Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maciej Rogóż napisał pracę o tym, jak będzie wyglądał Olkusz w 2050 roku

Katarzyna Sipika-Ponikowska
Katarzyna Sipika-Ponikowska
Rozmowiamy z Maciejem Rogóżem, autorem pracy magisterskiej „Olkusz 2050 - wizja rozwoju terenów kolejowych i poprzemysłowych w Olkuszu z uwzględnieniem przebiegu kolei dużych prędkości”.

Jak wg. pana przez następne 32 lata zmienią się tereny kolejowe i poprzemy-słowe w Olkuszu?
- Trudno to jednoznacznie określić. Pewnie większość z terenów poprzemysłowych zostanie zagospodarowana w niewłaściwy sposób, których późniejsza zmiana może być bardzo kosztowna. W interesie miasta powinno być dążenie do rozwoju kolei. Samą pracą chciałem skłonić mieszkańców do dyskusji, zainteresować tematem, żeby za te symboliczne 32 lata można było dostać się koleją w kilka minut do Krakowa, Katowic czy innych miast.

W pana wizji jest m.in. przeniesienie torów kolejowych do podziemnych tuneli. Po co?
- Nad torowiskiem uda się uzyskać wiele terenów, które można sprzedać i tym samym obniżyć koszty inwestycji. Dodatkowo hałas generowany przez kolej zostanie wyciszony przez ziemię. Najważniejsza jest jednak likwidacja barier kolejowych, które teraz dzielą miasto.

Promeda nad torami, nowy park miejski, trakty pieszo-rowerowe, tory w podziemiu, nowoczesny dworzec - brzmi jak sielankowa wizja nowego Olkusza. Czy te rozwiązania są pana zdaniem w ogóle możliwe do zrealizowania?
- Wszystko zależy od dobrej koncepcji urbanistycznej, która uporządkuje te tereny i przyciągnie inwestorów. Generatorem rozwoju powinien być nowy węzeł przesiadkowy, który łączyłby miejscowości w skali powiatu z dużymi miastami. Moja wizja, troszkę utopijna, dąży do projektowania dobrze skomunikowanego miasta dostępnego dla każdego.

Jak w porównaniu z tą wizją ocenia pan obecny stan?
- Olkusz raczej stoi w miejscu, młodzi ludzie stąd uciekają. Miasto jakoś tam funkcjonuje, ale mogłoby funkcjonować o wiele lepiej. Brakuje parków i zieleni, a komunikacja z miastami ościennymi jest skierowana głównie na transport samochodowy i prywatnych przewoźników, którzy nie oferują najlepszych usług.

Tragiczny wypadek w Bolesławiu. Kierowca nie żyje

Gazeta Krakowska

FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

Źródło: vivi24

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska