Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Opóźnienie w przetargu na koncepcje tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej i nowej linii tramwajowej z Salwatora do ul. Księcia Józefa

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Spółka Trasa Łagiewnicka wydłużyła termin składania ofert w przetargu na wykonanie wielowariantowej koncepcji budowy Trasy Zwierzynieckiej z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, Trasy Pychowickiej oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie tych inwestycji. Przedstawiciele miasta liczą na to, że tym razem uda się znaleźć wykonawcę, który zaprojektuje nowe drogi wraz z trasą tramwajową z Salwatora do planowanego węzła przesiadkowego przy ul. Księcia Józefa.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

Termin składania ofert w przetargu na stworzenie koncepcji nowych tras był wyznaczony do 14 lipca tego roku. Organizująca przetarg spółka Trasa Łagiewnicka wydłużyła czas składania ofert do 22 lipca.

- Termin został wydłużony ze względu na wiele zapytań, jakie otrzymaliśmy w związku z przetargiem i potrzebę udzielenia odpowiedzi. Jest duże zainteresowanie firm projektowych tym zadaniem. Mamy nadzieję, że tym razem uda się wyłonić wykonawcę. Jeżeli wpłyną oferty, to potrzeba kilka miesięcy czasu na ich sprawdzenie. Wykonawca mógłby więc zostać wyłoniony w październiku, listopadzie tego roku - mówi Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Przypomnijmy, że ta gminna spółka w kwietniu tego roku unieważniła przetarg na wykonanie koncepcji budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, bowiem cztery złożone oferty były zbyt wysokie w porównaniu do kosztorysu zamawiającego. Najtańsza z nich opiewała na 11,8 mln zł, czyli o 1,8 mln zł więcej, niż zamawiający przewidział na wykonanie zadania. Pozostałe firmy zaproponowały kwoty od 12,6 mln zł do 16,3 mln zł.

Zapadła więc decyzja o ogłoszeniu kolejnego zamówienia. - Pierwszy przetarg ogłaszany był u progu pandemii, co mogło wpłynąć na wyższe wyceny. Liczymy, że stopniowe uwalnianie gospodarki oraz zmiany, jakie wprowadziliśmy w przetargu, pozwolą uzyskać niższe oferty - podkreślał Mariusz Piątkowski, prezes Trasy Łagiewnickiej.

Niebawem okaże się, czy tym razem wpłyną oferty spełniające oczekiwania zamawiającego, a więc do 10 mln zł, bowiem taką kwotę spółka Trasa Łagiewnicka ma zarezerwowaną na realizację zadania.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Postępy w budowie tuneli [ZDJĘCIA]

Zwycięzca przetargu będzie zobowiązany wykonać wariantową koncepcję podzieloną na dwa niezależne zadania wraz z wykonaniem badań geologicznych. Zadanie I obejmuje odcinek Trasy Pychowickiej od końca zakresu budowy Trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa. Zadanie II obejmuje odcinek Trasy Zwierzynieckiej od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia.

W rejonie skrzyżowania Trasy Pychowickiej z ulicą Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowej pętli tramwajowo–autobusowej oraz parkingu park&ride i wykonanie odcinka linii tramwajowej do pętli na Salwatorze.

W rozwiązaniach wariantowych analizowane będzie zarówno przekroczenie rzeki Wisły tunelem, jak i obiektem mostowym, a także poprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż poszczególnych fragmentów obu planowanych tras. Brane jest też pod uwagę stworzenie buspasa dla autobusów.

- Linia tramwajowa zapewniłaby obsługę mieszkańców budynków położonych w sąsiedztwie planowanych tras. Transport autobusowy daje natomiast możliwość dowożenia do węzłów przy trasach mieszkańców dojeżdżających z okolicznych osiedli - przyznaje Krzysztof Migdał.

Na sprawdzenie ofert i wybór wykonawcy potrzeba 2-3 miesięcy. Na stworzenie koncepcji i przeprowadzenie konsultacji potrzeba 37 miesięcy. Koncepcja dwóch kolejnych tras mogłaby więc powstać pod koniec 2023 r. Później potrzeba co najmniej dwóch lat na stworzenie projektu i uzyskanie wszelkich zgód. Na samą budowę nowych dróg należy rezerwować 36-48 miesięcy. Jeżeli miasto znajdzie finansowanie w budżecie albo zewnętrzne fundusze (np. państwowe), to teoretycznie nowe trasy mogłyby powstać ok. 2030 r. Wstępnie koszt inwestycji szacowany jest na ok. 2,6 mld zł.

Przypomnijmy, że trasy Pychowicka i Zwierzyniecka planowane są od lat. Wraz z powstającą Trasą Łagiewnicką (o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej) mają utworzyć brakujący element trzeciej obwodnicy. Ich zadaniem ma być zachęcenie kierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum miasta Krakowa (szczególnie Alejami Trzech Wieszczów) i skorzystanie z szybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego. Zwiększenie płynności ruchu na III obwodnicy ma przyczynić się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy, zarówno w centrum miasta jak i na obwodnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska