Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jest zgoda na kładkę łączącą Dębniki i Zwierzyniec. Ma być w formie wstęgi [WIZUALIZACJA, ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Dominik Adamczyk D.A. - Projekt Biuro Projektów Dróg, Ulic i Mostów
Zarząd Inwestycji Miejski otrzymał "zielone światło" od władz konserwatorskich zezwalające na budowę kładki pieszo-rowerowej, która ma połączyć Dębniki i Zwierzyniec. Urzędnicy przygotowują więc tę inwestycję.

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

- Miejski Konserwator Zabytków zaakceptował drugi, wstęgowy wariant kładki pod warunkiem dostosowania, w miarę możliwości, koncepcji do pozostałych uwag dotyczących m.in. formy przyczółków, aby nie stanowiły rozbudowanych i dominujących struktur. Wszystkie zgłoszone uwagi będzie można wprowadzić na etapie projektu budowlanego - informuje Jan Machowski z ZIM.

Przypomnijmy, że w ramach zadania realizowanego przez ZIM, w czerwcu 2020 r. opracowano koncepcję budowy kładki pieszo-rowerowej Dębniki–Zwierzyniec, zlokalizowanej na przedłużeniu ul. Flisackiej od strony Zwierzyńca oraz w obszarze Parku Dębnickiego od strony Dębnik. Kładka ma na celu połączenie przeciwległych brzegów rzeki Wisły, a tym samym polepszenie komunikacji dla pieszych i rowerzystów pomiędzy dzielnicami Dębniki i Zwierzyniec.

Inwestycja zlokalizowana jest w miejscu o szczególnych walorach zabytkowych i krajobrazowych. Ponadto teren, na którym proponowana jest kładka pieszo-rowerowa, znajduje się w strefie buforowej obszaru historycznego centrum Krakowa wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W ramach umowy z wykonawcą powstały więc dwa warianty kładki (podwieszana i wstęgowa) z czego na bazie opinii Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ) został wybrany wariant z kładką wstęgową.

W pierwotnej opinii MKZ z maja 2020 r. zostały zawarte uwagi m. in. co do wysokości rzędnych kładki oraz do formy przyczółków na obu brzegach. Ostatecznie z uwagi na stanowisko Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskich i brak możliwości obniżenia rzędnych kładki, MKZ zaakceptował drugi, wstęgowy wariant obiektu.

- Wybraną kładkę wstęgową cechuje minimalistyczna forma wyrazu zastosowanego ustroju nośnego, która w perspektywie bulwaru tworzy cienką linię. Konstrukcję stanowi prefabrykowany pomost żelbetowy o szerokości 7 m i długości ok 200 m - informuje Jan Machowski.

Przyznaje, że do budowy kładki konieczne jest teraz uzyskane zgód właścicieli działek, na których zlokalizowany będzie ten obiekt oraz wprowadzenie zmian do Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego „Bulwary Wisły”.

- Dodatkowo konieczne jest zabezpieczenie w budżecie miasta na 2021 r. oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata następne stosownych środków finansowych na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie ostatecznej decyzji warunkującej realizacje robót budowlanych oraz w dalszym kroku na realizację. W tym celu Zarząd Inwestycji Miejskich
w obowiązującym terminie złożył w Urzędzie Miasta Krakowa stosowne wnioski - podkreśla Jan Machowski.

- W przypadku ujęcia zadania w budżecie miasta oraz WPF, uzyskanie pozwolenia na budowę zakładane jest w 2023 roku. Koszt budowy samej kładki będzie znany dopiero w momencie opracowania wspomnianego projektu budowlanego, na podstawie którego wykonany zostanie kosztorys inwestorski - dodaje.

Kraków. Nie będzie rewitalizacji łączki w Nowej Hucie. Po pr...

Przypomnijmy, że w październiku 2018 r. radny miejski Rafał Komarewicz z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków” zainicjował akcję dotyczącą zbierania podpisów pod petycją w sprawie budowy kładki Dębniki - Zwierzyniec. Zaangażowali się w nią także radni dzielnicowi i wolontariusze - rozpoczęli zbieranie podpisów pod petycją do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego w sprawie budowy kładki.

Radny Komarewicz wstępnie proponował, by kładka po stronie Zwierzyńca rozpoczynała się w rejonie hotelu Niebieskiego przy ul. Flisackiej i dochodziła do drugiego brzegu przy ul. Tynieckiej, w rejonie posterunku policji wodnej. Dwa lata temu prognozował, że kładka mogłaby powstać w latach 2021–2023. Koszt jej budowy szacowano wtedy na ok. 50 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska