Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie wyegzekwowali poprawek na przebudowanej ulicy Krakowskiej. Największy problem jest z płytami torowymi

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Ulica Krakowska została przebudowana, ale urzędnicy z zarządu dróg nie doczekali się poprawek ze strony wykonawcy. Największy problem jest z płytami torowymi.
Ulica Krakowska została przebudowana, ale urzędnicy z zarządu dróg nie doczekali się poprawek ze strony wykonawcy. Największy problem jest z płytami torowymi. Andrzej Banaś
Urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa stwierdzili, że nie uzyskają od wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej zrealizowania dodatkowych prac jakich oczekiwali i w związku z tym podpisali końcowy protokół odbioru robót budowlanych.

FLESZ - Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne

W protokole wyszczególniliśmy prace, które nie zostały zrobione, ale także poprawki, jakich oczekiwaliśmy od wykonawcy. Teraz firma Trakcja ma czas do 15 kwietnia na wykonanie jeszcze drobnych prac. Wszystko, co nie zostało zrobione, będzie odliczone od końcowego rachunku. Po tym terminie wszystkie brakujące elementy zrealizujemy sami – uwzględniając to w rozliczeniu końcowym

- informują w ZDMK.

Trwa rozbudowa ul. Igołomskiej w Krakowie. Planowany termin zakończania inwestycji to IV kwartał 2021 r.

Kraków. Postępuje rozbudowa ul. Igołomskiej. Nowe utrudnieni...

- Najwięcej zastrzeżeń mieliśmy do jakości wykonania płyt torowych na ulicy Krakowskiej. Uznaliśmy, że dzieło zostało wykonane niezgodnie z umową. Natomiast powołaliśmy eksperta, aby wycenił prace, które nie zostały wykonane prawidłowo. Po tej wycenie pomniejszymy wypłatę wynagrodzenia. W przypadku niewykonanych robót będzie to kwota kilkuset złotych, ale to są wstępne szacunki - wyjaśniają w ZDMK. - Największy problem mamy z płytami, odbierzemy w stanie, jakim są, ale odpowiednią kwotę potrącimy z wynagrodzenia wykonawcy. Jeśli chcielibyśmy wymieniać płyty, to wymagałoby to zamknięcia ruchu tramwajowego na kilka tygodni. Te okoliczności przekonały nas, że trzeba pozostać przy takim rozwiązaniu, jakie widzimy - dodają.

Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia 2020 roku. W 2019 roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.

Na początku 2020 roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja 2020 r. zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja 2020 roku). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Od marca 2020 r. pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja zeszłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazało się jednak, że nadal jest z tym problem i na odcinkach - zdaniem ZDMK - nawierzchnia jest nierówna.

Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.

W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody na znacznej części ul. Krakowskiej korzystają ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.

Wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej była firma Trakcja SA. w konsorcjum z Comsa S.A.U. Koszt inwestycji to 94 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska