Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. W planach pięć tras tramwajowych, ale brakuje tuneli w centrum

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto planuje m.in. utworzenie nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego na odcinku od Nowego Kleparza do placu Inwalidów
Miasto planuje m.in. utworzenie nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego na odcinku od Nowego Kleparza do placu Inwalidów Fot. Andrzej Banaś, Anna Kaczmarz
Linie tramwajowe m.in. z Cichego Kącika na Azory, czy wzdłuż al. Słowackiego znalazły się w planach miasta. W projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano pierwsze pieniądze na te inwestycje. Eksperci z Politechniki zwracają uwagę, że przede wszystkim trzeba rozwiązać problemy komunikacyjne w centrum i proponują dwa tunele tramwajowe. Wszyscy czekają jednak na studium bezkolizyjnej komunikacji, w tym metra.

WIDEO: Krótki wywiad

W projekcie budżetu miasta na 2020 r. znalazło się pięć zadań związanych z przygotowaniem budowy nowych linii tramwajowych w Krakowie. Zaplanowano następujące trasy:Cichy Kąciki - Azory, Nowy Kleparz - plac Inwalidów (wzdłuż al. Słowackiego), Salwator - Przegorzały, Mały Płaszów - Rybitwy, Prokocim (szpital) - os. Rżąka.

Większość linii na papierze

Przypomnijmy, że na razie w pierwszej kolejności miasto zamierza wybudować oczekiwaną od lat linię tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Plan jest taki, by prace rozpoczęły się w przyszłym roku. Powstanie także połączenie Krowodrza Górka - Azory. W związku z realizacją tej trasy podpisana została już umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, które pozwolą rozpocząć budowę.

Miasto myśli już jednak o nowych połączeniach. W projekcie przyszłorocznego budżetu zarezerwowano więc 900 tys. zł na stworzenie koncepcji linii z pętli w Cichym Kąciku na Azory.

- Po wybudowaniu linii z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową i Azory, trasa z Krowodrzy Górki do centrum będzie mocno obciążona. Linia z Cichego Kącika na Azory, m.in. przez ul. Piastowską, odciąży tę trasę i spowoduje, że dostęp do tramwaju będą mieli mieszkańcy nowych rejonów miasta - wyjaśnia Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

W planach finansowych na 2020 r. zapisano także 200 tys. zł na rozpoczęcie opracowywania koncepcji rozwoju transportu, która uwzględni budowę czterech kolejnych linii tramwajowych. Jedną z nich wyznaczono wzdłuż al. Słowackiego na odcinku od Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Pomysł budowy torowiska przez Aleje Trzech Wieszczów pojawiał się co jakiś czas. Teraz koncepcja znalazła się w oficjalnym miejskim dokumencie dotyczącym finansów Krakowa.
Podobnie jest w przypadku propozycji budowy trasy tramwajowej z pętli na Salwatorze do Przegorzał. Takie rozwiązanie miałoby zachęcić do tego, by osoby dojeżdżające obecnie z rejonu Przegorzał do centrum samochodami przesiadały się na tramwaj, co odciążyłoby ul. Księcia Józefa, by tam nie tworzyły się korki.

O wydłużenie linii tramwajowej z Małego Płaszowa na Rybitwy (gdzie planowane są nowe, duże inwestycje), a nawet do os. Złocień, apelowali już radni miejscy, a wcześniej radni z Dzielnicy XIII Podgórze.

W planach jest też linia z Prokocimia, gdzie otwarto niedawno nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego, na osiedle Rżąka.

Dwa tunele pod centrum

Zdaniem ekspertów z Politechniki Krakowskiej trzeba planować rozbudowę sieci tramwajowej i proponowane linie się przydadzą, ale wciąż oczekują rozwiązań, które będą odpowiedzią na problemy transportowe w ścisłym centrum, gdzie już często tramwaje stoją w korkach (np. na ul. Basztowej).

- Jeżeli zostaną wydłużone istniejące linie - np. do Górki Narodowej, na Azory, Rybitwy czy do Przegorzał, to do centrum zacznie dojeżdżać dużo więcej pasażerów i potrzeba będzie więcej tramwajów. Ajuż obecna sieć torowisk w śródmieściu jest na granicy wytrzymałości - zwraca uwagę Marek Bauer z PK.

Przekonuje, że konieczne jest więc planowanie podziemnych rozwiązań w centrum. Tam proponuje dwa tunele tramwajowe, które krzyżowałyby się na północ od Rynku Głównego (od strony ul. Basztowej). Pierwszy z sugerowanych tuneli miałby przebiegać od ul. Grzegórzeckiej do ul. Urzędniczej, a drugi - od ronda Mogilskiego do ul. Czarnowiejskiej. Jako konieczne rozwiązanie specjaliści z
Politechniki wskazują też budowę linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów.

- Proponowany przez miasto odcinek Nowy Kleparz - plac Inwalidów coś może pomóc, ale to niepełne rozwiązanie. Przydałoby się połączenie z Nowego Kleparza, ale co najmniej do ronda Grunwaldzkiego, a najlepiej byłoby poprowadzić taką trasę także ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej - sugeruje Marek Bauer.

Czekając na metro

Krakowianie i naukowcy czekają też na studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, które jest obecnie opracowywane na zlecenie miasta - za niespełna 10 mln zł. Dokument ma być gotowy do końca tego roku. Jak informują w magistracie, wykonawca studium prowadził w ostatnim czasie m.in. badania geologiczne mające na celu rozpoznanie warunków gruntowych.

- Ostatni raz prace związane ze studium opiniowaliśmy na początku roku. Wtedy brano pod uwagę budowę metra na linii wschód - zachód, a więc z Nowej Huty przez centrum do Bronowic. Moim zdaniem to nie jest korytarz, w którym podziemna komunikacja jest teraz najbardziej wskazana. Poczekajmy jednak na efekty prac związanych ze studium - komentuje Marek Bauer.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. W planach pięć tras tramwajowych, ale brakuje tuneli w centrum - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska