Kraków: Stalexport zwleka z budową węzła w Rudnie

Barbara Ciryt
fot . Archiwum
Przedsiębiorcy z Krzeszowic oraz Alwerni nie mogą się doczekać wjazdów i zjazdów na autostradzie w Rudnie. Władze obu gmin oraz powiatów krakowskiego i chrzanowskiego wiążą z tym rozwój gospodarczy. Modernizują swoje drogi, by przejąć ruch. A Stalexport, koncesjonariusz autostrady odwleka budowę.

Sprawą zajął się wojewoda Stanisław Kracik. Na dziś zwołał spotkanie zainteresowanych stron. Będą tam też posłowie PiS Beata Szydło i Andrzej Adamczyk, którzy walczą o budowę węzła. Wskazują, że decyzja o jego lokalizacji jest od 1996 r., a koncesjonariusz nie wywiązuje się z tego. Obecnie w Rudnie można wjechać na autostradę tylko w kierunku Krakowa i zjechać od strony Katowic. A właściciele firm z Krzeszowic i Alwerni żalą się, że mają autostradę pod nosem, ale - jadąc na Śląsk - muszą szukać innych dróg. Robią objazdy i tracą czas.

Władze Krzeszowic węzeł traktują jako inwestycję strategiczną. W Alwerni podobnie. Henryk Michałek, kierownik referatu inwestycji drogowych w gminie Alwernia zaznacza, że tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą znajdują się wzdłuż autostrady. - Firmy mogą się osiedlać, ale będzie to miało sens, jeśli powstanie pełny zjazd i wjazd - mówi. Stalexport nie zabiera się jednak za budowę. Jego rzecznik Alicja Rajtar przyznaje, że firma uzależnia inwestycję od remontu dróg powiatowych i gminnych. - Chodzi o drogę Krzeszowice - Alwernia, która nie spełnia wymogów do przejęcia ruchu ciężkich samochodów z autostrady - zaznacza.

Okazuje się jednak, że władze powiatowe modernizują swoje trakty. W tym roku starostwo krakowskie chce wydać na ten cel 32 mln zł. Ale Stalexport nadal piętrzy problemy. - Musielibyśmy wiedzieć, czy te drogi będą spełniały zadanie przejęcia ruchu z autostrady - upiera się rzecznik Stalexportu. W starostwie podkreślają, że robią drogi o odpowiednich parametrach. - Modernizację drogi od Rudna i Tenczynka do Krakowa przez Krzeszowice, Zalas, Czułów, Kryspinów nazwaliśmy szlakiem kruszywowym. To znaczy, że będzie dostosowany do przejazdu ciężkich pojazdów z kruszywem o masie ponad 40 ton - tłumaczy wicestarosta krakowski Andrzej Furmanik. - Wyremontowana droga będzie gotowa w przyszłym roku, a może nawet pod koniec tego - zapowiada Furmanik i liczy, że Stalexport weźmie się szybko za robotę.
Powiat chrzanowski modernizuje zaś dojazd do autostrady od strony gmin Alwernia i Trzebinia.

Poprowadzi tam drogę przez Trzebinię i Regulice i połączy ją z trasą wojewódzką Kraków - Oświęcim. Gmina Alwernia też dokłada się do inwestycji. - Z powiatem chrzanowskim modernizujemy odcinek drogi przez Grojec i Bolęcin w kierunku Trzebini. Wydaliśmy na to już 1,6 mln zł - mówi Henryk Michałek z urzędu gminy w Alwerni.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie