Kraków. MPK bierze gigantyczny kredyt i kupi 90 nowych tramwajów

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
"Krakowiaki" to obecnie najnowsze krakowskie tramwaje Adam Wojnar/Polska Press
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. EUR 87 m) na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących. "Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu" - informują w MPK.

"Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK mogło zrealizować dodatkowe zamówienie 15 wagonów (w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA) oraz ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach Projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów" - czytamy na stronie internetowej krakowskiego MPK.

Kraków czeka na 35 nowych tramwajów, przymierza się do 60 ko...

- MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

- Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie PLN 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

W MPK przypominają, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. MPK bierze gigantyczny kredyt i kupi 90 nowych tramwajów - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
o
obserwator

Niestety nowe trasy, a szczególnie trasa na Górkę Narodową jest stałym elementem kampanii Jacka Majchrowskiego, na którą nabierają się wyborcy co 4 lata.

zgłoś
a
author

To kupi nowe tramwaje. I są. Porządna kobieta dotrzymuje obietnic.

zgłoś
o
olo

super tylko gdzie nowe trasy - na gorke narodową miało sie dziać a dalej nic nie ruszyli

zgłoś
B
Burmistrz Nowej Huty

do podwyzki cen biletow

zgłoś
m
mieszkaniec

czuję że warunkiem jest kupienie tramwajów producentów spoza Polski. Bo kasa się musi zwrócić,

zgłoś
m
max

Wcześniej będą tramwaje niż trasy na Górke Narodową , Azory ?

zgłoś
r
red

Mam wrażenie, że jesteś ze wsi, do której autobus dojeżdżał co dwie godziny. Nadmieniam, że nic nie mam przeciwko ludziom ze wsi. Jednak takie komentarze przerażają mnie.

zgłoś
o
olo

I fajnie, świetnie się siedzi w wykolejonym, ale nowym tramwaju. Albo w korku tramwajów jak dziś od Dworca do Ronda Mogilskiego. Pierwszy się rozkraczył i wszystko stanęło. Autobusy by przynajmniej ominęły zawalidrogę i pojechały dalej.

zgłoś
B
Bakem

Dokładnie. Polactwo w pigułce.

zgłoś
J
Juter

Majchrowski nie kupuje taboru i jezdzimy starym to zle, Majchrowski kupuje tabor to zle bo zadluza i nie ma po czym jezdzic i tworza sie korki, Majchrowski nie buduje infrastruktury komunikacyjnej to zle bo korki, Majchrowski buduje trasy i obwodnice to zle bo dlugi i wycinanie drzew, Majchrowski nie remontuje torowisk to zle bo tramwaje sie wykolejaja i sa korki Majchrowski remontuje torowiska intensywniej na kilku ulicach to zle bo sa korki, Wy jestescie popierd......trolle...

zgłoś
K
Krakus

Ty nadal nie bierzesz lekow?

zgłoś
j
jojontek

Czy koś sprawdzał ile % torowisk nadaje się do ruchu ?

zgłoś
c
człek

Autobus nawet z priorytetem będzie gorszym środkiem transportu od wydzielonego tramwaju. Po pierwsze dlatego, że jest mniej pojemny niż tramwaj- przez to zawsze będzie miał gorszą zdolność przewozową. Po drugie układ napędowy tramwaju ma lepszą charakterystykę trakcyjną. Niestety wadą jest słaby współczynnik tarcia stali o stal. Po trzecie jest trwalszy - chociażby z powodu konstrukcji układu prowadzenia kół (brak mechanizmów kierowniczych). Jeszcze jedną wadą tramwaju jest natomiast brak zdolności omijania awarii innego pojazdu na torach. Już wiele "nowoczesnych" niegdyś miast przeprosiło się z tramwajami. Więc wyciągajmy wnioski.

zgłoś
G
Gość

W Krakowie jest za dużo tramwajów a jednocześnie za malo autobusów. Prąd drożeje, więc tramwaje wcale nie będą takie opłacalne i może wreszcie "przeproszą" autobusy, ale trzeba autobusom zapewnić priorytet na sygnalizacjach (niestety, takiego w Krakowie nie ma). To autobus powinien pędzić jak karetka pogotowia i trąbić na pieszych a tramwaj jechać z szybkością … dorożki (tego wymaga ekonomia eksploatacji). Za dużo tramwajów to także korki na pasach tramwajowo-autobusowych, przez co autobusy stoją w korkach tramwajowych.

zgłoś
K
KRK

Nie wystarczy, że trasę Łagiewnicką budujemy na kredyt? Są programy operacyjne z dotacjami bezzwrotnymi, z których chętnie korzystają inne duże miasta. Kraków Majchrowskiego jest widocznie bogatym miastem.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3