Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rower miejski Wavelo w obecnej formule zniknie na dobre? Urzędnicy chcą rower elektryczny

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Rower miejski Wavelo znika z krakowskich ulic
Rower miejski Wavelo znika z krakowskich ulic Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Od 1 stycznia 2020 roku w Krakowie przestanie działać system miejskiego roweru Wavelo. Urzędnicy z jednej strony zapewniają, że będą dążyć do tego, aby na wiosnę jakiś rower miejski działał. Z drugiej, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego mówi, że jedyny możliwy system, to elektryczny. Ale uruchomienie takiego potrwa wiele miesięcy, jeśli nie lat.

Z apelem o dalsze funkcjonowanie roweru miejskiego apelują m.in. radni klubu Kraków dla Mieszkańców. Uważają oni, że ze strony krakowskiego magistratu nie widać woli, żeby system zastąpić innym.

- Mieszkańcy przyzwyczaili się do dobrze funkcjonującego systemu roweru miejskiego, więc trzeba zrobić wszystko, aby ten problem, jak najszybciej rozwiązać. Dłuższa przerwa zniechęci krakowian, a dla wielu osób publiczna wypożyczalnia z dobrze rozbudowaną siecią stacji była podstawowym środkiem komunikacji – uważa radny Łukasz Maślona, współautor rezolucji.

To już pewne. Rowery Wavelo znikną z Krakowa. Co dalej?
Operatorem Wavelo jest firma BikeU. W listopadzie zdecydowała się wypowiedzieć miasto umowę prowadzenia systemu roweru miejskiego. - Przyczyną tej decyzji jest nierentowność systemu - poinformował Albert Wójtowicz, dyrektor operacyjny projektu, który jest realizowany w Krakowie od 2016 roku. Cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców oraz turystów. Władze Krakowa podpisały umowę na prowadzenie wypożyczalni rowerów przez osiem lat, do 2024 r. W jej ramach BikeU udostępniało mieszkańcom 1500 rowerów, dostępnych na 168 stacjach, rozlokowanych po całym mieście.

Rower miejski tylko elektryczny?

BikeU zaproponowało miastu przejęcie rowerów i stacji. Zaoferowana stawka jest jednak ponoć niekorzystna. Co najdziwniejsze, nie wiadomo w ogóle czy miasto jest zainteresowane przejęciem systemu, choć jeszcze niedawno Łukasz Franek, dyrektor ZTP mówił, że chce, aby "jakiś" rower miejski funkcjonował w przyszłym roku. Później wskazał, że docelowo miasto powinno postawić na rower elektryczny.

- Jeżeli jakikolwiek system w przyszłości to elektryczny. Jeżeli jakikolwiek i raczej bez angażowania środków publicznych lub z minimalnym... - napisał Łukasz Franek w dyskusji na Facebooku pod postem dotyczącym Waveo.

- Kraków może zostać jednym z nielicznych, jeśli nie jedynym dużym polskim miastem, które nie będzie oferowało mieszkańcom rowerów do wypożyczenia. Jeśli tak się stanie, będziemy mieć do czynienia z absurdem. Powinniśmy przecież jak najbardziej zachęcać do przesiadania się na rowery. A to działanie dokładnie odwrotne – komentuje Łukasz Gibała, lider klubu Kraków dla Mieszkańców.

- Nie wyobrażam sobie, aby ten najbardziej ekologiczny środek transportu miał zniknąć z krakowskich dróg. Tym bardziej że zdaje się mijać chwilowa moda na e-hulajnogi, więc warto wesprzeć system tradycyjnych rowerów, bo to nie tylko ekologia, ale również nasze zdrowie – dodaje Maślona. "Funkcjonowanie wypożyczalni rowerów miejskich w Krakowie nie powinno być rozpatrywane w kontekście opłacalności finansowej, ale jako inwestycja w zdrowie mieszkańców i rozładowanie ruchu w mieście" – czytamy w rezolucji. Dokument już wkrótce trafi pod obrady Rady Miasta Krakowa.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska