Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaje w końcu wracają na ulicę Krakowską, ale nie wszystkie

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Przebudowa ulicy Krakowskiej
Przebudowa ulicy Krakowskiej Anna Kaczmarz
Na ulicę Krakowską od 17 sierpnia wraca ruch tramwajowy. Cała inwestycja jednak się jeszcze nie skończyła. W stosunku do sytuacji sprzed remontu, na Krakowską wrócą tylko dwie z czterech linii tramwajowych. Usprawnienie ruchu tramwajowego (tramwaje wrócą także na al. Jana Pawła II) pojawi się akurat nieco ponad tydzień przed sesją rady miasta, na której radni zajmą się najpewniej podwyżkami cen biletów komunikacji miejskiej.

FLESZ - Szczepionka na COVID dostępna jeszcze w tym roku?

Przejazd techniczny tramwaju Krakowską planowany jest w sobotę 15 sierpnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwaje wrócą w poniedziałek. Wrócą tylko dwie linie – 8 i 13, obie kursujące do Bronowic, choć 13 będzie kursować na trasie czasowo zmienionej, z Bieżanowa na Cmentarz Rakowicki. Przed remontem kursowały tam jeszcze linie 6 i 10, które wciąż pozostają zawieszone w okresie wakacji. Od poniedziałku przywrócony zostanie także ruch pieszych przez most Piłsudskiego. Kierowcy wrócą na ulicę dopiero we wrześniu. Ruch autobusów linii nocnych po Krakowskiej do odwołania będzie wstrzymany. Natomiast ruch samochodowy i autobusów na ul. Dietla w dalszym ciągu odbywać się będzie w obu kierunkach jezdnią północną.

Tramwaje wracają też na al. Jana Pawła II

Co więcej, tego samego dnia tramwaje wrócą na aleję Jana Pawła II, choć wcześniej zapowiadano, że tamtejsza przebudowa układu drogowego i torowiska potrwa do końca września. Tramwaje od początku wakacji nie jeżdżą na odcinku od ronda Czyżyńskiego do pętli Wieczysta w rejonie Tauron Areny Kraków. Prace budowlane prowadzi tam deweloper w związku z budową trzech biurowców Podium Park przy terenach Politechniki Krakowskiej (jeden już stoi, drugi jest w budowie). W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy wraz, wybudowany lewoskręt (w kierunku PK), chodniki i ścieżka rowerowa. Powiększone będą perony tramwajowe.

Przywrócenie w końcu ruchu tramwajowego na Krakowskiej na pewno ucieszy sporą grupę mieszkańców. Do tego tramwaje wcześniej wrócą także na al. Jana Pawła II. Dzięki temu urzędnikom zapewne będzie łatwiej forsować podwyżki cen biletów na komunikację miejską, którymi rada miasta ma się zająć po wakacjach, być może już na sesji pod koniec sierpnia.

Przebudowa Krakowskiej z przygodami

W ramach inwestycji przebudowane zostało torowisko tramwajowe na odcinku od ul. Rollego do ul. Dietla wraz z układem drogowym, chodnikami, infrastrukturą techniczną, węzłem rozjazdów Krakowska – Dietla – Stradomska. Dodatkowo przebudowywana jest ul. Dietla, na odcinku od ul. Bożego Ciała do ul. Augustiańskiej. Pracami objęty był również most Piłsudskiego.

Modernizacja Krakowskiej rozpoczęła się pod koniec marca ubiegłego roku i przez ostatnie miesiące borykała się z licznymi problemami. Ostatni przykład to skuwanie zamontowanych już betonowych płyt, bo urzędnicy stwierdzili, że trzeba je poprawić. Po kontroli przeprowadzonej przez pracowników Zarządu Dróg Miasta Krakowa ustalono, że nawierzchnia - na odcinkach gdzie wylano beton - jest niedopasowana, została źle ułożona. Wykonawca miał więc do wyboru poprawki albo ściągnięcie tej nawierzchni i ułożenie jej ponownie. Zdecydował się na skucie wszystkiego i ponowne prace, obejmujące trzy odcinki o długości około 50 metrów.

Na opóźnienia największy wpływ miały prace archeologiczne i związane z nimi odkrycia. Odkryto m.in. prawdopodobnie mur obronny osady - była przy Wiśle, zanim powstało miasto Kazimierz, zbudowanej z kamienia bramy Glinianej, inaczej zwanej Krakowską, która była jedną z bram miasta Kazimierza. W połowie zeszłego roku na skrzyżowaniu Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej, odkryto przyczółek mostu Królewskiego, zbudowanego w latach 1824-28. Pod koniec maja tego roku odkryto kolejny fragment dawnego mostu.

Na początku tego roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram prac, według którego na początku maja planowano uruchomić połączenie tramwajowe ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego. Z powodu pandemii koronawirusa znów pojawiły się komplikacje. Przez zamknięcie granic i ograniczenia w produkcji, wiosną na plac budowy w terminie nie dotarły materiały zamówione we Włoszech - płyty porfirowe potrzebne do wyłożenia chodników i oprawy do oświetlenia. Pojawiły się też braki kadrowe - część pracowników z Ukrainy opuściła Polskę.

Po przebudowie ul. Krakowska ma wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Przede wszystkim poszerzone zostaną chodniki - piesi zyskają więcej przestrzeni. Automatycznie zwężona zostanie jednak sama jezdnia. Liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o około 20 proc. Tramwaje i samochody będą na znacznej części tej ulicy korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Inwestycja obejmuje też renowację mostu Piłsudskiego. Pojawi się na nim m.in. nowe oświetlenie. Koszt całej inwestycji to 94 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska