Krakowianie odwiedzą siedem Grobów Pana

Marian Satała
Grób w kościele Pijarów. Głównym tematem jest zbrodnia katyńska
Grób w kościele Pijarów. Głównym tematem jest zbrodnia katyńska Wojciech Matusik
Dotąd pijarzy zawsze sami projektowali i urządzali Grób. W tym roku, po raz pierwszy ogłosili konkurs. Wpłynęło 11 prac, wygrał doktorant Akademii Sztuk Pięknych Łukasz Murzyn.

Tegoroczny Grób u pijarów nawiązuje do 70. rocznicy mordu katyńskiego. Na czarnym prostokącie ułożonych jest 158 białych kamieni przypominających ludzkie czaszki. Na każdym widać wyraźnie ślad po kuli. W centralnym punkcie aranżacji stoi biało-czerwony słup zwieńczony monstrancją. - To granica śmierci i życia, w tym miejscu kończy się pole czaszek i rozpoczyna pole kwiatów - opowiada rektor kościoła dr Mieczysław Rolka.

W Wielki Piątek we wszystkich kościołach odsłonięto Groby Pańskie - pozostałość po średniowiecznych misteriach pasyjnych. Wielkosobotnią tradycją w Krakowie stało się odwiedzanie siedmiu grobów - na pamiątkę siedmiu słów Chrystusa wypowiedzianych na krzyżu. Nasi reporterzy odwiedzili symboliczne miejsca pochówku Jezusa. Najciekawszy projekt przygotowali ojcowie pijarzy, którzy od lat, budując Grób, starają się nawiązywać do aktualnych wydarzeń.

Skromnie w tym roku jest u ojców kapucynów (ul. Loretańska 11). Z papieru uformowano skałę, symbolizującą grób Chrystusa. Zza płóciennego całunu przebija dyskretnie oświetlona sylwetka Zbawiciela. Jedynym jasnym punktem w tej aranżacji jest czerwony postument z monstrancją.
W kościele św. Wojciecha w Rynku Grób znajduje się w małej kamiennej niszy, w której wśród kwiatów stoi monstrancja, a obok krucyfiks.

W bazylice Mariackiej grób, po ponad 20 latach wrócił na historyczne miejsce - nieczynne wejście do kościoła od strony ulicy Floriańskiej. Osłonięty jest zabytkowymi tkaninami, tworzącymi kurtynę między śmiercią i życiem.

Prostotą ujmuje Grób Zbawiciela w kościele ojców Franciszkanów - wysoki krzyż przewiązany purpurową szarfą, a w tle wielki obraz przedstawiający złożenie do grobu Chrystusa.

- Tradycja budowania Grobów Pańskich zachowała się przede wszystkim w Polsce, Austrii i Bawarii - twierdzi ks. Antoni Okrzesik, rektor kościoła św. Wojciecha. - W Polsce na przełomie XIX i XX w. groby przypominały dekoracje teatralne, a po pierwszej wojnie światowej pojawiły się odwołania do aktualnej sytuacji społecznej i politycznej. W tym roku wiele z nich odnosi się do rocznicy Katynia, np. w kościele Arka Pana czy krypcie u pijarów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie