Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na ul. Wrocławskiej mają powstać pasy dla rowerzystów. Czy to dobry pomysł?

Małgorzata Krysa
Małgorzata Krysa
Anna Kaczmarz / Polska Press
Na ulicy Wrocławskiej mają powstać pasy rowerowe o szerokości 1,5 metra dla każdego kierunku, przez co dla samochodów zostanie tylko 6,5 metra. Mowa o niewielkim odcinku ul. Wrocławskiej między ul. Poznańską a ul. Kijowską. Jednak, pomysł spotyka się z niezadowoleniem mieszkańców, a nawet środowiska rowerowego. Mamy komentarz przedstawiciela Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów oraz rzecznika Zarządu Transportu Publicznego. Szczegóły poniżej.

FLESZ - Polskie niebo “zamknięte”? Sporo lotów odwołanych

od 16 lat

Na ul. Wrocławskiej prowadzone są kolejne inwestycje przez co, urzędnicy stwierdzili, że w ramach umowy, deweloper mógłby zbudować infrastrukturę rowerową. Pomysł spotyka się z niezadowoleniem mieszkańców, ponieważ oprócz tego, że zmniejszy się szerokość jezdni dla ruchu samochodowego to, również na całym odcinku między ul. Poznańską a ul. Kijowską miałyby zniknąć równoległe miejsca parkingowe. Ich zdaniem również dla pieszych nie byłoby dobre rozwiązanie, ponieważ straciliby wyspę azylu na przejściu, by mogły tamtędy swobodnie przejeżdżać autobusy. Przystanki autobusowe miałyby zostać zamienione na perony tak zwane przystanki wiedeńskie.

Sebastian Kowal, rzecznik ZTP wyjaśnia, że projekt jest dopiero złożony do audytu i mogą zostać wprowadzone zmiany.

Projekt może ulec zmianie, ze względu na możliwość wprowadzenia innych rozwiązań np. na wysokości przejść dla pieszych a także powiązania z pasu ogólnego na rowerowy, a także z rowerowego do ogólnego. W najbliższych tygodniach projekt będzie opiniowany na audycie rowerowym w zakresie wstępnej koncepcji obsługi drogowej, co do realizacji w terenie to ZTP nie posiada takich informacji.

- przedstawia rzecznik ZTP

Marcin Dumnicki, przedstawiciel Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, wyjaśnia dlaczego powstanie pasów na tym fragmencie jezdni nie jest najlepszym pomysłem.

Pasy ruchu dla rowerów na tym odcinku mogą poprawić warunki jazdy rowerem - ale nie widzę na przykład, że spowodowałyby, że rowerem będzie szybciej lub bliżej (a takie są podstawowe walory dobrej infrastruktury rowerowej). Znacznie większe wyzwanie to odcinek Kijowska - wiadukt (wraz z oboma skrzyżowaniami); na tym odcinku jest problem m.in. z bezpieczną zmianą pasa ruchu czy brakiem miejsca do omijania korka. Konfliktogenna będzie likwidacja miejsc parkingowych, wg. planów ma też zniknąć azyl na przejściu dla pieszych (nie mieści się) - co jest kontrowersyjne (może pogorszyć bezpieczeństwo).

Dla Wrocławskiej powstał dość dawno całkiem niezły plan wprowadzenia pasów ruchu na całej długości, ale teraz wymagałby przebudowy większej części ulicy (inaczej pasy się nie zmieszczą) - co koliduje w niektórych miejscach z parkowaniem i zielenią. Nie słyszałem, żeby podjęto decyzję (i zapewniono finansowanie) o dostosowaniu całej ul. Wrocławskiej do pasów ruchu dla rowerów. Jeden odcinek niewiele zmieni.

– podsumowuje Marcin Dumnicki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska