Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej: nagrzewanie i intensywne prace w tunelu tramwajowym [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. W ramach tej inwestycji powstaje m.in. linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.
Trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. W ramach tej inwestycji powstaje m.in. linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Trasa Łagiewnicka
Trwa budowa Trasy Łagiewnickiej. Obecnie zaawansowanie prac szacuje się na ponad 90 proc. Mimo zimowej aury wykonawcy starają się prowadzić roboty tam, gdzie nie przeszkadzają warunki atmosferyczne. Intensywne prace związane z układaniem nawierzchni realizowane są w tunelu tramwajowym między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II.

Jak informują w odpowiedzialnej za przedsięwzięcie spółce Trasa Łagiewnicka, mimo niesprzyjającej aury wykonawca inwestycji prowadzi zintensyfikowane prace budowlane na całym zakresie realizowanej inwestycji. Po zakończeniu w grudniu prac na ul. Zakopiańskiej, wysiłki wykonawcy mają się teraz koncentrować zwłaszcza na rejonie Ruczaju – by również tam zminimalizować wpływ budowy na ruch uliczny.

Jeszcze zimą może się rozpocząć budowa tunelu w ciągu ul. Opolskiej. To będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców.

Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: coraz bliżej do budowy t...

Po zapoznaniu się z obecnymi i prognozowanymi warunkami pogodowymi, inżynier kontraktu zdecydował o rozszerzenie zakresu robót wszędzie gdzie tylko jest to możliwe. W ślad za tym poleceniem wykonawca prac zintensyfikował roboty prowadzone w tunelach (głównie w tunelu tramwajowym między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II), prowadzi również prace przy montażu szyn tramwajowych. Wykorzystując brak opadów wznowiono po świątecznej przerwie prace ziemne.

- Tunel tramwajowy jest ogrzewany i są w nim prowadzone prace związane z betonowaniem nawierzchni. Ze względu na inną technologię takich robót, przy obecnych warunkach atmosferycznych nie można prowadzić prac w tunelach drogowych - wyjaśnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Trwa wyburzanie wiaduktu nad ul. Grzegórzecką.

Kraków. Niszczą historyczny wiadukt na Grzegórzkach. Mieszka...

Nowa droga o długości 3,5 km (wraz ze spłatą kredytu za ok. 1,2 mld zł) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje m.in. sześć tuneli, kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką (obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną) oraz torowisko tramwajowe, które umożliwi uruchomienie linii tramwajowych między Kurdwanowem a ul. Zakopiańską. Częściowo będzie ono poprowadzone w tunelu, w którym znajdzie się podziemny przystanek tramwajowy. Przystanek ten został zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tam również trwają prace wykończeniowe.

Z podziemnego przystanku będzie można wyjść lub wyjechać 14-osobowymi windami na teren w sąsiedztwie Mostu Miłosierdzia, skąd jest znacznie bliżej do sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II niż z dotychczasowego przystanku tramwajowego przy ul. Zakopiańskiej.

Budowana w ramach Trasy Łagiewnickiej nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na odcinku ok. 700 metrów tramwaje będą przejeżdżać w tunelu między sanktuariami. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (to wspomniany podziemny przystanek, który mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób) i przy ul. Zakopiańskiej.

Między sanktuariami, nad tunelami samochodowym i tramwajowym, powstaje część parkowa. Zasadzono tam drzewa.

Oprócz tuneli dla samochód i tramwajów między sanktuariami w ramach zadania powstają też podziemne przejazdy dla aut: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

Plany były takie, by budowa Trasy Łagiewnickiej zakończyła się pod koniec 2021 r. Obecny termin finalizacji robót to połowa 2022 r. Opóźnienie o pół roku tłumaczone jest pandemią i ulewnymi deszczami w lecie ubiegłego roku, które wstrzymały część prac.

FLESZ - Mandaty za nieodśnieżony samochód i nie tylko

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska