Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wyjaśnienia zarządu dróg w sprawie linii tramwajowej do Mistrzejowic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowa linia do Mistrzejowice ma być gotowa w 2024 r. W ramach inwestycji rozbudowana zostanie pętla tramwajowa przy ul. Jancarza.
Nowa linia do Mistrzejowice ma być gotowa w 2024 r. W ramach inwestycji rozbudowana zostanie pętla tramwajowa przy ul. Jancarza. Materiały prasowe
W Internecie zbierane są podpisy pod petycją z zarzutami pod adresem projektu budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Do sprawy odniósł się Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

FLESZ - Ile Polak musi pracować na iPhone’a?

od 16 lat

- W sieci zbierane są podpisy pod petycją zatytułowaną „Podziemny tramwaj na Prądnik Czerwony, Kraków”. Jej treść sugeruje, jakoby inwestycja projektowana była ze szkodą dla mieszkańców rejonu ulic: Dobrego Pasterza, Krzesławickiej i Bohomolca. Podnoszone przez autora argumenty są niezgodne ze stanem faktycznym, co wprowadza podpisujących w błąd i przyczynia się do rozpowszechniania fałszywych informacji na temat projektu - podkreślają w ZDMK.

Zarzuty dotyczące linii do Mistrzejowic i odpowiedzi na nie zarządu dróg:

  • „Planowana linia tramwajowa Meissnera-Mistrzejowice ma przebiegać tuż pod samymi oknami bloków mieszkalnych przy ulicy Krzesławickiej…”. Odpowiedź ZDMK: - Odległość linii tramwajowej od obu budynków mieszkalnych przy ul. Krzesławickiej wynosi ponad 15 m.
  • „…istniejący ruch samochodowy ma być wpompowany do wąskich, osiedlowych uliczek Aliny i Krzesławickiej…”. Odpowiedź ZDMK: - Obie ulice tracą bezpośrednie połączenie z ul. Dobrego Pasterza, co tym bardziej nada im charakter lokalny. Dojazd do budynków mieszkalnych przy ul. Krzesławickiej będzie się odbywał za pośrednictwem ul. Jana Brzechwy.
  • „…ruch z nowych inwestycji przeprowadzony uliczką Klimka Bachledy, po czym wprowadzony w niedostosowaną, osiedlową ul. Brzechwy i stamtąd – już dzisiaj bardzo często zakorkowaną – ulicę Kwartową, a potem na Dobrego Pasterza”. Odpowiedź ZDMK: - Wymienione ulice nie są objęte inwestycją, w związku z planowanymi pracami nie jest planowana ingerencja w organizację ruchu na tych ciągach. Inwestycja polega na budowie pełnej infrastruktury tramwajowej i dostosowaniu do niej układu drogowego. Problemy związane z funkcjonowaniem pozostałej sieci dróg należy rozwiązać poprzez realizację odrębnych zadań inwestycyjnych.
  • „…plan realizacji (…) dramatycznie obniży jakość życia mieszkańców okolicy inwestycji, wpłynie bardzo negatywnie na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, a ruch samochodowy uczyni bardzo uciążliwym zarówno dla mieszkańców okolic jak i samych kierowców.” Odpowiedź ZDMK: – Wręcz przeciwnie, założenia inwestycji zakładają poprawę jakości życia mieszkańców, co wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo wszystkich wymienionych użytkowników ruchu. Planuje się m.in. budowę wydzielonych ścieżek rowerowych na całej trasie tramwaju, wykorzystanie bezpiecznej, cichej nawierzchni na ścieżkach rowerowych i jezdniach, zaprojektowanie lepszej geometrii drogowej oraz nowego oznakowania pionowego i poziomego. Wszystkie prace projektowe i wykonawcze uwzględniają dostosowanie całego przebudowywanego układu do obecnych przepisów oraz standardów pieszo-rowerowych, w tym niechronionych uczestników ruchu.

Nowa linia do Mistrzejowice ma być gotowa w 2024 r. W ramach inwestycji rozbudowana zostanie pętla tramwajowa przy ul. Jancarza. Powstanie 10 par przystanków w lokalizacjach:

  • skrzyżowanie ul. Lema i Meissnera,
  • ul. Ugorek,
  • rejon ul. Pszona i Chałupnika,
  • rondo Młyńskie,
  • rondo Polsadu,
  • rondo Barei (ul. Dobrego Pasterza),
  • rejon ul. Krzesławickiej,
  • ul. Bohomolca/Kniaźnina,
  • rejon ul. Janczarza,
  • pętla Mistrzejowice.

Budowa ok. 4,5-kilometrowej linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny, czyli firma Gulemark. Otrzyma za to 1,1 mld zł albo 1,2 mld zł - w przypadku dłuższego tunelu. Dotychczasowe plany były bowiem takie, że tramwaj będzie wjeżdżał do tunelu (w kierunku Mistrzejowic) przed rondem Polsadu.

W tym wariancie przewidziano budowę przystanku przy rondzie Młyńskim na poziomie terenu, a samo rondo zaprojektowano jako turbinowe. Drugi z rozpatrywanych wariantów przewiduje jednak budowę podziemnego przystanku przy rondzie Młyńskim po stronie północnej. Przejście pod rondem zaplanowano natomiast na poziomie -1 i wyprowadzenie rampą za rondem po stronie południowej.

Nowy wariant zakładający wydłużenia tunelu z 900 do 1200 metrów, tak by tramwaj przejeżdżał nie tylko pod rondem Polsadu, ale też trasa poniżej powierzchni zostałaby poprowadzona w rejonie ronda Młyńskiego zwiększyłby koszty inwestycji o ok. 100 mln zł.

Treść petycji:

Plan długo oczekiwanej linii tramwajowej Meissnera-Mistrzejowice został przygotowany bez namysłu i będzie przebiegać tuż pod samymi oknami bloków mieszkalnych przy ulicy Dobrego Pasterza i Krzesławickiej.

Linia tramwajowa jest pożądana przez mieszkańców, ale proponowany plan realizacji uderzy we wszystkich. Mieszkańców, pieszych, rowerzystów i kierowców. Dramatycznie obniża jakość życia mieszkańców okolicy inwestycji, wpłynie bardzo negatywnie na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, a ruch samochodowy uczyni bardzo uciążliwym zarówno dla mieszkańców okolic jak i samych kierowców.

Dlatego my, mieszkańcy Prądnika Czerwonego, a w szczególności ulic Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Brzechwy, Aliny, Lirycznej, Nikifora, Bachledy, Janosika, Harnasiów, Balladyny oraz Kwartowej wnioskujemy aby:
- Linia tramwajowa Meissnera-Mistrzejowice przebiegała pod ziemią na odcinku Dobrego Pasterza lub od Ronda Barei do ul. Bohomolca m.in z następujących powodów:
wpisuje się to w "Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie" opracowanego na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków;
takie rozwiązanie znacząco wpłynie na poprawę płynności ruchu tramwajowego, samochodowego i pieszego na ul. Dobrego Pasterza oraz ul. Bohomolca;
przy obecnej koncepcji. wyjazd tramwaju z ulicy Krzesławickiej będzie bardzo niebezpieczny dla wyjeżdżających z ulicy prowadzącej do CH Krokus;
przejazd na ruchliwej drodze Dobrego Pasterza zostanie zablokowany przez częsty ruch tramwajowy;
mieszkańcy ulicy Krzesławickiej nie będą mieli możliwości wyjazdu w ulice Dobrego Pasterza w kierunku Nowej Huty
przekształcenie Ronda Barei w skrzyżowanie z czterema pasami ruchu, spowoduje, że w ulice Dobrego Pasterza zostanie wprowadzony dodatkowy ruch samochodowy, zamiast jak słusznie planowało miasto, odciążyć tę ulicę;
w biegu projektowanej linii tramwajowej, na ulicy Dobrego Pasterza 120, znajduje się pomnik przyrody – ponad 200 letni dąb o średnicy 322 cm co zapewnia mu prawna ochronę w myśl obowiązujących przepisów.
- Ulica Aliny oraz odcinek ulicy Krzesławickiej od skrzyżowania z ulica Brzechwy do ulicy Dobrego Pasterza pozostały dostępne tylko dla ich mieszkańców oraz ruchu pieszo-rowerowego. Mieszkańcy pobliskich osiedli pokonują ten odcinek pieszo by dojść do Aquaparku, Multikina, CH Serenada, w którym znajduje się Punkt Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Krakowa, przystanku autobusowego Parku Wodnego czy kompleksu biurowego przy ulicy Lublańskiej. Ulica Aliny oraz łącznik pomiędzy ulicą Krzesławicką i Brzechwy są zbyt wąskie na wprowadzenie tam dodatkowego ruch, a otwarcie tego łącznika wiąże się z wycięciem dużych drzew.
- Planowana ścieżka rowerowa oraz chodnik na ulicy Krzesławickiej zostały wycofane z planów. Ulica Krzesławicka jest ulicą ślepą, należy tam utworzyć strefę pieszych a nie tworzyć dodatkowy ruch rowerowy kosztem prywatnych działek mieszkańców. Dodatkowo, w tym momencie istnieje już ścieżka rowerowa biegnąca ulicą równoległą do ulicy Krzeslawickiej (Dobrego Pasterza). Należy utworzyć łącznik pomiędzy planowana ścieżka na ulicy Bohomolca a już istniejącą, na ulicy Dobrego Pasterza.
- Wyjazd z ulicy Krzesławickiej na Dobrego Pasterza został utrzymany (nawet pod warunkiem braku lewoskrętu). Mieszkańców ul. Krzesławickiej zmusza się do wjazdu w ciasne ulice Aliny (na której znajduje się przedszkole, ulica ta nie posiada chodników, nie jest odśnieżana przez miasto, ma zniszczona nawierzchnie), dalej w ulice Brzechwy i Kwartową po to aby mogli oni wyjechać ze swoich posiadłości i dostać się do ulicy Dobrego Pasterza. Do tej pory mogli oni wyjeżdżać bezpośrednio na tę ulicę oszczędzając czas i nie obciążając innych osiedlowych, ciasnych uliczek. Ulica Brzechwy nie posiada 1,5 metrowych chodników a na skrzyżowaniu z ul Kwartową nie ma przejścia dla pieszych. Dodatkowo, taki wyjazd zwiększa natężenie ruchu na ulicy Kwartowej, który już jest bardzo duży.
- Zaprojektować i wybudować zjazd z ulicy Stefana Jurczaka na ulicę Bora Komorowskiego w kierunku ulicy Lublańskiej. Tylko w taki sposób można odciążyć ulicę Dobrego Pasterza oraz Rondo Barei, które w koncepcji jest przedstawione jako skrzyżowanie z czterema pasami do wjazdu od strony ulicy Dobrego Pasterza. Taki zjazd przyspieszyłby znacząco dojazd mieszkańcom osiedli w pobliżu ulicy Bohomolca do centrum lub w kierunku Prądnik Białego, Bronowic czy Grzegórzek. Przede wszystkim zmniejszyłby on ruch samochodowy na ciasnej ulicy Dobrego Pasterza.
- Wszystkie ewentualne naziemne odcinki zostały zaprojektowane jako tzw. zielone torowiska.
- Ciągi drogowe zostały zaprojektowane z użyciem tzw. cichego asfaltu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska