Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mocny spot PKP. Tak dochodzi do wypadków na przejazdach kolejowych [SZOKUJĄCE WIDEO]

Anna Nagel
241 pieszych ucierpiało w 2014 r. wskutek wtargnięcia na tory
241 pieszych ucierpiało w 2014 r. wskutek wtargnięcia na tory Fot. Waldemar Wylegalski
Pośpiech i skłonność do ryzyka kierowców oraz pieszych - to główne przyczyny wypadków na przejazdach, przejściach i torach - ostrzegają fachowcy.

Z danych PKP PLK wynika, że w 2014 r. aż 241 pieszych ucierpiało wskutek wtargnięcia na tory, a 69 osób zostało poszkodowanych w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach.

PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd. Wystartowała już XI edycja akcji tym razem pod hasłem - "Szlaban na ryzyko!"

- Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe są bezpieczne. Niezależnie od kategorii, gwarantują pieszym i kierowcom bezpieczne pokonanie torów. Pod jednym warunkiem: poszanowania przepisów o ruchu drogowym. A z tym w Polsce wciąż jest największy problem, bo wielu z nas mniej lub bardziej świadomie je ignoruje. Dlatego od 11 lat prowadzimy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd - mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Według danych PKP PLK od 2011 r. liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a liczba osób poszkodowanych o 44 proc. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14 proc. mniej wypadków niż w 2013 r.

Nie bez znaczenia jest fakt, że od 2005 r. trwa program inwestycyjny, w ramach którego PLK remontuje tysiące km linii kolejowych, czy modernizuje 1400 przejazdów i 3000 rozjazdów kolejowych za 3 mld złotych. Przypomnijmy, że liczba przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść zarządzanych przez PLK wynosi 12307, a program inwestycyjny firmy w latach 2012 - 2015 obejmuje modernizację 1400 przejazdów.

Do tej pory kampania PKP PLK koncentrowała się przede wszystkim na informowaniu o tragicznych skutkach zderzenia z pędzącym pociągiem. Aby dodatkowo wzmocnić przekaz, w tym roku kampania zmieniła swoje oblicze. Został odświeżony nie tylko logotyp i wizualizacje, ale również sposób dotarcia do opinii publicznej. Kampania to nie tylko ostrzeganie. Organizowane są też: symulacje, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole SOK w terenie oraz kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Akcję wspierają eksperci z dziedziny bezpieczeństwa: prof. Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. psych. Adam Tarnowski, dr n. med. Krzysztof Kowalczuk z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej oraz Jakub Niklas i IPRON Consulting.

Więcej informacji: www.bezpieczny-przejazd.pl. Informacje o akcji można znaleźć także w mediach społecznościowych: #SzlabanNaRyzyko.

Dzienniki Polska Press Grupy są patronem prasowym akcji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska