reklama

Kraków zważy tiry, które niszczą drogi

Krzysztof SakowskiZaktualizowano 
Inspektorzy zatrzymują co miesiąc 25 przeciążonych tirów
Inspektorzy zatrzymują co miesiąc 25 przeciążonych tirów Wojciech Matusik
Na drogach wjazdowych do Krakowa pojawią się specjalne wagi. System wczesnego ostrzegania pomoże wyłapać przeładowane ciężarówki, dewastujące krakowskie drogi. Koszt jego instalacji to 7 mln zł. .

Radni miasta planują zakupić specjalny system wczesnego ostrzegania, który pomoże wyłapać przeładowane ciężarówki, dewastujące krakowskie drogi. Pomysł podoba się zarówno specjalistom, jak i inspektorom transportu drogowego. Uchwała w tej sprawie pojawi się na sesji rady 4 listopada.
Krakowskie drogi przypominają sito. Na ich jakość klną kierowcy, a Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie nadąża z kosztownymi remontami. Rocznie pochłaniają one prawie 50 mln zł.

Na niszczenie dróg niemały wpływ mają przejeżdżające przez miasto tiry. Z badań wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta przejazd jednej ciężarówki, której nacisk na oś wynosi 10 ton, niszczy nawierzchnię jakby przejechało po niej 14 tys. samochodów osobowych.

Zdaniem radnego Władysława Harasimowicza (PO) i radnej Barbary Mirek-Mikuły (niezależna), pomysłodawców uchwały, instalacja systemu sprawi, że nawierzchnie dróg nie będą niszczone przez przeładowane tiry w takim stopniu, jak dotychczas, a na łataniu dziur można będzie zaoszczędzić średnio 2 mln zł rocznie.

Teraz inspekcja drogowa też sprawdza wagę ciężarówek, ale do kontroli wyłapuje je "na oko" i dopiero potem pojazd trafia na mobilną wagę. Właściciele wielu przeładowanych samochodów unikają więc kary.

Nowy system nie pozwoli przecisnąć się nawet jednej ciężarówce z nadwagą. - Umieszczone pod nawierzchnią jezdni na drogach wjazdowych do Krakowa czujniki, pozwolą na pomiar prędkości i ciężaru pojazdów będących w ruchu - wyjaśnia Władysław Harasimowicz. - System wykona również zdjęcia pojazdów przekraczających dopuszczalny ciężar lub prędkość. Fotografie trafią do dyżurujących dwa kilometry dalej inspektorów transportu drogowego, którzy będą mieli wiedzę, jacy przewoźnicy łamią przepisy i od razu zatrzymają je do kontroli - dodaje.
Podobny system działa od dwóch lat we Wrocławiu, ale kompletna instalacja pojawiła się dopiero trzy miesiące temu. - Urządzenia są zainstalowane na pięciu ulicach w mieście - mówi Ewa Mazur z biura prasowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. - Wydaliśmy na nie ok. 6 mln zł, ale sprawdzają się znakomicie, a nakładane na kierowców i firmy przewozowe kary działają odstraszająco - zapewnia.

Dr Andrzej Szarata z katedry systemów komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej nie ma wątpliwości, że taki system, bardzo popularny na Zachodzie, przyczyni się do poprawy nawierzchni dróg w mieście.

W Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego (WITD) w Krakowie pomysł zainstalowania wag również się podoba. - Kontrole byłyby dokonywane natychmiast po wychwyceniu nieprawidłowości - mówi Michał Pierzchała, naczelnik wydziału inspekcji WITD.

Łukasz Osmenda (radny PO), przewodniczący komisji infrastruktury, zapowiada że do końca października sprawa zostanie omówiona na posiedzeniu komisji. - Oczywiście, że pomysł jest świetny, ale w ciągu jednego roku nie da się go zrealizować ze względu na spore koszty. Inwestycję trzeba będzie podzielić na etapy - twierdzi. Pod takim właśnie warunkiem pomysł gotowi są poprzeć radni opozycyjnego PiS-u - zapowiada szef tego klubu Bolesław Kosior.

W przyszłym roku znalazłyby się prawdopodobnie pieniądze na montaż systemu na dwóch drogach wjazdowych do miasta. Docelowo radni planują ulokowanie urządzeń na pięciu drogach od strony Tarnowa, Warszawy, Katowic, Sandomierza i Zakopanego.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
MPU

Zadnej kontroli przez WITD przekroczonego tonażu pociągów drogowych ,specja-
listycnych o przekroczonej skrajni i prędkości poruszania się
n.p. na drodze lokalnej Kasinka Mała/Kościół - Węglówka i dalej , Gmina Mszana Dolna - Wójt p.T.Patalita , o zdegradowanej nawierzchni ,bez poboczy,
z kolosalnym zagrożeniem życia dla mieszkańców poruszjących się tym odcin -
kiem - pieszo.Mijające sie kolosy poruszją się po nie istniejących poboczach eliminując pieszych z przekroju drogi.Do tego hałas o każdej porze dnia i nocy w tych letniskowych miejscowościach.Brak nadzoru Wojewódzkiej Inspekcj i Transportu Drogowego w Krakowie nad siecią dróg lokalnych ( stanowiących w większości odciążenie i objazdy dla głównych
tras dróg państwowych ) - stanowi ewidentne zagrożenie dla funduszy remon-
towych gmin .
Tak więc genialny system wag stary jak świat, to tylko kropla w morzu
potrzeb organizacyjnych WITD w ternie i mieście Kraków.

M
MPU

Zadnej kontroli przez WITD przekroczonego tonażu pociągów drogowych ,specja-
listycnych o przekroczonej skrajni i prędkości poruszania się
n.p. na drodze lokalnej Kasinka Mała/Kościół - Węglówka i dalej , Gmina Mszana Dolna - Wójt p.T.Patalita , o zdegradowanej nawierzchni ,bez poboczy,
z kolosalnym zagrożeniem życia dla mieszkańców poruszjących się tym odcin -
kiem - pieszo.Mijające sie kolosy poruszją się po nie istniejących poboczach eliminując pieszych z przekroju drogi.Do tego hałas o każdej porze dnia i nocy w tych letniskowych miejscowościach.Brak nadzoru Wojewódzkiej Inspekcj i Transportu Drogowego w Krakowie nad siecią dróg lokalnych ( stanowiących w większości odciążenie i objazdy dla głównych
tras dróg państwowych ) - stanowi ewidentne zagrożenie dla funduszy remon-
towych gmin .
Tak więc genialny system wag stary jak świat, to tylko kropla w morzu
potrzeb organizacyjnych WITD w ternie i mieście Kraków.

E
Emoryt

To co wyrabiają tutaj nie mógł zrobić żaden stalinowiec. To koszmar. Leja beton tonami w slumsy i budują szpecące wizerunek Wawelu blokowisko. Koszmarny hałas od lat i umierający na moich oczach sąsiedzi. Raczej będzie pod Wawelem nowy pałac kultury i hostele dla szwabów i sowietów. Ruch zamarł ciężarowa za ciężarówką betoniara za betoniara to jet Polska!@ Nekropolia magistratu i noiwa stalinowska wizja architekta głównego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3