Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Mieszkańcy krytykują wygląd przystanku kolejowego na Grzegórzkach. PKP odpowiada, żeby poczekać na końcowy efekt [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Mieszkańcy krytykują wygląd przystanku Kraków Grzegórzki. Przedstawiciele PKP PLK uspokajają, że na razie obiekt jest w budowie i trzeba poczekać na końcowy efekt.
Mieszkańcy krytykują wygląd przystanku Kraków Grzegórzki. Przedstawiciele PKP PLK uspokajają, że na razie obiekt jest w budowie i trzeba poczekać na końcowy efekt. PKP PLK
Trwa budowa przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Mieszkańcy krytykują, że tak nie powinna wyglądać stacja w zabytkowym centrum miasta, która ma być jednym z głównych węzłów przesiadkowych. W PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiadają, żeby poczekać na końcowy efekt. Przekonują, że inwestycja uzyskała wszelkie uzgodnienia, w tym ze strony władz konserwatorskich.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

- Przeraziłem się tym co zobaczyłem. Konstrukcja przystanku w centrum Krakowa została obłożona blachą falistą. To wygląda jak barak. W takim wydaniu ten obiekt jest nie do przyjęcia. Wygląda koszmarnie - komentuje pan Marek, jeden z mieszkańców Krakowa.

Wielu innych krakowian na obecnym wyglądzie przystanku także nie pozostawiło suchej nitki. Dużo podobnych krytycznych komentarzy pojawiło się w mediach społecznościowych. PKP PLK zareagowało i umieściło wyjaśnienie: "w związku z licznymi komentarzami informujemy, że widoczna na zdjęciach blacha to wewnętrzna część konstrukcji wiaty, która docelowo nie będzie widoczna. Zarówno od strony peronu jak i od strony zewnętrznej przystanek będzie miał inną elewację".

- Przystanek Kraków Grzegórzki jest w początkowej fazie budowy i jego obecnemu wyglądowi wiele brakuje do ostatecznej wersji. Nie można więc wyciągać wniosków o estetyce na podstawie aktualnych zdjęć. Widoczne teraz elementy zadaszenia to wewnętrzna część konstrukcji, która docelowo będzie przykryta. Zarówno od strony peronów, jak i od zewnątrz pojawią się dodatkowe elementy wykończenia, o innej, uzgodnionej kolorystyce. Dodatkowo przy przystanku pojawią się klatki schodowe, szyby wind i ciągi komunikacyjne, a przestrzeń wokół będzie zagospodarowana - przekonuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Przystanek powstaje w ramach inwestycji „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” za ponad 1 mld zł.

- Zadanie realizowane jest w formule „Projektuj i buduj”, na podstawie projektów wykonawczych przygotowanych wcześniej przez inwestora. Cała dokumentacja projektowa, w tym wygląd i budowa przystanku, jego kolorystyka i wyposażenie, była przedmiotem uzgodnień m.in. z małopolskim wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz opiniowana przez plastyka miasta Krakowa. Wykonawca na etapie realizacji wprowadził zmiany w kolorystyce niektórych elementów wykończenia przystanku, które również zostały pozytywnie zaopiniowane przez plastyka miasta Krakowa - dodaje Piotr Hamarnik.

Pan Marek komentuje: - Mam nadzieję, że efekt końcowy będzie do zaakceptowania. Nie ma nadziei, że będzie to architektura na miarę centrum Krakowa, pozostaje wierzyć, że nie będzie szpetna.

Na przystanku Kraków Grzegórzki, po jego ukończeniu, podróżni na dwustumetrowych platformach mają być w pełni chronieni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Budowa Trasy Łagiewnickiej miała zakończyć się do końca 2021 roku. Wykonawca złożył wniosek, by prace wydłużyć o pół roku.

Kraków. Półroczne opóźnienie na budowie Trasy Łagiewnickiej....

Dwa perony przystanku Kraków Grzegórzki, na których zatrzymywać się będą pociągi aglomeracyjne, będą w pełni zadaszone. Na przystanek będzie się można dostać zarówno od strony Grzegórzek, jak i Kazimierza.

Uruchomienie przystanku planowane jest w przyszłym roku.

Przypomnijmy, że budowa przystanku Kraków Grzegórzki prowadzona jest w ramach ogromnej kolejowej rewolucji w centrum miasta dotyczącej dobudowy dodatkowej pary torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Pomiędzy ul. Kopernika i Miodową XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory.

Budowa konstrukcji estakad kolejowych została zakończona. Teraz wykonawcy działają przy budowie torów na tych obiektach.

Prace w centrum Krakowa, w ramach robót na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, rozpoczęły się w połowie 2017 r. Inwestycja obejmuje też budowę trzech nowych mostów nad Wisłą oraz ma zostać wybudowana kładka pieszo-rowerowa (powstanie przy finansowym współudziale gminy Kraków).

Inwestycja w pełni miała się zakończyć w pierwszej połowie 2021 r. Teraz szacuje się, że całe przedsięwzięcie najwcześniej zakończy się w połowie 2022 r. (wtedy ma powstać trzeci z nowych mostów nad Wisłą). Opóźnienia są związane m.in. z zawirowaniami wokół przebudowy zabytkowego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką (przystanek Kraków Grzegórzki powstaje w jego sąsiedztwie), który także jest rozbudowywany o dodatkową parę torów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska