Obwodnica Krośniewic została wreszcie otwarta. Zapory uroczyście usunęli m.in. Zbigniew Paliński, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (inwestor), Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Kalinowicz, prezes Erbedim z Piotrkowa Trybunalskiego (główny wykonawca) i Barbara Herman, burmistrz Krośniewic. Drogę poświęcił biskup łowicki Andrzej Dziuba. - Niech dzieło ludzi służy ludziom, którzy na święta będą jechać, by mogli bezpiecznie zbliżyć się do siebie - mówił biskup łowicki.
Inwestycja została wybudowana w ekspresowym tempie. W grudniu 2008 roku inwestor, czyli GDDKiA, podpisał umowę z wykonawcą - konsorcjum, którego liderem był Erbedim.
- To dla mieszkańców jak i dla kierowców ważny dzień - mówił Zbigniew Paliński, zastępca dyrektora GDDKiA. - Dla kierowców jadących przez Krośniewice w stronę Gdańska, skończy się wreszcie horror stania w korkach pod Krośniewicami.
W ciągu doby przez Krośniewice przejeżdża ok. 35 tys. pojazdów. Taka jest średnia roczna. W czasie wakacji ruch jest znacznie większy i dochodzi do 40 tys. pojazdów na 24 godziny. Teraz większość ruchu tranzytowego przejmie obwodnica.
- Najważniejsze, że tiry przestaną wreszcie jeździć pod oknami naszych mieszkań - mówi Julita Pawłowska z Krośniewic. - Nie będzie smrodu spalin i hałasu, a ściany domów nie będą pękać.
W trakcie realizacji inwestycji okazało się, że zapomniano o przejściach dla pieszych i o lokalnych drogach dla okolicznych mieszkańców, którzy musieliby pokonywać po kilka kilometrów więcej, aby dostać się do miasta. Dzięki staraniom i zdecydowanej postawie burmistrza Barbary Herman, udało się uwzględnić postulaty mieszkańców.
- Na obwodnicy, w Morawcach, wykonano przejście dla pieszych (do końca lutego mają być zamontowane tam światła - przyp. red) - mówi burmistrz Krośniewic. - Zostawiono nam drogę techniczną, która będzie zamieniona na ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z chodnikiem w Kajewie została położona nowa nakładka bitumiczna na istniejącej drodze, która będzie służyć ruchowi lokalnemu na długości ok. 1650 m. Wykonawca poprawił też część dróg zniszczonych w trakcie robót.
O budowę trasy obwodowej wokół Krośniewic mieszkańcy zabiegali od wielu lat. Wybudowano ją w ekspresowym tempie, w ciągu roku.
Obwodnica długości ok. 7 km, która w trzech czwartych otacza Krośniewice, kosztowała 165 mln zł. Koszt dodatkowych robót uwzględniających m.in. postulaty władz i mieszkańców to 5 mln zł.
Obwodnica ma status drogi głównej ruchu przyspieszonego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?