Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace związane z budową linii tramwajowej na Górkę Narodową. Mieszkańcy narzekają na błoto [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja powoduje utrudnienia dla okolicznych mieszkańców i kierowców.
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja powoduje utrudnienia dla okolicznych mieszkańców i kierowców. Anna Kaczmarz
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Wykonawcy chwalą się postępem prac. Okoliczni mieszkańcy narzekają jednak na zabłocone drogi w rejonie budowy. Tak jest m.in. na ul. Opolskiej. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak wygląda budowa nowego torowiska.

-

Warto podkreślić, że w przypadku tak dużej inwestycji, realizowanej na tak dużym obszarze nie da się całkowicie uniknąć sytuacji, gdy na ulicach pojawi się błoto, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym - informował niedawno Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

10 lat, a inny świat. Tak dekadę temu wyglądał Kraków [ZDJĘC...

Zaznaczano tam również, że zarówno ZIM jako inwestor, jak i wykonawca zadania, który ma obowiązek utrzymywania porządku na terenie budowy, podejmują działania, które mają zmniejszyć utrudnienia dla mieszkańców, a kwestia czystości ulic i chodników jest pod stałym nadzorem. - Codziennie wykonywane są przeglądy infrastruktury właśnie pod tym kątem i sporządzane raporty. W przypadku stwierdzenia brudu spowodowanego realizacją linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podejmujemy interwencję u wykonawcy, który odpowiada za porządek na placu budowy - dodawał Jan Machowski.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej po 10 miesiącach prac wykonawca przebudował sieć ciepłowniczą w 40 procentach (w rejonie ul. Opolskiej w 70 proc.). Różne jest zaawansowanie prac związanych z budową obiektów inżynierskich: most na rzece Białusze - 75 proc., przepust na potoku Bibiczanka - 45 proc., konstrukcje oporowe ("wanny") - 45 proc., estakada drogowo-tramwajowa nad doliną Sudoł - 15 proc., kładka dla pieszych nad układem drogowo-torowym w rejonie ul. Pachońskiego - 15 proc.

Do tego przekładki sieci elektroenergetycznej wykonano w prawie 70 proc., przekładki sieci wodno-kanalizacyjnej na odcinku od ul. Bratysławskiej do ul. Mackiewicza - ponad 20 proc., przekładki sieci telekomunikacyjnej na odcinku Bratysławska - Mackiewicza - 45 proc., usunięcie kolidującej roślinności - prawie 100 proc., wyburzenia - 80 proc.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: Pachońskiego, Siewnej i Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska