Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: jest plan dla tramwaju do Górki Narodowej

Małgorzata Stuch
Michał Okła
Pierwszy krok do budowy linii tramwajowej biegnącej przez Prądnik Biały do osiedla Górka Narodowa - zrobiony. Powstał właśnie projekt planu zagospodarowania dla obszaru, przez który będzie przebiegać nowa linia. Mieszkańcy mogą się z nim zapoznać od 9 lutego i zgłosić swoje uwagi.

Górka Narodowa to jeden z najgorzej skomunikowanych rejonów Krakowa. A osiedla się tam coraz więcej osób. Mieszka tam już ponad 20 tysięcy krakowian i wciąż powstają nowe bloki. Tymczasem dociera tam tylko jedna linia miejskich autobusów. I to tych małych, bo przegubowce mają problem z manewrowaniem na wąskich uliczkach.

Mieszkańcy i radni z dzielnicy Prądnik Biały, do której należy Górka Narodowa, od dawna walczą o poprawę komunikacji. - Jeden mały, miejski autobus linii 137, to stanowczo za mało dla tak dużego osiedla, które ciągle się rozrasta - mówi oburzona Teodozja Maliszewska, przewodniczaca Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały. - Przy al. 29 Listopada zatrzymują się co prawda autobusy linii aglomeracyjnych - do Zielonek i Michałowic, ale są one tak zatłoczone, że mieszkańcy naszej dzielnicy nie mają szans, by do nich wsiąść - zaznacza Maliszewska.

Specjaliści z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu twierdzą, że sytuację komunikacyjną w tym rejonie Krakowa może poprawić jedynie szybka budowa linii tramwajowej. - Obszar Górki Narodowej jest tak zagęszczony, że wąskimi ulicami nie mogą przejechać większe autobusy. Tramwaj to jedyne wyjście - podkreśla Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT.

Budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej nie należy jednak spodziewać się zbyt szybko. Na razie najważniejszą sprawą pozostaje załatwienie dokumentacji potrzebnej do jej budowy. - W ciągu najbliższych trzech lat miasto nie planuje rezerwować w budżecie pieniędzy na tę inwestycję - informuje Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. - Chodzi jednak o to, by jak najszybciej został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru z linią tramwajową na Górkę Narodową - podkreśla Machowski.

Szybkie uchwalenie planu spowoduje automatyczne zarezerwowanie terenu pod budowę nowej linii. A to z kolei wstrzyma zapędy deweloperów, którzy starają się o pozwolenia na budowę na działkach, na których zaplanowano trasę szybkiego tramwaju. - Chcemy, aby plan został uchwalony jeszcze w tym roku. Jeżeli tak się nie stanie, deweloperzy zabudują ostatnie wolne tereny - potwierdza Teodozja Maliszewska.
Przewodnicząca dzielnicy dodaje, że już trwają starania o pozwolenie na budowę osiedla niedaleko skrzyżowania ul. Białoprądnickiej i Pleszowskiej, a także o budowę nowych domów w rejonie os. Przy Kortach.

Nowa linia tramwajowa ma mieć około cztery kilometry długości. Będzie prowadzić od pętli w Krowodrzy Górce, wzdłuż nowej, projektowanej ulicy Generała Sosabowskiego, przez rejon skrzyżowania ul. Białoprądnickiej i Pleszowskiej. Dalej ma biec wzdłuż ul. Pachońskiego, Bociana aż na północ miasta do nowej pętli przy skrzyżowaniu ul. Arsenał z al. 29 Listopada.

Projekt planu zagospodarowania zakłada także budowę pierwszego etapu tzw. "Trasy Wolbromskiej". Ma ona przebiegać od połączenia nowo projektowanej ul. Miłosza z ul. Doktora Twardego, do ul. Pachońskiego (odcinek między ul. Glogera a ul. Górnickiego.)
Nie jest jeszcze znana wartość całej planowanej inwestycji ani termin jej rozpoczęcia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska