Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ulica Stawowa śmiertelnie niebezpieczna - brak chodnika, pełno samochodów i ciężarówek. Apel mieszkanki

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Ulica Stawowa jest niebezpieczna dla pieszych - nie ma tam chodników, a jeżdżą po niej ciężąrówki
Ulica Stawowa jest niebezpieczna dla pieszych - nie ma tam chodników, a jeżdżą po niej ciężąrówki Anna Kaczmarz
Do naszej redakcji napisała mieszkanka ulicy Stawowej na Prądniku Białym. Opisuje w nim dramatyczną sytuację komunikacyjną w tym rejonie miasta - ulica nie ma chodników, wokół powstają nowe osiedla, jeździ ciężki sprzęt, a piesi muszą chodzić środkiem jezdni. Mieszkańcy odprowadzający dzieci do pobliskiej szkoły czy przedszkola nie mają bezpiecznej przestrzeni. Urzędnicy wysłali w teren inspektorów, aby sprawdzić, czy deweloperzy mają stosowne umowy na zajęcie pasa drogowego.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

- Po naszej ulicy od godziny 6 rano do późnych godzin popołudniowych - także w soboty, porusza się ciężki sprzęt. Tiry, ciężarówki, betoniarki, koparki. Ulica jest całkowicie zablokowana. Pojazdy te zatrzymują się, parkują na ulicy, nie patrząc na utrudnienia w ruchu - wylicza Pani Otylia w mailu do naszej redakcji. Całość obrazuje zdjęciami i filmami, na których widać wielkie ciężarówki jeżdżące małą ulicą oraz stojące zaparkowane na poboczu (zdjęcia i wideo do zobaczenia na naszych stronach internetowych).

Problem jest tym większy, że ulica Stawowa jest bardzo długa (ponad 2 km) i w większości nie ma tem chodnika. W miejscach, w których akurat się znajduje, jest zastawiony przez parkujące samochody. W efekcie piesi muszą chodzić ulicą, często jej środkiem, bo pobocza są pozastawiane samochodami. Największe zagrożenie tworzą ciężkie pojazdy, które wjeżdżają na liczne place budowy nowych osiedli, a także parkują na ulicy.

- Bezpośrednio przy tych właśnie budowach znajduje się Zespół Szkół nr 53 ze szkołą podstawową oraz przedszkolem. Rodzice odprowadzają dzieci idąc tą śmiertelną pułapką, czyli środkiem ulicy, gdyż nie ma chodnika, omijając wielkie samochody ciężarowe i ciężki sprzęt. Jest to niebezpieczny labirynt - wylicza Pani Otylia.

Urzędnicy wysyłają inspektorów

Zwróciliśmy się do urzędników z pytaniem, co można zrobić w tej sytuacji. - Wysłaliśmy inspektorów w teren, aby sprawdzili, jak wyglądają umowy z deweloperami w tym rejonie i czy są respektowane ich zapisy - mówi Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Do zamknięcia tego numeru nie uzyskaliśmy jednak szczegółowych odpowiedzi.

Urzędnicy podkreślają, że w niektórych sytuacjach deweloperzy biorą pełną odpowiedzialność za całe fragmenty ulic prowadzące do ich inwestycji. Może być jednak też tak, że dochodzi do nielegalnego zajęcia pasa drogowego.

- Ulica jest długa i realizowanych jest tam dużo inwestycji. Dopiero po zakończonych kontrolach będziemy mogli podjąć dalsze działania - zaznacza Magdalena Wasiak z biura prasowego ZDMK.

Osobnym problemem jest brak chodnika na ulicy Stawowej. W 2015 roku Rada Dzielnicy IV Prądnik Biały przyjęła uchwałę ws. programu budowy chodników. Ulica Stawowa została tam zgłoszona. - Chodnik jest tam potrzebny ze względu na szkołę i rozbudowujące się osiedla - mówi Jakub Kosek, radny miejski i dzielnicowy z Prądnika Białego.

Wyższy współczynnik miejsc parkingowych?

Mijają cztery lata, a chodników wciąż nie ma. Zdaniem radnego Koska program budowy chodników jest realizowany w miejscach, gdzie nie są potrzebne aż tak bardzo, jak na Stawowej czy równoległej do niej Sosnowieckiej. Według Jakuba Koska możliwe, że są problemy z własnością gruntów pod chodniki. - Niewykluczone są też umowy z deweloperami, którzy są zobowiązani do budowy chodników, ale dopiero po zakończeniu inwestycji. Częściowo pewnie tak powstają, ale nie zapewnia to chodnika na całej ulicy - kwituje radny. Między innymi to mają wykazać kontrole inspektorów ZDMK.

Bieżącym rozwiązaniem problemu mogłyby być znaki zakazu parkowania i ich egzekwowanie. To jednak miecz obosieczny. Długofalowym rozwiązaniem może być natomiast zwiększenie współczynnika miejsc parkingowych na mieszkanie. Obecnie wynosi on 1,2 dla nowych inwestycji. - To za mało, bo miejsc często i tak brakuje, więc auta stoją na chodnikach. Współczynnik można więc podnieść np. do 1,4. To jednak wiązałoby się zapewne z podwyżką cen nowo budowanych mieszkań - mówi radny Kosek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska