Kraków chce wybudować metro [PLAN, WIZUALIZACJE]

    Kraków chce wybudować metro [PLAN, WIZUALIZACJE]

    Piotr Rąpalski

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Kraków chce wybudować metro [PLAN, WIZUALIZACJE]
    1/4

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©opracowanie: architekt Przemysław Tabor, www.t-atelier.pl, wizualizacja: Sebastian Grochowski

    Władze Krakowa zdecydowały w końcu, że chcą zbudować metro. Pierwsza nitka miałaby biec od ul. Igołomskiej w Nowej Hucie aż do Bronowic przez Stare Miasto. Urzędnicy zabiegają już o dotacje unijne i rządowe na ten cel. Rozmawiają też z prywatną francuską firmą, która miałaby się dołożyć do inwestycji i potem w zamian częściowo czerpać z niej zyski. Koszt budowy wstępnie oszacowano na 9-11 mld zł - wraz z zakupem pociągów. My pytamy, czy poprowadzenie metra pod zabytkami jest w ogóle możliwe i jak powinno się je budować.

    Sonda

    Jesteś za budową metra w Krakowie?

    "Mimo wszystko, metro w Krakowie będzie". Tak pisaliśmy w 1990 roku [ARCHIWUM]


    Co sądzicie o pomyśle budowy metra w Krakowie? Czekamy na Wasze komentarze na forum pod artykułem.



    Jak buduje się metro
    Według jednego z najwybitniejszych ekspertów od budownictwa podziemnego w Polsce, byłego rektora AGH prof.
    Antoniego Tajdusia, jest to zupełnie realne. - Nie ma żadnych przeciwwskazań technologicznych, nawet w zabytkowej części miasta, pod ul. Basztową czy nawet pod Rynkiem Głównym - zapewnia naukowiec.

    Pierwsza linia metra ma mieć ok. 19 km długości, w tym 8 km pod ziemią (tunel między halą w Czyżynach a końcem ulicy Królewskiej oraz w Nowej Hucie, w okolicy placu Centralnego). Planuje się 19 stacji. Ponadto na końcówkach linii muszą powstać zajezdnie.

    Odległość między stacjami w centrum powinna być nie większa niż kilometr, natomiast poza centrum dystanse te mogą być większe. - Wtedy pasażer ma około 500 metrów do stacji. Taka odległość nie zniechęca do korzystania z tego środka komunikacji - mówi prof. Tajduś.

    Zanim zaczniemy drążyć tunele, trzeba zbudować stacje podziemne. Wykonuje się je najczęściej metodami górniczymi (robi szyb, a następnie poszerza przestrzeń pod nim) lub z powierzchni terenu (kopiąc na całej powierzchni stacji).

    Stacje są znacznie większe niż drążony tunel. Trzeba pomieścić perony, tunele, ruchome schody, windy, sanitariaty, sklepy. Dla przyspieszenia prac należy wykonywać kilka stacji równocześnie. Mogłyby się tym zajmować różne firmy.

    Maszyny wiercące następnie przebijają się przez ściany stacji, drążąc tunel. - Jego średnica powinna być mniej więcej taka sama jak w Warszawie, około 8-9 metrów - mówi prof. Tajduś.

    Trochę mało wapienia
    Ale czy Kraków stoi na gruncie, w którym można łatwo i tanio wiercić tunele? - W rejonie Krakowa wierzchnie warstwy gruntu, o grubości kilkunastu metrów, są położone na skałach wapiennych. Drążenie tuneli powinno się tu odbywać na głębokości od 20 do 25 metrów - twierdzi Tajduś.

    Wapień to najlepszy materiał. Minimalizuje przemieszczenia ścian tuneli i osiadanie budynków na powierzchni. Jest wystarczająco twardy, ale ciągle dobrze w nim się wierci. To nie twardy granit.

    Ale czy głębokość 25 metrów wystarczy? Dotarliśmy do chyba jedynego opracowania w tym temacie, wykonanego jeszcze w 1989 roku. Badania robiono pod metro, ale z wykonanych odwiertów powstały tylko... studzienki, z których do dziś krakowianie czerpią zdrowotną wodę. Np. przy parku Krakowskim.

    Lepiej trochę głębiej
    Odwierty zrobiono mniej więcej na linii, która i dziś jest wyznaczana pod metro. Od wysokości zakładów Polfy przy ul. Mogilskiej aż po Pasternik za Bronowicami. Wyniki są mniej optymistyczne. Od ul. Mogilskiej do Starego Miasta pod warstwą ziemi mamy słabe iły i piaski. Ciągną się aż na głębokość 80 metrów. Dopiero głębiej jest wapień.

    Lepiej jest przy Basztowej. Tu wapień zaczyna się już na 20 m głębokości. Ale już w okolicy placu Biskupiego iły sięgają 40 metrów, a 45 wzdłuż ul. Królewskiej. Dopiero w części Bronowic wapień mamy znów płytko. Na całej trasie wapień ciągnie się nieprzerwanie dopiero poniżej 90 metrów. To głębiej niż słynne metro moskiewskie.

    To jednak według innego eksperta, współautora opracowania, ciągle nie przeszkoda. - Nie obawiajmy się najbardziej iłów, ale wody. Trzeba ją minąć. Można to osiągnąć wiercąc tunele już na głębokości ok. 40 metrów - uważa dr Tadeusz Solecki, naukowiec z Wydziału Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH. Tak mamy minąć też sterty zakopanych śmieci, fundamenty zabytków i nieodkryte skarby archeologiczne.

    Ponadto wodę na drodze maszyn wiercących można zamrażać i wiercić w niej bez przeszkód. To jednak mocno zwiększa koszty.
    - Oczywiście im głębiej drążymy, tym bezpieczniej. Ale drążenie tuneli metr głębiej niekoniecznie oznacza dużo drożej - uspokaja Tajduś.

    Budowa w dwa-trzy lata
    I wylicza. Maszyny drążą dziś nawet 40 metrów tunelu na dobę, w dobrych warunkach. W Warszawie, gdzie skały są gorsze niż w Krakowie, dziś maksymalna prędkość nie przekracza 12-15 metrów na dobę. Dla Krakowa przyjmijmy prędkość 20 metrów na dobę - czyli w miesiącu można wydrążyć ponad 400 metrów, a kilometr w niecałe 3 miesiące. Całą część podziemną tuneli metra można wykonać w dwa lata. Jedyny problem, czy w tym czasie zdąży się wykonać wszystkie stacje... Jeśli się za to weźmiemy w najbliższym czasie, mamy szansę zdążyć do 2022 roku.

    - Przygotowanie inwestycji, badania, projekty - przyjmijmy półtora. Budowa całości - trzy lata. A kwota 9-11 mld złotych wydaje się realna na to przedsięwzięcie - uważa prof. Tajduś. - Problemem nie jest technologia, ale determinacja i finanse - kwituje.

    Skąd pieniądze?
    O to zapytaliśmy władze Krakowa. - Chcemy budować metro. Jeśli będzie finansowanie to do roku 2022 możemy stworzyć pierwszą linię - twierdzi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent miasta. Kalkuluje dofinansowanie środkami krajowymi i unijnymi na poziomie co najmniej 50, a nawet 85 proc. Resztę miałby wyłożyć prywatny inwestor. Później zarządzałby metrem przez co najmniej 30 lat i czerpał z niego zyski.

    Nieoficjalnie wiadomo, że urzędnicy rozmawiają już z francuskim koncernem Alstom. Firma wybudowała metro w Lozannie, Singapurze, Meksyku, Caracas, Sao Paulo. Budowę muszą jednak poprzedzić badania i projekty. Urząd Marszałkowski zapowiada przeznaczenie na ten cel 50 mln zł ze środków unijnych.

    Do tej pory Kraków stawiał na tramwaje. Czy metro nie zdubluje ich tras? - Nie, bo pierwsza nitka ma przeciąć północne dzielnice, gdzie sieć tramwajowa nie jest tak rozwinięta. A tam gdzie tramwaj jest, przebieg tunelu będzie się różnił od linii tramwajowych - zapewnia Stanisław Albricht, ekspert miasta ds. transportu, który wyznaczał trasę metra.

    Twierdzi, że pociągi pod ziemią jeździłyby z prędkością 40 km/h . Podróż całą linią trwałaby 28 minut. W ciągu godziny metro mogłoby wozić 20 tys. pasażerów w jednym kierunku.

    Ile będziemy na metro wydawać? Utrzymanie pierwszej linii w Warszawie - o długości 23,1 km i 21 stacjach - kosztuje ok. 282 mln zł rocznie. Ale przychody z jego funkcjonowania wynoszą około 288 mln zł.

    Linia I: Igołomska - pl. Centralny - rejon Multikina - rondo Barei - Czyżyny - rondo Mogilskie - Dworzec Główny - Basztowa - AGH - Królewska - Piastowska - Armii Krajowej/Widok - Bronowice.

    Linia II: AGH - Filharmonia - Dietla/Krakowska - Legionów Piłsudskiego (alternatywnie: AGH - św. Stanisława - Kazimierz, przy kładce Bernatka) - Zabłocie - Płaszów - Bieżanów

    Linia III: Pierwsze cztery przystanki jak w linii II (alternatywnie: odchodziłaby od I linii w rejonie ul. Cystersów - al. Pokoju - Zabłocie) - rondo Matecznego - Kliny

    Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
    Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
    "Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (78)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    METRO

    Piotr M. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    UWAŻAM ŻE, TO DOBRY POMYSŁ I JAK NAJSZYBCIEJ TO ZRÓBCIE.....

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przyszłość Krakowa

    Maciej Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Mieszkasz w Krakowie, interesuje Cię przyszłość miasta? Jeśli tak, pobierz już dziś aplikację na Androida

    Prognoza smogowa Kraków, Zakopane...rozwiń całość

    Mieszkasz w Krakowie, interesuje Cię przyszłość miasta? Jeśli tak, pobierz już dziś aplikację na Androida

    Prognoza smogowa Kraków, Zakopane
    https://play.google.com/store/apps/details?id=adyourself.tomorrow_smogzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szybko!!!

    krakus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Metro jest nam potrzebne i to bardzo szybko. Jak będziemy tyle zwlekać to zaraz Wieliczka zrobi metro a my nadal nie.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wyścig szczurów?

    Rafael (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    @Krakus: metro nie powstaje po to aby się scigać albo było tak poprostu,tylko po to,aby było naprawdę użyteczne. Wyrzucić pieniądze w błoto jest łatwo.Gorzej,gdy przyjdzie nam wszystkim za to...rozwiń całość

    @Krakus: metro nie powstaje po to aby się scigać albo było tak poprostu,tylko po to,aby było naprawdę użyteczne. Wyrzucić pieniądze w błoto jest łatwo.Gorzej,gdy przyjdzie nam wszystkim za to płacić przez całe pokolenia ....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Super Metro

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

    Metro to świetna sprawa. Szybka komunikacja,rozwój miasta,więcej turustów poza tym to nada Krakowowi jeszcze więcej uroku.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak bedzie z biletami?

    Sangrail (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    "Resztę miałby wyłożyć prywatny inwestor. Później zarządzałby metrem przez co najmniej 30 lat i czerpał z niego zyski."

    To znaczy, ze metro nie bedzie polaczone administratywnie z MPK i beda...rozwiń całość

    "Resztę miałby wyłożyć prywatny inwestor. Później zarządzałby metrem przez co najmniej 30 lat i czerpał z niego zyski."

    To znaczy, ze metro nie bedzie polaczone administratywnie z MPK i beda odrebne bilety? Nie moge sobie tego wyobrazic. Trzeba koniecznie biletow do przesiadania!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj na łobzowie

    mieszkanka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    ja tam chciałabym tramwaj na Łobzowie.. tyle by mi do szczęścia wystarczyło..

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kipojmlon

    iyguyi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    lubię rybe

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dalsza rozbudowa metra

    Kamilek 3 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Według mnie jak przyjadę w 2021 rok studi z częstochowy do krakowa metro to bardzo dobry pomysł bo będę jeździć na ZIO 2022 najpierw powinni rozpocząć odcinek od centrum do czyżyn a później do...rozwiń całość

    Według mnie jak przyjadę w 2021 rok studi z częstochowy do krakowa metro to bardzo dobry pomysł bo będę jeździć na ZIO 2022 najpierw powinni rozpocząć odcinek od centrum do czyżyn a później do nowej huty a później na bronowice i mam jedno pytanie czy metro będzie jeździło do galeri bronowice czekam jak najszybszą odpowiedź. Przejdźmy do setna sprawy czyli gdzie dalej wybudować metro według mnie metro trzeba będzie przedłużyć przez przystanki: kopiec wandy kombinat elektromontaż lubocza pkp cmentarz grębałów darwina osiedle na stoku leszka architektów wzgórza krzesławickie grębałów gustawa morcinka kontorowice szpital okulistyczny. Na odcunku od elektromontaż do darwina była by estakada trasa była by na około by nie dublowała się z autobusami i tramwajami została by zlikwidowana linia autobusowa 422.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kamilek 3 smartfon

    podałem zbyt dużo stacji (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Pisze ze smartfona stacje architektów grębałów i cmentarz grębałów się nie przydadzą przepraszam za podanie tych przystanku.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ciekawe

    architekt - geometric (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    ciekawi mnie odcinek AGH - Królewska - Piastowska :) po skosie czy Kijowska ?
    Wg mnie najpilniejsza jest linia ciagnaca się pod Alejami przez cala dlugosc

    Na gorze zostawić jeden pas dla busow...rozwiń całość

    ciekawi mnie odcinek AGH - Królewska - Piastowska :) po skosie czy Kijowska ?
    Wg mnie najpilniejsza jest linia ciagnaca się pod Alejami przez cala dlugosc

    Na gorze zostawić jeden pas dla busow , taksi , i samochodow uprzywilejowanych plus wyjazdy w najważniejszych punktach - reszte obsadzić zielenia, a pod spodem 6 pasow do jazdy i srodkiem szybka kolejzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To swietne i konieczne rozwiazanie problemow komunikacyjnych

    mitu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Najwazniejsze aby dobrze zaprojektowane i oczywiscie wykonane. Obiecujace ze to firma francuska bylaby wykonawca. Oni maja swietnie rozwiazane w Paryzu arterie komunikacyjne podziemne i mozna...rozwiń całość

    Najwazniejsze aby dobrze zaprojektowane i oczywiscie wykonane. Obiecujace ze to firma francuska bylaby wykonawca. Oni maja swietnie rozwiazane w Paryzu arterie komunikacyjne podziemne i mozna wierzyc w ich umiejetnosci. Duzo ludzi zrezygnuje z samochodow na dojazd do pracy. Mniejsze korki, mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Do tego szybko i bezkolizyjnie. Tak jak wszyscy cenie i kocham atmosfere starego Krakowa, dlatego konieczna nowoczesnosc lepiej wepchnac po ziemie bedzie i wilk syty i owca cala. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zanieczyszczenie??

    Rafael (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    @mitu: Zanieczyszczenie może i zmniejszy sie,ale niewiele... Huta Sendzimira odpowiada za większość zanieczyszczeń w Krakowie....niestety Co do reszty...to się zgadzam :)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Polecamy

    Wybieramy OSOBOWOŚCI ROKU w Małopolsce

    Wybieramy OSOBOWOŚCI ROKU w Małopolsce

    Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

    Wybieramy MISTRZÓW URODY w Małopolsce - GŁOSOWANIE

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie

    Ustawa tytoniowa: To jest wojna o ludzkie życie