejny rozdział

    olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

    Konkursy nagrody, konsultacje, spotkania, a wszystko palcem na wodzie pisane, bo organizatorzy nie mają w temacie nic do powiedzenia. Kolejna odsłona igrzysk w Krakowie. A kto to sponsoruje...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozdawanie publicznych pieniędzy

    Buka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Takie konkursy to powinny być organizowane dla krakowskich szkół lub uczelni. A nagrodami powinno być wyposażenie szkół, np w komputery. Albo jakieś wyjazdy dla uczniów. Koszty by były dużo...rozwiń całość

    Takie konkursy to powinny być organizowane dla krakowskich szkół lub uczelni. A nagrodami powinno być wyposażenie szkół, np w komputery. Albo jakieś wyjazdy dla uczniów. Koszty by były dużo mniejsze, kasa zostawała by w mieście, a uczniowie mieli by okazję się rozwijać. To jest w końcu zabawa. Jak się nie dysponuje terenem, to się na nim nie projektuje. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sen wariata

    mw (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

    Jeśli obecny ziemny nasyp, który teraz tłumi hałas przejeżdżających po nim pociągów zostanie usunięty i kolej będzie jeździć po stalowo betonowej estakadzie, to hałas będzie tak wielki, że...rozwiń całość

    Jeśli obecny ziemny nasyp, który teraz tłumi hałas przejeżdżających po nim pociągów zostanie usunięty i kolej będzie jeździć po stalowo betonowej estakadzie, to hałas będzie tak wielki, że okoliczni mieszkańcy będą stamtąd uciekać! I może właśnie o to chodzi.
    Korzyści z usunięcia nasypu dla mieszkańców Krakowa są żadne!
    Chyba tylko dla tych, którzy będą projektować i realizować tą inwestycję.
    Pierwsze, niemałe pieniądze zostały już wydane na organizację konkursu i nagrody!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ale

    ds (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 6

    Jak znam tych aktywistów dwukółkowych to zaraz na takim
    zielonym terenie będą rozjeżdżać spacerowiczów i organizować masy kretyniczne . To głupi pomysł .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Idiotyzm do potęgi n -tej .

    krakowianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

    Ciekawe czy mieszkańcy ulicy Blich zgodzą się aby do ich mieszkań obok torów kolejowych w związku z tym głupim pomysłem docierało jeszcze mniej niż obecnie światła . Kompletny idiotyzm i nie...rozwiń całość

    Ciekawe czy mieszkańcy ulicy Blich zgodzą się aby do ich mieszkań obok torów kolejowych w związku z tym głupim pomysłem docierało jeszcze mniej niż obecnie światła . Kompletny idiotyzm i nie liczenie się z mieszkańcami ulicy tej .zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pewnie

    Kriss (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    jaśnie panujący prezydent i jego rada nie liczy się nie tylko z mieszkancami Blichu - oni tępią Krakusów i wilbią deweloperów, słoiki górą

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może jeszcze inaczej...

    mft (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 3

    Podążając za tokiem rozumowania autorów tego projektu proponuję wpuścić Wisłę pod ziemię na całym odcinku przez Kraków, a na powierzchni zbudować arterię komunikacyjną, szybką kolej miejską,...rozwiń całość

    Podążając za tokiem rozumowania autorów tego projektu proponuję wpuścić Wisłę pod ziemię na całym odcinku przez Kraków, a na powierzchni zbudować arterię komunikacyjną, szybką kolej miejską, parkingi, biurowce, hotele, apartamentowce, no i oczywiście w ramach walki ze smogiem parki kieszonkowe. Polecam ten pomysł przyszłemu prezydentowi Krakowa.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

    NAUCZYCIEL ROKU | Wielki finał wojewódzki

    Szukamy maluchów na okładkę

    Szukamy maluchów na okładkę "Gazety Krakowskiej"!

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

    Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?