Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: fikcyjne badania tłoku w miejskiej komunikacji [GORĄCA DYSKUSJA]

Marcin Karkosza
fot. materiały prasowe
Co roku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadza badania komunikacji miejskiej, dzięki którym transport publiczny ma stawać się lepszy. Urzędnicy wnikliwie obserwują zmiany ruchu pasażerskiego, notują uwagi, robią analizy i większych zmian nie widać. Podpowiedz urzędnikom, które połączenia powinni poprawić! Napisz komentarz na forum pod artykułem.

Kraków ma kolejne 24 nowoczesne tramwaje [ZDJĘCIA]

Zamiast na bieżąco reagować na postulaty pasażerów, każą czekać wiele miesięcy na wynik nieczytelnych badań. Zanosi się na to, że w tym roku będzie podobnie. Koszt badania? Ponad 500 tys. zł.

Urzędnicy już 9 kwietnia rozpoczęli badania wszystkich linii autobusowych i tramwajowych. Do grudnia br. mają wskazać, jak poprawić komunikację miejską w Krakowie.

Sprawdziliśmy, w jaki sposób odbywa się takie badanie. Wybraliśmy się z urzędnikami ZIKiT-u w trasę.Przejazd rozpoczyna się ok. godz. 10 na przystanku Azory. Wsiadamy do autobusu nr 130, który jedzie w kierunku Dworca Głównego. Pojazd zapełnia się już na przystanku Makowskiego, ale tłoku nie ma. W pojeździe jest ponad 50 osób, jednak - jak informuje towarzyszący mi urzędnik ZIKiT - to niewiele.

- W autobusie o długości 12 m mieści się 80 osób - mówi Krzysztof Francuz, inspektor ZIKiT ds. planowania w zespole organizacji transportu. - 30 miejsc siedzących plus ok. 50 stojących. 5 osób na metr kwadratowy - dodaje.

Z przodu autobusu siedzi obserwator, którego zadaniem jest zbieranie danych z każdego kursu. On pilnie notuje numer boczny pojazdu, liczbę osób które do niego wsiadają i wysiadają, a także godziny przyjazdów i odjazdów z przystanków.

Pod Urzędem Marszałkowskim w autobusie jest ok. 60 osób. Przesiadamy się do linii 130 jadącej w drugą stronę. Tu także spotykamy jednego z 200 obserwatorów pracującego dla firmy System, której ZIKiT zlecił przeprowadzenie badań.

Z jego zapisków wynika, że przystanek wcześniej w autobusie jechało ponad 80 osób, pomimo że szczyt komunikacyjny mamy za sobą. To wynik przejazdu pojazdem grupy szkolnej. - To może zniekształcić nasze wyniki - twierdzi Krzysztof Francuz z ZIKiT-u.

Z tego względu badania prowadzone są od wtorku do czwartku, na wszystkich kursach w ciągu dnia, i jedynie wybranych w sobotę oraz niedzielę. Wyniki badań są wprowadzane do programu, opracowane, a następnie analizowane. Na tej podstawie powstać ma raport.- Do końca kwietnia zbadaliśmy wszystkie kursy aglomeracyjne oraz niektóre miejskie - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.- Niewielkie korekty na wybranych trasach chcemy wprowadzić w wakacje. Po nich zbadamy pozostałe kursy.

Nasi Czytelnicy wątpią w sens badań, tym bardziej że każdego dnia informują nas o tym, co w komunikacji warto poprawić. Choć ZIKiT obiecuje przeanalizować postulaty, z wprowadzeniem zmian każe czekać do zakończenia badań. Potem rozpoczyna kolejne, a zmian nie widać.

Piotr Rąpalski, dziennikarz "Gazety Krakowskiej": urzędniku, posłuchaj krakusa
Programy komputerowe, algorytmy, statystyki, teoria.Na tym opierają się urzędnicy szykując dla nas zmiany w mieście. Po remarszrutyzacji z minionej zimy ciężko wystać w tłoku w tramwajach, choć wyliczono, że 1 mkw. na pięć osób wystarczy. Rozszerzono strefę płatnego postoju, choć połowa mieszkańców tego nie popierała. Teraz planuje się zmiany w ruchu wokół Plant. Kierowcy będą musieli nadkładać drogi lub łamać przepisy, a policja już przyznaje, że nie da rady ich przypilnować. Urzędnicy odpowiadają,że ruch na Alejach zwiększy się tylko o 5 proc., bo kierowcy przesiądą się do tramwajów. Do tych już zatłoczonych, gdzie w ub.r. trzy razy podwyższano ceny biletów? Lecz przecież zmiany się z nami konsultuje. Ślemye-maile, przychodzimy na spotkania... Tłumaczenia krakowian, jak sprawy wyglądają naprawdę, lądują tymczasem w koszu.

Spytaliśmy mieszkańców o ich propozycje zmian w komunikacji miejskiej
Piotr Nowak, uczeń: 125 kursuje bardzo rzadko. Przed godz. 8 jedzie albo bardzo wcześnie albo już za późno, bym zdążył na lekcje.
Małgorzata Nowak, wykształcenie ekonomiczne: z Krowodrzy Górki na Azory autobus jedzie raz na godzinę, a czasem nawet rzadziej!
Mateusz Rosołowski, analityk finansowy: ktoś wreszcie powinien wrócić do tematu tramwaju na północ Krakowa.
Anna Woźniakowska, dziennikarka: żal, że 8 nie jeździ do Bronowic. Przesiadka to kłopot, gdy tramwaje są wysokopodłogowe.

Gdzie i kiedy będą badania
9.5 linie: 6, 8, 13,
14.5 linie: 132, 133, 138, 145, 155, 168, 172/572,
15.5 linie: 110, 113, 122, 123, 142, 153/193,
16.5 linia: 2
Wiele linii zostanie zbadanych po wakacjach.

Nowy nocny tramwaj w Krakowie i zmiany w komunikacji nocnej

http://www.gazetakrakowska.pl/piano;Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś![/a][/b]
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków: fikcyjne badania tłoku w miejskiej komunikacji [GORĄCA DYSKUSJA] - Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska