https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Samochody wróciły na ulicę Basztową. Zmieniła się organizacja ruchu

Piotr Tymczak
Przystanek wiedeński powstał na ul. Basztowej w rejonie dworca
Przystanek wiedeński powstał na ul. Basztowej w rejonie dworca Aneta Żurek
Teraz ruch samochodowy odbywa się tylko w jednym kierunku - w stronę skrzyżowania z ul. Długą.

Przebudowa ul. Basztowej dobiegła końca. W weekend zaczęły jeździć nią samochody. Wybierający się w ten rejon kierowcy muszą jednak pamiętać o dużych zmianach w ruchu.

Obecnie ul. Basztowa jest jednokierunkowa. Autem można nią przejechać od strony Dworca Głównego w kierunku Wawelu. Trzeba jednak pamiętać, że przejazd dla wszystkich jest możliwy tylko do placu Matejki. Za nim na ul. Basztowej zaczyna się strefa B, a więc ograniczonego ruchu, do której mogą wjeżdżać jedynie mieszkańcy tego obszaru i kierowcy z identyfikatorami wydanymi przez zarządcę drogi.

Nowością jest też to, że strefę B wyznaczono na części placu Matejki, na odcinku ze skrzyżowaniem z ul. Paderewskiego prowadzącym do skrzyżowania z ul. Basztową. Takie rozwiązanie wprowadzono, aby kierowcy jadący od strony placu Matejki w kierunku ul. Basztowej nie wpadali w pułapkę.

Kraków dziś i przed laty. Jak się zmienił? [PORÓWNAJ ZDJĘCIA]

Chodzi o to, aby nie jechać do końca placu Matejki i próbować skręcić w prawo, bowiem jest to tylko możliwe dla osób z wjazdówkami do strefy B. Nie ma też możliwości skrętu w lewo z placu Matejki w ul. Basztową ze względu na wspomniany jeden kierunek. Zakaz skrętu nie dotyczy jedynie pojazdów policji, straży miejskie i rowerzystów. Dla cyklistów stworzono ścieżkę rowerową wzdłuż Plant. Od drogi dla aut oddziela ją torowisko. Tramwaje zaczęły nim jeździć 9 grudnia.

W sąsiedztwie przejścia podziemnego w rejonie dworca powstał tzw. przystanek wiedeński. Jego konstrukcja polega na podniesieniu jezdni przy przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych. Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że na chodnikach w rejonie dworca zamiast kostki powinna być płaska nawierzchnia, po której lepiej jeżdżą walizki na kółkach. Są zaskoczeni też tym, że przystanku wiedeńskiego nie zrobiono w rejonie Rynku Kleparskiego.

- Przystanek wiedeński można zrobić na prostym odcinku torowiska, a tam mamy łuk - przekonuje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. W sprawie nawierzchni chodników wyjaśnia, że zastosowano rozwiązanie, jakie wprowadzono na wcześniejszych remontowanych odcinkach na ul. Podwale i Dunajewskiego. - Dopuszczalne nierówności to 8 mm na 3 m długości, więc trudno tu mówić o nierównej nawierzchni - zaznacza Michał Pyclik.

Teraz na ul. Basztową został przywrócony ruch aut i autobusów (korzystają z umieszczonego na środku pasa tramwajowo-autobusowego).

Remont ul. Basztowej był kontynuacją wprowadzania ruchu jednokierunkowego wzdłuż Plant. Wcześniej wprowadzono go na ul. Podwale i Dunajewskiego - po ich modernizacji. Obecnie od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego można więc jeździć autem tylko w jednym kierunku - w stronę Wawelu.

W ramach inwestycji na ul. Basztowej wykonano 1900 m kw nawierzchni asfaltowej jezdni, 530 m kw ścieżki rowerowej, 5000 m kw nawierzchni z kostki kamiennej (chodniki, perony, zjazdy) oraz 2700 m krawężników. Koszt prac wyniósł ok. 27 mln zł.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 12. Zróbże, idźże, weźże

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus
Przyznam że rozwiazanie kompletnie nie logoczne by poruszać się od srony Lubicz po Bagatele, jest kompletnie nie logicznym rozwiazaniem, po ustawiał znaki, skoro jestnak że jazdy prosta i juz jest za znakiem zakaz, az do bagateli z 4-5. Zrobilem korek by przeczytac tablice informacyjne, nawet nie wiem czy dobrze jadę by wyjechać z tego miasta, z jakim kolwiek nie ma mozliwosci jak zawrocic, bo caly czas ciagla linia. I bilbordy z znakami drogowymi. Jeden plus że tekst jest w miary duzy choc trzebabstracic troche czasu by go przeczytac a tu sznur samochodow trobi na mnie. poerwszy raz jechalem po remoncie. I powiem szczeze nie wiedzialem jak jechać ta droga. Cale zycie mieszkam w Krakowie, coza debil to wymyślił!!!!! By tylko utrudnic ludziom zycie,
M
Mario
Słupkowanie wszystkiego to nie jest lekarstwo.
P
Piotr
A jak teraz wyjechać ze strefy b (szpitalna) w strone huty? Generowac niepotrzebnie ruch na dlugiej az do 29 tej i potem opolska?
Czy lamac przepisy i z mikolajskiej jechac prosto w kopernika? ( tam jest nakaz w prawo)
P
Piotr
A jak teraz wyjechać ze strefy b (szpitalna) w strone huty? Generowac niepotrzebnie ruch na dlugiej az do 29 tej i potem opolska?
Czy lamac przepisy i z mikolajskiej jechac prosto w kopernika? ( tam jest nakaz w prawo)
A
Agueda
Kraków na wzór innych miast... Kraków powinien wyznaczać wzory!! Widocznie mamy takich specjalistów z Zikitu że muszą Kraków robić na wzór Wiednia, Amsterdamu i Rzymu.
Dla tego miasta powinny być stosowane rozwiązania Krakowskie. Jak bardzo Wam się to miasto nie podoba? Część będzie Wiedeńska część będzie Rzymska inna może z Hololulu? Idźcie po rozum do głowy
A
Agata
Wow co za nowość!! Piewsza zmiana w Krakowie!! Przecież przez ostatnie długie tygodnie w Krakowie nie było żadnych zmian!
C
Ciekawe
Te płyty są super. Jak w minionej epoce ale tej komunistycznej. Ciekawe kto na tomoozwolił w zabytkowej części miasta?
d
dr
Jeszcze 5 lat temu nadawali się do dojenia krów i kóz a teraz będą nam życie układać. Parchy!
d
dr
j.w.
H
Halina
Wg mnie jest Ok aczkolwiek nie wyobrażam sobie jednokierunkowej ulicy Filipa. To się nie sprawdzi z racji funkcjonowania Starego Kleparza. Chyba, że kupców też wyrzucimy z centrum. Wyjazd ze Szpitalnej wyłącznie w prawo też porażka. Przedostanie się w stronę ul Karmelickiej to którędy? Zaznaczam, że przy Szpitalnej i na Dunajewskiego są przychodnie NFZ.
r
ram
...i znowu (jak zwykle) biurokraci z ZIKIT zaplanowali rozwiązanie, które powoduje zwielokrotnienie zanieczyszczenia powietrza w centrum KRK, zamiast skręcić w prawo lub pojechać prosto trzeba będzie objechać cale planty dookoła... Podobnie jest przy kładce w rejonie Bagrów, przy Nowohuckiej czy w Podgórzu. Za dużo jest tych darmozjadów, którzy z braku roboty wymyślają takie rozwiązania - czas z tym skończyć!
K
Karkowiak
Ależ nie płaczcie, że ulice jednokierunkowe - najbezpieczniejsze i najlepsze - dla kogo? Dla mieszkańców danej okolicy, a nie dla Was przyjeżdżających do centrum na kawę lub do kościoła. CAŁKOWITY zakaz wjazd w obręb II obwodnicy miasta na rzecz komunikacji miejskiej, rowerów, rolek etc. Wjazd dla mieszkańców + osób prowadzących działalność - bez korków, z miejscami do parkowania, estetyczne ulice...... Do tego zmierza ZIKiT i dla mnie ok!! Pamitajcie, że za luksus mieszkania w centrum płacimy dużo więcej w cenie m2, więc nie może być sprawiedliwość, by i inni wjeżdżali swoimi samochodami - my Wam pod domem na wsi samochodów nie stawiamy!
M
My Mieszkańcy
Nie chcemy dalszych eksperymentów z ulicami jednokierunkowym! Nie jest ani ładnie ani elegancko!
J
JacekKra
Z powyższego tekstu: "Obecnie ul. Basztowa jest jednokierunkowa. Autem można nią przejechać od strony Dworca Głównego w kierunku Wawelu."
Naprawdę nie wiem jak. Proszę Autora o wyjaśnienie, bo nie rozumiem.
Po co będąc pod Dworcem kombinować jak dojechać pod Wawel przez Basztową ? Jeżeli już to jest to możliwe tylko dla uprawnionych pojazdów.
Pas dla rowerzystów, którym nikt nie będzie jeździć też jest wybitnym pomysłem.
Rowerzyści i tak pojadą plantami.
Z Krakowa Wiednia nie zrobimy, pogódźmy się z tym w końcu.
m
michal
to może protestuj wszędzie gdzie nie masz wjazdu? W końcu to " Z PIENIEDZY PODATNIKA I WSZYSCY POWINNI MIEC PRAWO UZYTKOWANIA TEJ DROGI". Na początek proponuje - strefa A, strefa B, inne miejsca gdzie nie masz identyfikatora, jednokierunkowe, drugi z zakazem ruchu pojazdem który aktualnie użytkujesz, możesz też dołożyć strefę parkowanie bo też z pieniędzy podatnika. Miłej walki ze społeczną niesprawiedliwością pozdrawiam :)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska