Kraków. Miasto wraca do pomysłu budowy Trasy Balickiej. Powstanie koncepcja drogi dojazdowej do lotniska

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto ogłosiło przetarg na wykonanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Celem opracowania jest uzyskanie merytorycznej podstawy do weryfikacji ustaleń dotyczących przebiegu Trasy Balickiej łączącej planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Dokument ma też określić kształt połączeń Trasy Balickiej z lokalnymi drogami oraz autostradą A4. Przetarg obejmuje też uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. W ramach przedsięwzięcia mają zostać również przeprowadzone konsultacje społeczne z mieszkańcami dzielnic: VI Bronowice i VII Zwierzyniec.

FLESZ - Przekop Mierzei Wiślanej będzie kontynuowany

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa wynoszącym 3,5 m.

Założenie przetargu jest takie, że wykonawca opracuje co najmniej 5 wariantów koncepcji Trasy Balickiej. W szczególności zamawiający wymaga sporządzenia co najmniej dwóch rozwiązań:
- odcinka nowej trasy od Trasy Zwierzynieckiej do wysokości ul. Lindego w poziomie 0, z i bez połączenia z ul. Na Błonie, z przykryciem półtunelem akustycznym;
- odcinka od Trasy Zwierzynieckiej do wysokości ul. Lindego w wykopie otwartym z półtunelem akustycznym lub ekranami, z i bez połączenia z ul. Na Błonie;
- nowego węzła drogowego z autostradą A4;
- węzła drogowego z autostradą A4 i drogą wojewódzką nr 774;
- lokalizacji i rodzaju parkingów P+R w rejonie przystanku kolejowego Kraków Olszanica i przystanku kolejowego Kraków Zakliki.

Opracowanie ma także obejmować co najmniej po jednym rozwiązaniu odcinków:
- od Trasy Zwierzynieckiej (połączenie z węzłem w poziomie -1) do wysokości ul. Lindego w tunelu;
- przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie ul. Powstania Styczniowego;
- przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie rzeki Rudawa;
- węzła Trasy Balickiej z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774.

Kraków. Podpisano umowę na opracowanie dokumentacji budowy T...

Wzdłuż całej Trasy Balickiej mają zostać zaprojektowane przystanki komunikacji zbiorowej wyposażone w wiaty i oświetlenie.
Przy przystanku kolejowym Kraków Zakliki ma zostać zaplanowany terminal autobusowy wyposażony w dwie krawędzie peronowe o długości 20 m, jedno stanowisko postojowe dla autobusów oraz jedno stanowisko do ładowania autobusów elektrycznych.

W dokumentacji przetargowej podkreślono także: "Należy zaprojektować wydzieloną, dwukierunkową i dwustronną, oświetloną infrastrukturę pieszą oraz rowerową w formie dróg dla pieszych i rowerów wzdłuż Trasy Balickiej w ramach całego zakresu opracowania z przyłączeniem do istniejącej infrastruktury pieszej i rowerowej. Dopuszcza się odstępstwo od tej zasady na odcinkach, gdzie obsługa ruchu pieszego i rowerowego może odbywać się po istniejącym układzie drogowym, bez uszczerbku dla jakości powiązań funkcjonalnych".

Ciągi piesze i rowerowe mają być oddzielone od jezdni głównych zielonymi alejami, w których ma być przewidziana zieleń niska i wysoka.

Koncepcja powinna uwzględniać również powstanie parkingu lub parkingów naziemnych jednopoziomowych lub kubaturowych (składające się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o minimalnej pojemności:
- 500 stanowisk - dla parkingu przy przystanku Kraków Olszanica;
- 100 stanowisk – dla parkingu przy przystanku Kraków Zakliki.

4 proc. stanowisk ma zostać wyznaczonych jako miejsca dla pojazdów osób niepełnosprawnych. Konstrukcja parkingów powinna też umożliwiać rozbudowę obiektów o 100 proc. pojemności nominalnej. "Przy wyborze typu parkingu P+R należy przeprowadzić uproszczoną analizę kosztów i korzyści, aby przyjęte rozwiązanie było najbardziej efektywne ekonomicznie" - zapisano w specyfikacji przetargowej.

Koncepcja powinna uwzględniać rozwiązania zawarte w opracowaniach pn. „Studium poprawy zewnętrznej dostępności i obsługi komunikacyjnej terenów Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków – Balice Sp. z o.o.” oraz „Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774” realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Opracowanie Koncepcji ma być też skoordynowany z realizacją wielowariantowej koncepcji dla zadania „Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł "Ofiar Katynia" – węzeł "Ruczaj")”.

Termin wykonania zamówienia wyznaczono od dnia zawarcia umowy z wykonawcą do 29 listopada 2021 roku. Wydzielono trzy etapy wykonania prac:
I - opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji Trasy Balickiej wraz z uzyskaniem opinii oraz przeprowadzeniem konsultacji społecznych w terminie do 30 tygodni od dnia podpisania umowy;
II - sporządzenie karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz innych dokumentów wymaganych do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia i skuteczne złożenie wniosku w terminie do 32 tygodni od dnia podpisania umowy;
III - uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia w terminie do 54 tygodni od dnia podpisania umowy, jednak nie później niż do 29 listopada 2021 r.

Kraków. Miasto nie radzi sobie z budową parkingów. Sprawdź, ...

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r. województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków, zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano.

Inwestycja, już wtedy na etapie przygotowywania, została mocno oprotestowana przez ekologów i okolicznych mieszkańców. Alarmowali, że droga, która ma przechodzić przez dolinę Rudawy, korytarz przewietrzania miasta, zniszczy ten cenny przyrodniczo i krajobrazowo obszar.

- Powinniśmy chronić tereny cenne przyrodniczo. Planowanie takiej trasy to prymitywne myślenie z lat 50. ubiegłego wieku, związane z wpychaniem samochodów do centrum miasta. To kompletny absurd. Jak to się ma do mówienia o walce ze smogiem? - komentował Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 października, 9:13, Nie dla trasy balickiej:

https://www.petycjeonline.com/nie_dla_budowy_trasy_balickiej_-_zielona_mynowka_krolewska?fbclid=IwAR3JQa_IR8cP13p6iZIQOYR77b8Q2AGH3bU9N2eETU54yhMZOi08yoLgeRA

spadaj. Ja vhce jeździć

K
KORYTO

Uxzcie sie od mieszkancow Balic gdzie maja Stowarzyszenie. Wyglada to tak ze procedury srodowiskowe sa po to aby byl powod do zateudnenia urzędników. Decyzja i tak zawsze jest po stronie polityków. Sprzedawac domy i to jak najszybciej bo wlasne panstwo Was za chwile okradnie z dorobku zycia. Nawet Konfederacja ktora glosila haslo "poszanowania własności prywatnej" nabrala wody w usta !!!!!!

P
Przestańcie nas zadłużać!

Kto za to wszystko zapłaci? Czyżby Jajacek z własnej kieszeni? Coś nie zdaje mi się

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3