https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków chce budować siedem kilometrów linii tramwajowej

A.Maciejowski, P.Rąpalski
archiwum
Północ Krakowa czeka na nowe linie tramwajowe. Miasto uruchomiło połączenia do Małego Płaszowa i kończy budowę tramwaju na Ruczaj, ale ciągle na oba Prądniki jeździmy autobusami, które stoją w korkach, a do dalekich Mistrzejowic - okrężna linią przez Bieńczyce (podróż trwa prawie godzinę). To prędko się nie zmieni, bo najpierw władze chcą połączyć linią tramwajową trasy na ulicach Lipskiej i Wielickiej oraz przebudować torowisko do placu Centralnego.

Czytaj też: Kraków: autobusy nie mogą zawrócić na rondzie

Najwcześniej - w listopadzie tego roku - zakończony się budowa torowiska do ul. Czerwone Maki. Trasa mierzyć będzie blisko 4 km. Koszt jej budowy wyniesie łącznie ok. 150 mln. zł. Wiceprezydent Krakowa podczas jednego z czatów internetowych przyznał, że miasto bierze pod uwagę wydłużenie tej linii aż do Skawiny. - Co prawda w planach do 2020 roku nie ma takiej inwestycji, ale miasto posiada koncepcje takiego rozwiązania - przyznaje Tadeusz Trzmiel.

Dużo wcześniej, bo już w przyszłym roku ruszy modernizacja linii od ronda Mogilskiego do pl. Centralnego. Koszt inwestycji to 224 mln zł, ale ok. 90 mln mamy na to zaklepane z Unii Europejskiej. W tym roku miasto wyda 100 tys. zł na przygotowanie projektu budowlanego.

Drugim projektem najbliższym realizacji jest budowa kolejnego odcinka tzw. Krakowskiego Szybkiego Tramwaju między Lipską i Wielicką. Trasa ta mierzyć będzie ok. 1,5 km. Koszt to 300 mln zł. Tu niestety na razie dofinansowania z Unii nie ma.

- Inwestycja jest na liście rezerwowej projektów czekających na dofinansowanie. Gdy zwolnią się środki, będzie realizowana - informuje Janusz Moskwa, dyrektor miejskiego biura funduszy unijnych. Urzędnicy mają jednak sygnały z rządu, że środki mogą się znaleźć jeszcze w tym roku. Wtedy budowa mogłaby wystartować w roku 2013. Jeśli pieniądze się nie pojawią, inwestycja zapewne przesunie się na lata 2016-2020. W tym roku chcą wydać 1,7 mln zł na przygotowanie dokumentacji dla inwestycji.
Dalsze plany to realizacja linii od Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Koszt jej wykonania to ok. 180 mln zł. Władze miasta liczą, że budowa będzie realizowana w latach 2017-2020.

Plan miejscowy dla korytarza linii tramwajowej na Górkę Narodową jest już wykonany. Torowisko prowadzić ma od pętli Krowodrza Górka aż do granicy Krakowa z gminą Zielonki. Jak przyznają urzędnicy miejscy, przystanki mogłyby być wyznaczone m.in. w pobliżu ul. Pachońskiego, naprzeciwko osiedla Prądnik Biały Zachód, potem na ul. Pachońskiego w okolicy skrzyżowania z ul. Białoprądnicką oraz na skrzyżowaniu z ul. Górnickiego i obok ronda w pobliżu ul. Siewnej. Ostatni przystanek będzie położony zaraz przed pętlą przy ul. Bociana. Razem 3,3 km.

Po 2030 roku tramwaj ma pojechać też ulicą Stella-Sawickiego. Potrzebna jest do tego rozbudowa jej skrzyżowań z ul. Wiślicką, Okulickiego i Komorowskiego. Na skrzyżowaniach tramwaje mają zjeżdżać do tuneli. Linia połączy rondo Dywizjonu 308 z rondem Piastowskim na odcinku 3,8 km. Koszt tak wielkiej inwestycji to aż 396 mln zł. W tym roku za 2,5 mln zł zostaną wypłacone odszkodowania właścicielom działek, przez które ma przebiegać trasa.

Kolejną linią tramwajową, na którą przyjdzie nam jeszcze długo czekać, jest linia, która pojawi się wraz z budową Trasy Łagiewnickiej. Tramwaj ma jeździć głównie tunelami na odcinku 1,7 km od pętli przy ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej. Koszt całości to prawie miliard złotych. Miasto budowę planuje na lata 2021-2029. Bez wsparcia unijnego lub rządowego będzie to jednak niemożliwe.

Planowane linie

Linie tramwajowe, które mają powstać do 2020 r.
Torowiska do ul. Czerwone Maki
Czas realizacji: 2012 r.
Długość: 3,6 km
Koszt prac: ok. 150 mln zł
Wielicka - Lipska
Czas realizacji: 2013-2015
Długość: ok. 1,5 km
Koszt prac: ok. 300 mln zł
Krowodrza Górka - Górka Narodowa
Czas realizacji: 2017-2020
Długość: ok. 3,3 km
Koszt prac: ok. 180 mln zł
Linia przez ul. Stella-Sawickiego
Czas realizacji: planuje się na lata 2028-2030
Długość: ok. 3,8 km
Koszt prac: ok. 396 mln zł

Wybieramy Ludzi Roku 2011. Zobacz listę kandydatów i oddaj głos!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i weź udział w plebiscycie

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krk
optymalna była trasa tramwajowa: od ul Pawiej - Alejami 3 Wieszczów - Konopnickiej - Kamińskiego - do Wielickiej...
O
Oświecenia
Chyba trzeba pomyśleć o jakiejś zorganizowanej akcji społecznej i domagać się jak najszybszej realizacji torów do mistrzejowic przez meisnera...
P
Pkp
to powinien jeździć pociąg co 30 minut, a nie tramwaj!
k
kkm
potrzeb mieszkańców aglomeracji krakowskiej w dłuższej perspektywie i to się częściowo da wytłumaczyć kadencyjnością oraz partyjniactwem. Jednak dlaczego nie ma rozsądnych planów rozwoju sieci komunikacji miejskiej przygotowanych przez fachowców, tylko ciągle zmienia się koncepcję? Wydano pieniędze na projekty remarszrutyzacji - projekty są mocno kontrowersyjne i niespójne (lepsze przygotowali studenci i sami zainteresowani), a i tak nie ma ponoć środków na ich realizację. To wygląda na chaos urzędniczych decyzji za nasze podatki, przy kompletnie nie znających się na komunikacji radnych, którzy "walczą" o bezsensowne połączenia wprowadzające jeszcze większe problemy w KM i koszty.

Bez nowych tras w centrum nie ma co marzyć o rozwoju sieci tramwajowej i każdy to widzi, tylko nie odpowiedzialni ludzie z ZIKIT-u lub MPK - ale w planach nic nie ma na ten temat, bo to jest niemedialne? Nie ma czym się pochwalić - łącznik nie brzmi dobrze, bo to "ciemna strona" inwestycji? Takie rozwiązania nie przyniosą głosów w wyborach?

Tłumaczenie, że nie ma na to środków jest śpiewką starą, bo miasto w innych obszarach wydaje ogromne pieniądze zupełnie bez sensu od lat (za aprobatą radnych!).
K
Kinga
tramwaje z nowych linii? - już teraz Lubicz, Dworzec, Lot, Bagatela, Poczta, Batorego, Pl. Inwalidów i wiele innych, to miejsca gdzie 3 pojazdy czekają na możliwość dojechania do przystanku lub przejechania przez skrzyżowanie. Nie można upchać już więcej tramwajów na godzinę na tych trasach. Najpierw trzeba wykonać alternatywne trasy wokoło centrum, jak tu poniżej napisali inni, a potem projektować nowe połączenia z północnymi dzielnicami. Tramwaj co 3 minuty przy tak zatkanej sieci w centrum miasta to utopia, a tylko wtedy będzie to transport naprawdę alternatywny dla prywatnego samochodu. A co z awariami/wypadkami, jak rozładować korek tramwajowy, gdy nie ma tras/łączników umożliwiających takie szybkie przekierowania?
D
Drobna
to jest pilnie potrzebne, a nie rozbudowywanie tego, co jest nie patrząc jak wszystko się "zatka" w centrum miasta!
K
Kmkm
ponieważ większość projektowanych linii spotka się na trasie wokoło Plant korkując się zupełnie i nic nie pozwoli usprawnić już przepełnionych tras tramwajowych, a także w wyniku awarii lub wypadków będą odcinane od komunikacji całe dzielnice! To zupełnie anty rozwojowe plany, w których koszty główne to przebudowa dróg, a nie budowa nowych linii dla komunikacji zbiorowej.
Wbrew przedstawianym tutaj opiniom, łącznik Lipska-Wielicka odciąży trasę przez centrum, dając szybki dojazd do węzła przesiadkowego Rondo Grzegórzeckie, Mogilskie oraz Dworzec Główny i Politechnika. Podobnie priorytetem powinien być łącznik Dw. Towarowy - Plac Inwalidów, odciążający trasę od Lubicz do Karmelickiej. Kolejne dwa łączniki niezbędne dla rozładowania awarii to Cichy Kącik - Podchorążych i Kurdwanów - Borek Fałęcki. Dopiero potem można ruszać z budową pozostałych tras.
G
Gość
Oddając głosy w wyborach na Pana ,głosowaliśmy za Pana programem , a w nim była obietnica połączenia linią tramwajową :Meisnera, Młyńska- Pradnik Czerwony, os.Oświecenia - Mistrzejowice do 2013 roku Dlaczego nie dotrzymuje Pan obietnic. Tereny wykupione, dokumentacja przygotowana , a my ciągle czekamy w korkach!!! Ta linia musi powstać.!!! Gdzie Pana odpowiedzialność za podjęte decyzje?

Mieszkańcy os.Oświecenia
T
Tomek
Miasto próbuje upiec przy tramwajach dwie pieczenie i buduje te linie, gdzie są w projekcie drogi, estakady itp.
Nazywają to "transport zrównoważony" i biorą unijną dotacje za całość.

Zauważ, że niecałe 4km nikomu nie potrzebnego tramwaju w Stella-Sawickiego ma kosztować prawie 400mln.
Podczas gdy linia o podobnej długości z dwupasmówką na Ruczaj to 150mln.

Odpowiedź jest prosta: Mówimy że inwestujemy w linię tramwajową, a lwią część kosztów inwestycji pożera wielkie skrzyżowanie Bora/Wiślicka/Stella.
W tunelu będziemy "zasuwać" jak dziś pod dworcem, ale kogo to obchodzi...
P
PC
Rozpoczęcie tylko /krakus/ tj Prądnik Czerwony
k
krakus
Ale w 2013 miała się rozpocząć budowa z Wieczystej-Meisnera-młyńska/OlszaII/-Prądnik B-Oswiecenia-Mistrzejowice i jakoś tej inwestycji nie widze
k
krakus
Natomiast w 2013 miał byc robiony Meisnera-Młyńska- PradnikB-Oswiecenia-Mistrzejowice
B
Bart!
No właśnie a gdzie tramwaj na Prądnik Czerwony generalnie jesteśmy robieni w balona ale co to obchodzi władzę skoro ona tam nawet nie spogląda (brak interesów) a korki są w dzień w dzień! szkoda ze tak mieszkańcy Prądnika Czerwonego są traktowani! nasuwa się słowo SKANDAL!
b
buspas
Spróbuj wpuścić autobus przegubowy do tunelu pod dworcem...
z
zuber
Niech mi ktoś wyjaśni zaletę wybudowania torowiska w stosunku do wybudowania bus-pasu?

Jesli jedyna zaleta tramwaju jest wydzielone torowisko, to moze jednak lepiej robic bus pasy?

Bo teraz jak sie jeden tramwaj zepsuje, to blokuje cala siec tramwajowa w miescie. No i autobusy tez jakby szybciej jezdza...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska