Prace budowlane związane z Trasą Łagiewnicką wkroczyły w kolejny etap. Teraz roboty mają także objąć ul. Zakopiańską. Wyłączony ma zostać ruch tramwajowy na odcinku Łagiewniki – Borek Fałęcki.

Zobacz galerię
Prowadzenie robót w rejonie ul. Zakopiańskiej jest możliwe, bowiem pod koniec października spółka Trasa Łagiewnicka uzyskała decyzję zezwalającą na rozpoczęcie kolejnego etapu prac.

Decyzja Zezwolenia Na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) pozwala rozpocząć prace związane z korektą koryta Wilgi oraz budową tunelu w rejonie Białych Mórz. Cały czas trwają też intensywne prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Herberta i Witosa.

Kraków. Turcy wybudują nam północną obwodnicę za półtora miliarda [WIZUALIZACJE]

Przypomnijmy, że od kilku miesięcy trwały prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy tunelu tramwajowego, jaki ma powstać w ramach Trasy Łagiewnickiej. Tunel ma przebiegać między sanktuariami św. Jana Pawła II i Bożego Miłosierdzia i pod trasą kolejową w Łagiewnikach. W ramach tych prac zdjęto warstwy ziemne jakie w tym miejscu powstały po działalności zakładów Solvay. To w wyniku tych robót powstały gigantyczne hałdy, które można zobaczyć między sanktuariami.

Jak zapewniają w spółce Trasa Łagiewnicka, po zakończeniu inwestycji teren w sąsiedztwie Sanktuarium św. Jana Pawła II mniej więcej będzie wyglądał tak, jak przed rozpoczęciem budowy.

- Przy realizacji inwestycji minimalizujemy oddziaływanie na otaczającą ją przyrodę – podkreśla Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka.

Teraz w miejscu wykopów mają się rozpocząć prace związane z ustawianiem ścian tunelu, jaki zaplanowano w ramach nowej trasy. Powstanie osobny podziemny przejazd dla samochodów, a obok niego - dla tramwajów.

W związku z budową Trasy Łagiewnickiej mają także zostać wykonane dodatkowe, tymczasowe tory między przystankami przy sanktuariach Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Tunel będzie przechodził pod linią kolejową. Budowa dodatkowych torów umożliwi utrzymanie ruchu kolejowego na czas inwestycji pomiędzy Krakowem a Zakopanem.

Powstaje też kolejny tunel w ramach Trasy Łagiewnickiej - pod ulicami Herberta i Turowicza. W ul. Witosa powstają ściany szczelinowe dla tego obiektu.

W ramach inwestycji na odcinku ma zostać wybudowane nowego koryta Wilgi, a następnie skierowana zostanie tam rzeka, aby teren starego koryta można wykorzystać do planowanej budowy.

W spółce Trasa Łagiewnicka wyjaśniają, że koryto rzeki zostanie jedynie nieznacznie skorygowane. Projekt przewiduje takie ukształtowanie koryta Wilgi oraz terenów przyległych, by nie spowodowało ono zagrożeń powodziowych.

Zmiany w komunikacji:

Zarząd Dróg Miejskich w Krakowie informuje, że od 7 listopada (środa) do 10 listopada (sobota) prowadzone będą prace związane z montażem tymczasowych rozjazdów w torowisku w ciągu ul. Zakopiańskiej w ramach realizacji Trasy Łagiewnickiej. W tym czasie zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku Łagiewniki – Borek Fałęcki.

W związku z powyższym, Komunikacja Miejska w Krakowie będzie funkcjonować w następujący sposób:

- linia 8 - jest zawieszona w związku z przebudową ciągu Królewska - Podchorążych - Bronowicka. W zamian kursuje linia czasowa 78;

- linie 19, 22 i 78 – będą kursować na trasach skróconych do pętli Łagiewniki. Częstotliwości kursowania linii pozostaną bez zmian;

- linia 708 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Borek Fałęcki – Zakopiańska – Łagiewniki. Linia zatrzymywać się będzie na następujących przystankach: „Borek Fałęcki” (na pętli oraz na przystanku przelotowym na ul. Zakopiańskiej, po wyjeździe z pętli), „Solvay” (w kierunku Łagiewnik na pasie do skrętu w prawo przed skrzyżowaniem z ul. Zbrojarzy, w kierunku Borku Fałęckiego na peronie przystanku tramwajowego w kierunku centrum Krakowa), „Sanktuarium Bożego Miłosierdzia” (w kierunku Łagiewnik za skrzyżowaniem z ul. Siostry Faustyny, w kierunku Borku Fałęckiego na peronie przystanku tramwajowego w kierunku centrum Krakowa, na których zdemontowane zostaną barierki), „Łagiewniki” (końcowy i początkowy na pętli, przelotowy w kierunku Łagiewnik na ul. Brożka, przelotowy w kierunku Borku Fałęckiego na ul. Zakopiańskiej). Linia 708 będzie kursować w dni powszednie w godzinach 5 – 21 z częstotliwością co 5 minut, w pozostałych godzinach w dni powszednie oraz w sobotę co 7,5 minuty.

- -Od dnia 11 listopada (niedziela) przywrócony zostanie ruch tramwajów na odcinku Łagiewniki - Borek Fałęcki. Na odcinku pomiędzy przystankami „Łagiewniki ZUS” i „Solvay” ruch tramwajów będzie odbywał się wahadłowo po jednym torze. Zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu przystanków tramwajowych w tym rejonie.

Trasa Łagiewnicka:

Budowa Trasy Łagiewnickiej (od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej) to realizacja 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej, 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. To także nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki, drogi dla rowerów.

W ramach inwestycji powstanie linia tramwajowa, która ma przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu z Kurdwanowa nie trzeba będzie już jeździć na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Zapewni ona też bezpośredni dojazd do świątyń.

Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona we wspomnianym, budowanym tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek.

Trasa Łagiewnicka ma zostać wybudowana do końca 2020 r. za 802 mln zł. Później planowana jest budowa kolejnych tras III obwodnicy: Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Po wyborach samorządowych 2018