Milenialsi w świecie finansów – pokolenie o wielu odmiennych postawach życiowych

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Pokolenie Y, tak jak i inne generacje, nie jest monolitem i różni się wewnętrznie, patrząc pod kątem zachowań, decyzji, potrzeb, filozofii życiowej jak i podejścia do finansów.

Milenialsi, czyli pokolenie Y. Ludzie urodzeni pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. W Polsce wychowani w czasach transformacji ustrojowej. Charakteryzuje ich umiejętność adaptacji do zmiennych warunków, która wykształciła się przy wejściu na rynek technologii cyfrowej. W naszym kraju jest ich 11 milionów, na świecie to ponad 1,7 mld osób. O milenialsach często słyszymy w audycjach radiowych czy telewizyjnych, czytamy w publikacjach prasowych. Nadal jednak trudno scharakteryzować nam to, do czego dążą, kim chcą być, jakie mają spojrzenie na życie, pracę. Jakie mają marzenia. I przede wszystkim w jaki sposób podchodzą do zarabiania, wydawania i oszczędzania pieniędzy. Dzieje się tak dlatego, że być może mamy do czynienia z najbardziej zróżnicowanym pokoleniem w historii. Przygotowany przez firmę Vivus Polska wraz z butikiem badawczym Maison & Partners raport pod tytułem „Milenialsi – postawy życiowe a finanse”, stworzony na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 1056 milenialsów, ma na celu przybliżenie tego pokolenia i spróbowanie znalezienia odpowiedzi na postawione pytania.

Zgodnie z przeprowadzonymi w badaniu ankietami, samych milenialsów możemy podzielić na dwie różne grupy opisane w zestawieniu jako sylwetki „shared life” i „shared fun”. Pierwsza z nich to młodzi ludzie nastawieni na stabilizację i założenie własnej rodziny. Chcą dzielić życie z innymi i wszystkie inne dziedziny życia podporządkowują temu celowi. Mają wysoką motywację, by racjonalnie zarządzać swoim budżetem i systematycznie oszczędzać – dążą do zabezpieczenia bytu rodzinie. Bliskie są im produkty oszczędnościowe. Generalnie wolą oszczędzać niż pożyczać. Ale są otwarci na kredyty długoterminowe, w tym kredyt hipoteczny, który dla większości stanowi jedyną opcję zakupu własnego mieszkania. Z kolei druga grupa to ludzie nastawieni na własny rozwój i zdobycie w przyszłości wysokiej pozycji społecznej. Są otwarci na innych i lubią być z nimi, ale tylko dopóty, dopóki nie narusza to ich wolności i niezależności. Nie lubią długoterminowych zobowiązań. Są nastawieni hedonistycznie na korzystanie z życia „tu i teraz”. Rzadko planują przyszłość. Jeśli oszczędzają, to na przyjemności lub rozwój - mniej na dobra materialne. Są otwarci wobec pożyczek krótkoterminowych, ale nie lubią długoterminowych kredytów.

Oczywiście wyłącznie taki podział byłby zbyt prosty, ponieważ to pokolenie jest wysoce niehomogeniczną grupą. Podczas badania postaw 1056 ankietowanych udało się wyszczególnić współistnienie w ramach całego pokolenia pięciu profili społecznych, finansowych i osobowościowych, które są często bardzo odmienne. Badanie wskazuje profile takie jak hedonistyczni materialiści, ostrożni przezorni, zapożyczeni materialiści. Największą grupą jaką udało się scharakteryzować byli tzw. młodzi poukładani. W ich mniemaniu niezwykle istotne są tradycyjne wartości, takie jak założenie rodziny, posiadanie dzieci, a także te związane z życzliwością wobec innych, uniwersalizmem - pokój na świecie, równość. Są sceptycznie nastawieni do pożyczania pieniędzy. Z kolei najmniejszą grupę stanowili tzw. solidni zwyczajni. Mają plany życiowe, jednakże są elastyczni, a czasem można odnieść wrażenie, że wręcz niezdecydowani. Ich podejście do życia nie jest nacechowane materializmem, za to daje się wyczuć u nich pewną dozę konformizmu. Posiadają równocześnie i oszczędności, i pożyczki/ kredyty, co świadczy o ich dobrym zarządzaniu finansami. Otwarci wobec nowoczesnych form płatności.

Czy w takim tyglu postaw życiowych można znaleźć wspólny mianownik poza datą urodzenia w dowodzie osobistym? Badanie pokazuje, że po głębszym wywiadzie przeprowadzonym wśród pokolenia milenialsów można znaleźć wiele więcej wspólnych cech, którymi się ono charakteryzuje, ale dane te, pokazują diametralnie odmienne, wewnętrzne różnice w stylu życia i myślenia o świecie. Jacy zatem są milenialsi w świecie finansów? Generalnie młodzi Polacy odczuwają silną potrzebę posiadania najrozmaitszych rzeczy. Dla milenialsów nie istnieje dylemat „mieć czy być?”. Nie muszą kupować roweru czy samochodu, by nimi jeździć – mogą go wynająć, pożyczyć. Teoretycznie nie muszą mieć, by z czegoś korzystać. Ale jak wynika z raportu większość młodych Polaków chciałaby mieć rzeczy na własność – tak mieszkanie, jak samochód czy rower. Co ciekawe stosunek milenialsów do pożyczek lub kredytów nie jest wcale negatywny. Podobnie jak w przypadku decyzji zakupowych, sposób postrzegania finansów przez pokolenie Y jest demonstracją wartości, w które wierzą. Z jednej strony marzą o życiu bez długów, co sprawia, że za sukces finansowy uważają również brak zadłużenia. Z drugiej strony z badań wynika, że młodzi ludzie nie widzą nic złego w tym, aby zadłużyć się finansowo. Najczęściej pożyczają pieniądze w bankach. Przedstawiciele generacji Y bardzo poważnie podchodzą do produktów bankowych. Biorąc pożyczkę czy kredyt, czytają warunki, aby być całkowicie pewnymi podpisywanej umowy z instytucją finansową.

Z raportu wynika także, że milenialsi są najbardziej ubankowioną grupą na rynku. Chętnie też korzystają z płatności zbliżeniowych kartą, ze względu na wygodę tego typu transakcji. Podobnie rzecz ma się z płatnościami mobilnymi. Ale tu warto uważać na jedną, bardzo ważną kwestię. Jak pokazuje badanie, milenialsi nie są zbyt lojalnymi klientami, konieczne jest więc nieustanne potwierdzanie przydatności danego rozwiązania, atrakcyjności usługi czy produktu. PayU, PayPal czy Blik nie są dla pokolenia Y markami, z którymi się identyfikują, ale raczej narzędziami. Jeżeli któregoś dnia pojawią się lepsze rozwiązania, to przedstawiciele pokolenia Y bez wahania podążą za wygodą. W ciągu najbliższej dekady pokolenie Y będzie stanowiło ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo na świecie. Będą oni zatem stanowili o sile gospodarki, ale także kreowali politykę finansową czy zakupową. Biznes powinien zatem jak najszybciej zgłębić wiedzę o milenialsach już dziś. W przeciwnym razie nie uda mu się stworzyć odpowiednich produktów i usług, odpowiadających wymaganiom pracowników, klientów i użytkowników z pokolenia Y.

Raport „Milenialsi – postawy życiowe a finanse” pokazuje, że pokolenie Y nie jest monolitem i różni się wewnętrznie pod kątem decyzji, potrzeb, filozofii życiowej. To czynniki wpływające na zachowania ekonomiczne i styl zarządzania pieniędzmi bardziej niż poziom posiadanych finansów. W ciągu najbliższej dekady generacja Y będzie stanowiła ok. 75 proc. osób aktywnych zawodowo na świecie. Będą decydowali o sile gospodarki i kreowali politykę finansową czy zakupową. Biznes powinien jak najszybciej zgłębić wiedzę o milenialsach, aby tworzyć produkty i usługi wpisujące się w ich wymagania.

Raport dostępny jest na stronie www.vivusmagazine.pl

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3