Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87 m) na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących. "Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu" - informują w MPK.

"Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK mogło zrealizować dodatkowe zamówienie 15 wagonów (w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA) oraz ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach Projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów" - czytamy na stronie internetowej krakowskiego MPK.

- MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

- Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie PLN 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

W MPK przypominają, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ: