Kraków. Nowe bulwary wiślane za ponad 42 mln zł. Zobacz, jak mają wyglądać [WIZUALIZACJE] 24.02.2021

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Powstał projekt nowego zagospodarowania bulwarów wiślanych. Teraz jest konsultowany z mieszkańcami. Zarząd Zieleni Miejskiej
Miasto planuje nowe zagospodarowanie salonu Krakowa, jakim są bulwary wiślane. Mają na nich powstać m.in. wydzielone trasy dla rowerzystów, zasadzone zostanie więcej zieleni, zaplanowano nowe miejsca rekreacji i wypoczynku. Zarząd Zieleni Miejskiej przedstawił koncepcję nowego zagospodarowania nabrzeża na odcinku od ujścia Rudawy do mostu Kotlarskiego. Rozpoczęły się właśnie konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji nad Wisłą. Bulwary mają się tam zmienić za ok. 42,5 mln zł. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak będą wyglądać po przebudowie.

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

Frekwencja jaka jest widoczna na bulwarach pokazuje, że to już bardzo popularne miejsce. Zamierzamy je jednak dostosować komunikacyjnie do potrzeb mieszkańców oraz pełnionej funkcji tzw. Salonu Krakowa

- podkreśla Katarzyna Opałka z ZZM.

Nowe zagospodarowanie bulwarów wiślanych ma się odbywać w ramach projektu "Wisła Łączy". Pierwszy etap dotyczy odcinka od ujścia Rudawy (w rejonie klasztoru Norbertanek na Zwierzyńcu) do mostu Kotlarskiego (od strony Grzegórzek). Modernizacja objęłaby więc bulwary: Rodła (między ujściem Rudawy, a mostem Dębnickim), Czerwieński (pod Wawelem między mostami Dębnickim a Grunwaldzkim), Inflancki (między mostami Grunwaldzkim i Piłsudskiego) i Kurlandzki ( między mostami Józefa Piłsudskiego a mostem kolejowym w Zabłociu).

W ramach prac wyremontowane zostałyby nawierzchnie (mają być zmienione z ciemnych na jasne, które się mniej nagrzewają), uporządkowana przestrzeń w tym ujednolicone tzw. meble miejskie (np. ławki), dostosowana estetyka do rangi miejsca.

Kraków. Zamarznięta Wisła, zalewy i stawy. Zobacz, jak w peł...

W przypadku dolnego bulwaru podstawą ma być rozdzielenie trasy rowerowej od części przeznaczonej dla pieszych. Nowa organizacja ruchu ma wyglądać w ten sposób, że najbliżej rzeki znajdzie się część dla pieszych. Później wyznaczono pas zieleni z ławkami. Dalej powstałby pas dla rowerzystów i rolkarzy, a najbliżej murów oporowych nadal byłaby zieleń z przedeptem dla biegaczy.

- Ruch pieszy byłby więc rozdzielony od rowerowego. Do tego nie byłoby już takiej sytuacji, że przed osobami siedzącymi na ławkach jeżdżą rowerzyści. Po zmianach jeździliby za ich plecami - wyjaśnia Łukasz Pawlik, wicedyrektor ZZM.

Ruch pieszy od rowerowego oddzielony zostałby jednak na tych odcinkach bulwarów, gdzie jest na to wystarczająco dużo miejsca. Pod Wawelem, na bulwarze Czerwieńskim nie jest to możliwe i na razie nie ma zgody na poszerzenie tego bulwaru. Odpowiedniej przestrzeni brakuje też na bulwarze Rodła. Tam pas rowerowy przylegałby do alejki dla pieszych, ale zmieniłoby się ustawienie ławek - przesunięte zostałyby nad samą rzeką z siedziskami skierowanymi w stronę wody.

Zmiany zaplanowano także na górnych bulwarach. Tam rozbudowana zostałaby część rekreacyjna z placem zabaw w rejonie Galerii Kazimierz. Tam też powstałby taras z ławkami z widokiem na Wisłę. Strefa wypoczynku powstałaby też na przestrzeni w rejonie bazyliki na Skałce. Zagospodarowane, jako miejsca spotkań, byłyby obecne betonowe przestrzenie w rejonie ul. Rybaki, kładki Bernatka, czy mostu Kotlarskiego. W okolicy planowanej kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem zaprojektowano natomiast sad miejski, gdzie zasadzone zostałby krzewy i kwiaty, a na trawie ustawione byłyby hamaki do wypoczynku.

- W tym etapie na górnych bulwarach planujemy zasadzenie ponad 400 drzew, w takich miejscach, by nie zakłócały widoku na zabytki. Pojawią się też nowe krzewy i kwiaty, ławki, kosze na śmieci - wylicza Łukasz Pawlik.

Nowe zagospodarowanie czeka też niektóre schody, np. w rejonie Skałki, ich fragmenty zostałyby zaadaptowane na miejsca do siedzenia.

- Do wszystkich miejsc, gdzie znajdują się pale cumownicze, mają być doprowadzone media: woda, prąd i kanalizacja, by nie było już takich sytuacji, że do jednostek cumujących na Wiśle podjeżdżają pojazdy do opróżniania szamba - dodaje Łukasz Pawlik.

Kraków. Bazgroły na prezentacji. Ktoś zakłócił konsultacje w...

Ocenia, że na uzgodnienia i wykonanie projektu potrzeba około półtora roku. Drugie tyle mają zająć same prace. Z nowych bulwarów krakowianie mogliby więc korzystać za około trzy lata.

Z propozycjami zmian na bulwarach zapoznani zostali krakowscy radni. - Odbyło się spotkanie, na którym przedstawiciele trzech dzielnic mogli się zapoznać z materiałami przygotowanymi do konsultacji. Bardzo ciekawy projekt zakłada m.in. nowy plac zabaw, wydzielenie ścieżki rowerowej, dodatkowe ławki, przedłużenie zieleni na górnej części bulwarów, dodatkowe podjazdy i schody. Czego w nim brakuje? Według mnie przede wszystkim publicznych toalet - komentuje Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

Projekt zagospodarowania bulwarów w pierwszym etapie obejmuje obszar 17 hektarów. Koszt przewidzianych tam prac oszacowano na ok. 42,5 mln zł. Koncepcja nie przewiduje renowacji murów oporowych.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

v
vinci

Rozumiem że ta szerokość drogi rowerowej to tylko tak na wizualizacji,bo w rzeczywistości powinna być 2 x szersza

Y
Yoa

Nawet mi się podoba ten projekt. Mam nadzieję że jego realizacja zajmuje max 3 lata, a nie 30 ;) obecnie bulwary są w opłakanym stanie i potrzebują szybkiej reanimacj. Wstyd że wizytówka miasta wygląda tak jak w czasach PRLu

Dodaj ogłoszenie