Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Prace przy krakowskich obwodnicach idą pełną parą. Zobaczcie postępy w budowie [ZDJĘCIA] [16.01.2021]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Budowa północnego odcinka obwodnicy Krakowa
Budowa północnego odcinka obwodnicy Krakowa GDDKiA
Największa obwodnica Krakowa niedawno weszła w ostatni etap budowy. Prace nad ostatnim, 12-kilometrowym odcinkiem na północy miasta już trwają. Po ich zakończeniu będzie można szybko i sprawnie objechać cały Kraków bez stania w korkach. Problemem jest jednak nowohucki odcinek obwodnicy. Firma, która go budowała miała opóźnienia i zerwano z nią kontrakt. Czekamy na przetarg i wyłonienie kolejnego przedsiębiorstwa. W budowie jest również Trasa Łagiewnicka, która jest elementem tzw. III obwodnicy Krakowa. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

FLESZ - Najmłodsi wracają do szkół

Na północnym odcinku obwodnicy aktualnie prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, a także trwają prace przy budowie tunelu o długości 496 m w Batowicach. Tunel zostanie wybudowany metodą odkrywkową.

- Wykonywane są platformy robocze potrzebne do budowy tunelu, murki prowadzące do wykonania ścian szczelinowych, a także betonowanie ścian szczelinowych - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach tej inwestycji powstaje również najdłuższa estakada nad zbiornikiem Węgrzce, potokiem Sodół Dominikański i dopływem potoku Sodół Dominikański. Będzie to dwunastoprzęsłowy obiekt o długości ok. 570 m. Tutaj trwają prace m.in. przy wykonywaniu pali fundamentowych, zbrojenie i betonowanie ławy fundamentowej podpór mostu, zbrojenie i betonowanie filarów. Prowadzone są także prace na części dróg dojazdowych: stabilizacja podłoża, układanie warstwy mrozoochronnej. Trwa przebudowa sieci wodociągowych, sanitarnych, kanalizacji deszczowych, sieci elektrycznej, gazowej i teletechnicznej. Wykonywane jest odwodnienie wzdłuż dróg technologicznych.

Inwestycja jest gotowa w 80 procentach

W tym roku pojedziemy tym odcinkiem trasy S7. 14 kilometrów ...

Trzy pasy ruchu w obu kierunkach

Ten odcinek północnej obwodnicy Krakowa będzie miał długość ponad 12,3 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą go z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice.

- Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych - dodaje Iwona Mikrut-Purchla.

Z kolei prace w rejonie Nowej Huty, które są realizowane w ramach odcinka Kraków-Widoma zostały wstrzymane z powodu zerwania umowy z włoska firmą. Powodem było nie wywiązywanie się z ustalonych prac i opóźnienia w budowie. Teraz został rozpisany przetarg na wyłonienie firma, która podejmie prace. Do tej pory na terenie Nowej Huty i miejscowości na północ zostały wycięte drzewa i zniwelowana ziemia pod przyszłą trasę.

Co słychać na południu?

Z kolei w ramach południowego odcinka obwodnicy miasta GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe, na skrzyżowaniu autostrady A4 i Drogi Krajowej 7 (Zakopianki). Otwarcie ofert przewidziane jest 21 stycznia 2021 r. Prace przygotowawcze dotyczące rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowano do 2024 r., a realizację robót na lata 2025 - 2026.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i miastem Kraków. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie).

Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Trasa Łagiewnicka

Intensywne prace trwają również na mniejszej tzw. III obwodnicy Krakowa. To już ostatni rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać zakończona pod koniec 2021 r. Z każdym miesiącem powinien więc być widoczny postęp prac. W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej niedawno przekopano już w całości najdłuższy z tuneli o długości ok. 700 metrów, zlokalizowany na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W tym rejonie 10 metrów pod ziemią znajdzie się również przystanek tramwajowy.

Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się zakończyć pod koniec 2021 r.

Kraków. Ostatni rok budowy Trasy Łagiewnickiej. Zobacz postę...

Przystanek (zlokalizowany w rejonie mostu Miłosierdzia) będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Powstaną też inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

Przystanki powstają, bowiem w ramach inwestycji budowana jest też nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Koszt całego przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł.

W ramach inwestycji powstają też tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej). Trasa Łagiewnicka wspólnie z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką, będzie tzw. III obwodnicą Krakowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska