Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Linia tramwajowa do sanktuariów niedługo będzie gotowa, ale nieprędko nią pojedziemy [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje linia tramwajowa z Krudwanowa do ul. Zakopiańskiej. Na większości odcinków nowe torowisko zostało już ułożone.
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje linia tramwajowa z Krudwanowa do ul. Zakopiańskiej. Na większości odcinków nowe torowisko zostało już ułożone. Michał Wojtaszek/ ZTP
Termin zakończenia budowy Trasy Łagiewnickiej obecnie wyznaczany jest na koniec marca 2022 roku. Dobra wiadomość jest taka, że powstająca w ramach tego zadania linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej będzie gotowa wcześniej - pod koniec września. Problem jednak w tym, że nowe połączenie tramwajowe może zostać oddane do użytku wraz z częścią drogową, a więc po pierwszym kwartale przyszłego roku.

FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!

od 16 lat

- Linia tramwajowa powinna być gotowa pod koniec września tego roku. Tramwaje nie będą mogły nią jednak pojechać do czasu ukończenia prac drogowych i systemu bezpieczeństwa, co obecnie planowane jest na koniec marca 2022 roku - informuje Krzysztof Migdał z gminnej spółki Trasa Łagiewnicka.

Część trasy tramwajowej, budowanej w ramach Trasy Łagiewnickiej, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II powstaje w tunelu o długości ok. 700 m, sąsiadującym z tunelem drogowym. W ramach inwestycji powstaje też pięć innych tuneli dla samochodów. Wszystkie obiekty będą kontrolowane przez jeden system bezpieczeństwa, obsługiwany przez Centrum Zarządzania III Obwodnicą. To centrum ma się znajdować w budynku powstającym nad jednym z tuneli - w rejonie ul. Turonia. Na tym odcinku są opóźnienia w pracach spowodowane pandemią. Wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu zakończenia całej inwestycji o trzy miesiące - do końca marca 2022 r. Wtedy więc będzie można jeździć tramwajem na nowej trasie, która ma przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Nowa linia tramwajowa ma mieć długość ok. 1,7 km (podwójnego toru). Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ten podziemny przystanek mają obsługiwać dwie windy o pojemności 14 osób), przy ul. Zakopiańskiej. Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu nie trzeba będzie już jeździć z Kurdwanowa na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj.

Trwają prace na budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

Kraków. Rozwiązali błotny problem i budują linię tramwajową ...

Na większości odcinków nowe torowisko w ramach linii Kurdwanów - ul. Zakopiańska już zostało ułożone. Pozostały prace na końcowej części tunelu między sanktuariami (od strony ul. Zakopiańskiej) i na ul. Zakopiańskiej.

Między sanktuariami, nad tunelami samochodowym i tramwajowy, powstaje natomiast część parkowa. Trwają tam nasadzenia drzew. Tam również zakończenie prac planowane jest na koniec września tego roku. Jest szansa, że od października będzie więc można korzystać z tego terenu. - Po ukończeniu robót planowane jest tam przywrócenie ruchu pieszego - przyznaje Krzysztof Migdał.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

Oprócz tuneli między sanktuariami w ramach zadania mają też powstać podziemne przejazdy dla aut: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).

W ramach inwestycji w rejonie Ruczaju budowana jest też m.in. kładka pieszo-rowerowa nad Trasą Łagiewnicką. Obiekt połączy ulice Ruczaj i Pszczelną.

Koszt Trasy Łagiewnickiej to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Inwestycja miała się zakończyć do końca 2021 r., ale wykonawca złożył wniosek, by termin ten został wydłużony o trzy miesiące (do końca marca 2022 r.) z powodu pandemii - podczas trzeciej fali wielu pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich oraz kwarantannie i czasowo nie można było wykonywać części robót.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska