reklama

Krótka historia pomp paliwa

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 
shutterstock.com
Współczesne samochody są na tyle skomplikowane, że z uwagi na koszty robocizny nie opłaca się naprawiać zużytych elementów eksploatacyjnych, lecz raczej w całości wymieniać je na nowe. Trudno też bez specjalnego oprzyrządowania dokonać diagnostyki uszkodzonych elementów, choć naprawy niekoniecznie muszą być wykonywane w serwisach samochodowych.

W każdym samochodzie jest co najmniej kilka różnego rodzaju pomp, które mają usprawniać transport płynnych substancji, w jakie auto zostało fabrycznie wyposażone, do poszczególnych elementów samochodu – od pompki płynu w układzie spryskiwacza do pompy wtryskowej z ogromną dokładnością dozującej ilość paliwa podawanego do cylindrów.

A przecież nie zawsze tak było. W początkach motoryzacji paliwo pod własnym ciężarem spływało ze zbiornika położonego nad silnikiem do gaźnika, od którego regulacji zależał skład mieszanki paliwowo-powietrznej trafiającej do cylindrów. Dość wspomnieć, że taki system zasilania stosowano zwłaszcza w samochodach wywodzących się w prostej linii od niemieckich DKW z silnikami dwusuwowymi, czyli we wschodnioniemieckich markach IFA, potem P-70 i Trabantach, ale także w naszej Syrenie. Ze względów bezpieczeństwa (w przypadku zderzenia paliwo ze zbiornika umieszczonego z przodu samochodu tuż nad silnikiem mogło spowodować pożar) zbiorniki paliwa zaczęto umieszczać z dala od silnika – za tylnymi siedzeniami czy pod podłogą bagażnika. W samochodach z silnikami z tyłu, a takich modeli było sporo w latach 60. i 70. XX wieku, zbiornik paliwa znajdował się zwykle w dolnej części przestrzeni bagażowej w przedniej części auta. I właśnie po to, by przetransportować paliwo ze zbiornika do gaźnika, czy w późniejszych czasach do instalacji wtryskowej, konieczne stało się montowanie w układzie zasilania pomp paliwa umieszczonych poza zbiornikiem, a z czasem w jego wnętrzu.

Początkowo pompa paliwa była dość prostym urządzeniem, czego dowodem był Fiat 126p. Kiedy pompa paliwa w tym modelu uległa awarii (najczęściej była to nieszczelność membrany), należało ją zdemontować, wyczyścić i założyć nową membranę. Jej wymiana była prosta, a bez sprawnej pompy nie dało się jechać. Z czasem jednak pompy trafiły do wnętrza zbiornika paliwa i zaczęły być napędzane elektrycznie. Wymiana takiej pompy też jest oczywiście możliwa, ale raczej nie na przydrożnym parkingu.

Warto wiedzieć, że awaria pompy paliwa najczęściej związana jest z mechanicznym uszkodzeniem przez zanieczyszczenia ze zbiornika – np. drobiny lakieru z wnętrza czy wodę skraplającą się na ścianach zbiornika. To ostatnie jest przypadłością tych, którzy nigdy albo rzadko tankują do pełna. Ciekawe, że awarie pompy paliwa zdarzają się najczęściej w samochodach sprowadzonych z Niemiec, i to tych, którymi „samotna emerytka jeździła tylko raz w tygodniu do kościoła” albo „lekarz jeździł do pacjentów tylko na terenie swojej gminy”. Te określenia mają świadczyć o zadziwiająco niskich przebiegach takich aut. Potem okazuje się, że pojazd eksploatowany był nad wyraz intensywnie, często jako taksówka lub też przez przedstawiciela handlowego przemierzającego w poprzek całą Republikę Federalną Niemiec.

W razie awarii pompy paliwa we współczesnym samochodzie nie pozostaje nic innego, jak wezwanie lawety, która przetransportuje pojazd do warsztatu naprawczego. Na szczęście wybór wszelkiego rodzaju pomp do wszystkich spotykanych obecnie modeli samochodów jest duży. Po to jednak, by odwlec jak najdłużej moment wjazdu na lawetę z powodu awarii pompy, warto zwracać uwagę, na jakiej stacji benzynowej tankujemy benzynę czy olej napędowy i starać się tankować „pod korek”.

Szeroka oferta pomp paliwa i innych części zamiennych dla motoryzacji dostępna jest w katalogu marki Starline. Więcej informacji o aktualnej ofercie można znaleźć na stronie: www.elitpolska.pl/oferta/starline

Tekst: Wojciech Machnicki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3