reklama

Magazyny pełne sztuki

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 
Sztuka większości z nas kojarzy się z galeriami i muzeami. Jednak od pewnego czasu coraz częściej i śmielej pojawia się w przestrzeniach publicznych, hotelach, restauracjach, a nawet miejscach pracy. Nie bez znaczenia jest tu rola, jaką odgrywają największe polskie marki angażujące się w jej promocję.

Banki, towarzystwa ubezpieczeniowe, największe korporacje, ale i mniejsze firmy coraz chętniej wpisują promocję sztuki i kultury na stałą listę swoich działań CSR. To sprawia, że wystawy, wernisaże, pokazy filmowe i teatralne wychodzą z sal muzealnych czy kinowych i pojawiają się w coraz mniej dla nich oczywistych, a przy tym bliższych ludziom miejscach – na ulicach, w parkach, centrach handlowych i biurach.

Artystyczne nieruchomości

Również na rodzimym rynku nieruchomości coraz częściej pojawiają się firmy, które wspierają artystów i promują sztukę w najróżniejsze sposoby – wprowadzają ją do swoich biur, ale i do przestrzeni publicznych. Jednym z takich przykładów jest plenerowa galeria „Art Walk”, stworzona przez Ghelamco i fundację Sztuka w Mieście przed biurowcem Warsaw Spire – jednym z flagowych projektów dewelopera w Warszawie. Powstała ona na dostępnym dla wszystkich, również zrealizowanym przez inwestora, placu miejskim. Na specjalnie zaprojektowany pasaż wystawienniczy składa się 20 „segmentów” – każdy z oknem, przez które można podziwiać wewnętrzną wystawę.

Innym przykładem jest oddany do użytku niewiele ponad 3 lata temu stołeczny biurowiec Q22. Ściany klatki schodowej budynku są ozdobione dziesięcioma muralami. Zostały one wykonane na zlecenie jednego z najemców – firmy Deloitte, która tym sposobem chciała zachęcić swoich pracowników do zdrowego trybu życia i korzystania ze schodów zamiast wind. Murale inspirowane Warszawą – jej symbolami oraz charakterystycznymi miejscami, takimi jak np. plac Zbawiciela, Centrum Nauki Kopernik, Bulwary Wiślane czy Kępa Potocka, wykonało sześciu ilustratorów.

Niecodzienna inspiracja

O krok dalej poszło 7R. Magazyny realizowane przez dewelopera stały się inspiracją do stworzenia kolekcji grafik.

– Sam pomysł to wynik prywatnego spotkania i moich rozmów z wybitną krakowską artystką Anną Sobol-Wejman. To ona, wykorzystując swoją artystyczną ciekawość, zainteresowała się nowymi obiektami pojawiającymi się w przestrzeni, jakimi są nasze magazyny. Chęć zobaczenia i dotknięcia czegoś nowego, co mogłoby być inspiracją i znaleźć ujście w jej twórczości, sprawiła, że zaciekawiła ją ich forma, której postanowiła dać nowy, artystyczny wymiar – wyjaśnia Tomasz Lubowiecki, Prezes Zarządu 7R SA.

– 7R zafascynowało mnie swoją niezwykłością na tle naszego przemysłowego krajobrazu. Z tej fascynacji powstało 21 grafik wykonanych techniką akwaforty. Inspiracją była lapidarność formy, kolorystyka, skala, a zarazem funkcjonalność rozwiązań architektonicznych – dodaje Anna Sobol-Wejman, autorka cyklu grafik pod nazwą 3x7R.

Kolekcja, jak sama nazwa wskazuje, składa się z trzech części. W skład każdej z nich wchodzi siedem grafik.

– W momencie, kiedy grafiki wyszły spod ręki artystki, zastanawiałem się jak je wykorzystać. Wtedy pojawił się pomysł połączenia obu projektów – budowania magazynów ze sztuką. Dlatego chcemy wykorzystać przestrzeń naszych obiektów jako miejsce dla sztuki i właśnie w jednym z magazynów zorganizować wernisaż prac. Obiekty biurowe czy galerie handlowe to przestrzeń łatwo dostępna i coraz częściej wykorzystywana do promowania sztuki. Natomiast jeśli spojrzymy na magazyny jako coś niedostępnego dla większości ludzi, to, zapraszając ich do nich i jednocześnie umożliwiając im obcowanie ze sztuką, dokonujemy czegoś przełomowego – uważa Tomasz Lubowiecki.

Magazyny wydają się idealnym miejscem do prezentacji dzieł sztuki. Przestrzeń, która je tworzy – prostota i czystość formy – powodują, że oglądający nie jest rozpraszany, a sztuka może znaleźć się w centrum uwagi. To, jaki oddźwięk będzie miał pierwszy wernisaż, niejako zdeterminuje losy całego projektu.

– W głębi serca wierzę i mam nadzieję, że ten jednorazowy projekt stanie się wydarzeniem cyklicznym. Moim marzeniem jest oddanie naszych przestrzeni również do dyspozycji innych artystów, w wielu formach artystycznych i różnych obiektach 7R w Polsce – mówi Tomasz Lubowiecki.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3