Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na Alejach Trzech Wieszczów wprowadzono duże zmiany. A urzędnicy już zapowiadają... następne utrudnienia [ZDJĘCIA]

Bartosz Dybała, Arkadiusz Maciejowski
W sobotę rozpoczął się drugi etap modernizacji skrzyżowania Alej Trzech Wieszczów (ATW) z ul. Królewską i Karmelicką. Wprowadzone zostały na nim - i w jego okolicy - kolejne duże zmiany.

Tym razem wyłączona z ruchu została jezdnia prowadząca w kierunku mostu Dębnickiego. Już w piątek wprowadzone zostały z kolei nowe zasady poruszania się wokół placu Nowego na Kazimierzu. A „nowości” będzie zdecydowanie więcej, bo urzędnicy miejscy zapowiadają następne remonty w Krakowie.

Most bez buspasa

Przypomnijmy, że roboty na wspomnianym, newralgicznym skrzyżowaniu, trwają od ponad miesiąca (wymieniane są w tym miejscu m.in. tory tramwajowe oraz nawierzchnia jezdni, a także znajdujące się pod ziemią instalacje). Wtedy też zamknięta została część Alej Trzech Wieszczów.

Od 29 kwietnia do piątku, na długim odcinku wyłączona z ruchu była jezdnia al. Mickiewicza i al. Słowackiego prowadząca w kierunku Nowego Kleparza, po stronie ulicy Karmelickiej. Kierowcy mogli poruszać się tylko drugą jezdnią, po jednym pasie w każdym z kierunków, co mocno skomplikowało ruch w tej części Krakowa. Utrzymany był buspas, ale tylko dla autobusów jadących w kierunku mostu Dębnickiego.

Niedawno pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa poinformowali, że 31 maja zakończy się pierwszy etap robót, a 1 czerwca rozpocznie się drugi (ostatni). „Drogowcy przenieśli się bliżej ulicy Królewskiej. Na czas półtora miesiąca zamknięta zostanie północna nitka Alej - na odcinku od ul Kochanowskiego do ul. Lenartowicza” - zaznaczają w ZDMK.

Tak więc od soboty, na mierzącym kilkaset metrów odcinku, kierowcy będą się mogli poruszać tylko jezdnią ATW od strony ul. Karmelickiej (tą, którą przed remontem odbywał się ruch w stronę Nowego Kleparza). Zwykli kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie w każdym z kierunków, trzeci będzie buspasem (patrz mapa). - Jednocześnie zlikwidowany został buspas na moście Dębnickim - informują urzędnicy miejscy.

Modernizacja skrzyżowania ul. Królewskiej z ul. Karmelicką i Alejami Trzech Wieszczów - prowadzona w ramach przebudowy trasy do Bronowic - powinna zakończyć się w połowie lipca. Wtedy też znikną utrudnienia na ATW.

Nadal nie wiadomo natomiast, kiedy rozpocznie się - zapowiadany od wielu miesięcy - remont ul. Karmelickiej, w tym wymiana szyn tramwajowych. - Decyzje wiążące zapadną w połowie przyszłego tygodnia - zaznaczają pracownicy biura prasowego ZDMK.

Wciąż jest więc ryzyko, że dojdzie do kuriozalnej sytuacji, w której we wrześniu zakończona zostanie przebudowa ulic: Bronowickiej, Podchorążych i Królewskiej, ale - właśnie ze względu na planowane prace na ul. Karmelickiej - tramwaje wciąż nie będą mogły dojeżdżać z Bronowic do centrum Krakowa.

Zmiany wokół placu Nowego

Tymczasem wczoraj w rejonie placu Nowego została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Pojawiły się wielkie donice z zielenią, które zawęziły jezdnie oraz uniemożliwiają objechanie placu wkoło. W ten sposób więcej miejsca zyskali piesi kosztem samochodów. To tymczasowa organizacja ruchu, która ma być testowana przez rok. Projekt zmian na placu Nowym został przygotowany przez Zarząd Transportu Publicznego oraz wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa. Zmiany to efekt wspólnej pracy mieszkańców, aktywistów i urzędników.

Zmiany są duże. Ulica Józefa jest od teraz jednokierunkowa na odcinku od Bożego Ciała do Jakuba. Do tej pory jeden kierunek był od Nowej w stronę Bożego Ciała i Jakuba. Jeden kierunek został odwrócony na Meiselsa - od placu w stronę Bożego Ciała.

Na plac można wjechać przy skrzyżowaniu od strony Warszaeura i wyjechać tylko Meiselsa oraz wjechać od strony Izaaka i wyjechać tylko Nową. Z kolei ulica Estery stała się jednokierunkowa na całej długości: od Józefa do Miodowej. Wyłączony z ruchu został punkt pomiędzy Meiselsa a Nową. To właśnie tam pojawiły się donice.

W efekcie zmian ubyło miejsc parkingowych, głównie wokół placu. Dostawcy na plac będą mogli wjeżdżać od 9 do 13 i od 18 do 20.

Na ustawienie donic na placu sceptycznie patrzy Monika Bogdanowska, wojewódzka konserwator zabytków. - Nie jestem przekonana. Tyle jest obszarów w mieście, gdzie te donice robiłyby o wiele lepszy efekt - twierdzi Bogdanowska.

Tymczasem urzędnicy już zapowiadają kolejne remonty w mieście.

Remont na rondzie

W drugiej połowie czerwca rozpocznie się awaryjna naprawa torów tramwajowych na rondzie Matecznego. To newralgiczny węzeł komunikacyjny na południu Krakowa. Przez rondo dziennie przejeżdża nawet 700 tramwajów. Urzędnicy podkreślają, że zastosują technologię, skracającą czas trwania remontu o ponad połowę.

- Zastąpienie betonu betono-asfaltem sprawi, że prace przy wypełnianiu przestrzeni międzyszynowej na rondzie zakończą się szybciej - mówią w ZDMK. Prace zamiast trzech tygodni mają potrwać 8 dni. Na rondzie, z uwagi na bezpieczeństwo, ruch tramwajów zostanie wstrzymany. Od razu pojawia się pytanie, dlaczego taka technologia nie została zastosowana właśnie na skrzyżowaniu ATW z ul. Królewską i Karmelicką, by zdecydowanie skrócić czas prac i utrudnień dla kierowców (łącznie będą trwały ponad dwa miesiące).

W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa tłumaczą, że na Alejach zastosowano również szybszą technologię, ale... inną.

WIDEO: Trzy Szybkie. Prof. Jarosław Flis: Opozycja zrobiła wiele, by umożliwić sukces wyborczy PiS

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska