Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Międzywojenna fotografia niemiecka i polska. Międzynarodowe Centrum Kultury świętuje 30-lecie działalności

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
Wystawa międzywojennej fotografii niemieckiej "Nie tylko Bauhaus" potrwa w MCK do 1 sierpnia 2021
Wystawa międzywojennej fotografii niemieckiej "Nie tylko Bauhaus" potrwa w MCK do 1 sierpnia 2021 Joanna Urbaniec / Polska Press
Ponad trzysta klasycznych odbitek, książek i czasopism ukazujących najważniejsze wydarzenia i estetyczne tendencje okresu dwudziestolecia międzywojennego w Niemczech i ich polskie tropy. - Wystawa ma być opowieścią o fotografii, ale równocześnie opowieścią o czasach – mówi kuratorka Natalia Żak. „Nie tylko Bauhaus” to ekspozycja, którą Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie świętuje 30-lecie swojej działalności. Wystawa będzie prezentowana przy Rynku Głównym 25 do 1 sierpnia br.

FLESZ - 30 stopniowe upały już w maju

- Działalność naszej instytucji koncentruje się na refleksji nad pojęciem dziedzictwa kulturowego i fenomenie pamięci, szczególnie ciekawym w Europie Środkowej tak mocno doświadczonej przez historię XX wieku. Nie może zatem dziwić obecność sztuki i architektury Niemiec w naszym programie. Warto przypomnieć, że pierwszą wystawą w Galerii MCK była prezentacja grafiki wybitnego niemieckiego artysty Georga Baselitza. Tamta i obecna prezentacja spinają jak klamra trzydzieści lat wysiłków na rzecz propagowania najciekawszych artystów i zjawisk kulturowych Europy Środkowej przy Rynku Głównym 25 w Krakowie - mówi Agata Wąsowska-Pawlik, dyrektorka MCK.

Od lat 20. XX wieku fotografia stałą się głównym medium wizualnym opisującym i dokumentującym rzeczywistość, coraz chętniej wykorzystywanym w komunikacji – dzisiejszym użytkownikom mediów społecznościowych nie trzeba tłumaczyć siły i znaczenia fotografii, która właśnie sto lat temu po raz pierwszy na tak dużą skalę towarzyszyła swojej epoce w jej rozmaitych aspektach.

- Gdy powojenny świat wymyślał się na nowo, to właśnie fotografia towarzyszyła zachodzącym gwałtowanie zmianom - wyjaśnia polska kuratorka wystawy, Natalia Żak.

Na wystawie MCK obszary fotograficznego zainteresowania zostały podzielone na dziewięć grup tematycznych dotyczących polityki, społeczeństwa, sztuki i kultury, prezentujących najważniejsze wydarzenia i estetyczne tendencje tamtego okresu.

Ramę historyczną części niemieckiej wyznaczają lata 1919-1939, od rodzącej się na zgliszczach Cesarstwa Niemieckiego Republiki Weimarskiej, aż do zwiastunów kolejnego światowego konfliktu. Rozmaitość wątków układa się w opowieść o niezwykłej epoce dwudziestolecia międzywojennego i jej żywiołowości widzianej przez obiektyw niemieckich i polskich artystów i artystek.

- Niemcy były fotograficzną potęgą dwudziestolecia międzywojennego, a sam tytuł wystawy jest nieco przewrotny. Chodziło o to, żeby pokazać nie tyko tę fotografię spod znaku Bauhausu, z której Republika Weimarska słynie, ale także różnorodność fotografii jaka się wówczas rozwijała w Republice Weimarskiej. Na wystawie zobaczymy i fotografię eksperymentalną, jak i tę skupioną na obserwacji rzeczywistości, np. zdjęcia modowe. Ważnym kontekstem jest fotografia w druku, bardzo nam zależało, żeby pokazać nie tylko klasyczne odbitki, ale też ukontekstowić tę fotografię, która w okresie międzywojnia stała się przekazem masowym, na równi istotnym co słowo, m.in. dzięki prasie i magazynom wysokonakładowym - mówi Natalia Żak.

Na wystawie „Nie tylko Bauhaus” znalazły się fotografie artystów tej miary co Martin Munkàcsi, Albert Renger-Patzsch, MartinBadekow, Hugo Erfurth czy Lotte Jacobi zestawione są z polskimi przykładami okresu międzywojennego. Polskich mistrzów reprezentują m.in. Aleksander Krzywobłocki, Janusz Maria Brzeski, „Leicerka” Zofia Chomętowska, Benedykt Jerzy Dorys, Jan Bułhak czy Henryk Poddębski.

- Ten dodatkowy kontekst pozwala - mimo wydawałoby się różnych doświadczeń - ukazać uniwersalny charakter zachodzących zjawisk, ale też spojrzeć na polsko-niemieckie tropy przez pryzmat mikro historii, konkretnych miejsc i ludzi. Międzywojnie to świat obrazów - dodaje kuratorka.

Uzupełnieniem odbitek fotograficznych są czasopisma, albumy fotograficzne i malarskie, widokówki prezentujące zarówno kontekst, jak i formę, w jakiej współcześnie istniały fotografie, tu znalazł się, m.in. „As” polski tygodnik społeczno-kulturalny wydawany w latach 1935–1939 w Krakowie.

Wystawą „Nie tylko Bauhaus. Międzywojenna fotografia niemiecka i polskie tropy” MCK świętuje swoje 30-lecie działalności. Ekspozycja będzie prezentowana do 1 sierpnia 2021 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska