Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Myślenice. Nowy przebieg trasy S7 Kraków - Myślenice. W czwartek samorządowcy poznają możliwe korytarze ważnej drogi

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Obecna zakopianka na odcinku Kraków-Myślenice nie jest drogą ekspresową. Dlatego GDDKIA szuka nowego miejsca-korytarza, którym mogłaby zostać poprowadzona taka droga, która połączy Kraków z Myślenicami
Obecna zakopianka na odcinku Kraków-Myślenice nie jest drogą ekspresową. Dlatego GDDKIA szuka nowego miejsca-korytarza, którym mogłaby zostać poprowadzona taka droga, która połączy Kraków z Myślenicami Katarzyna Hołuj
Już w najbliższy czwartek (27 stycznia) samorządowcy zostaną zapoznani z proponowanymi wariantami przebiegu drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice. W następnej kolejności inżynierowie z GDDKIA przygotują streszczenie dokumentu, z którym będzie się mógł zapoznać już każdy zainteresowany.

Docelowo droga S7 ma być drogą ekspresową na całej długości, czyli z Gdańska do Rabki-Zdroju. Na południe od Krakowa ekspresówka zaczyna się jednak dopiero 30 km dalej, bo w Myślenicach i biegnie po dawno (w 2008 roku) oddanym do użytku odcinku Myślenice - Pcim - Lubień i dalej po nowym odcinku Lubień - Naprawa (druga jezdnia odcinka z Lubnia do Naprawy została oddana do użytku pod koniec 2021 roku). Jeszcze dalej, od Naprawy będzie prowadziła budowanym właśnie tunelem pod Luboniem Małym, którego portal południowy znajduje się w Skomielnej Białej. Stąd zaś, czyli ze Skomielnej Białej do Rabki, od września 2019 roku można już dojechać ekspresówką.

Droga, która dziś łączy Kraków z Myślenicami to droga dwujezdniowa, której parametry nie pozwalają na to, aby była to droga ekspresowa. Powodem są m.in. kolizyjne skrzyżowania z drogami gminnymi i powiatowymi oraz przejścia dla pieszych.

Właśnie dlatego zaczęto szukać miejsca dla tego odcinka gdzie indziej, tj. na wschód i na zachód od obecnej zakopianki Kraków - Myślenice. Prace nad studium korytarzowym brakującego odcinka S7, czyli Kraków-Myślenice ruszyły jesienią 2020 roku. Prowadzi je Departament Strategii i Studiów GDDKIA w Warszawie.

Na razie nie wiadomo którędy przebiegają korytarze, ani tym bardziej który z nich zostanie wybrany jako ten właściwy, którym pobiegnie w przyszłości droga S7. Wiadomo za to, że studium korytarzowe obejmuje powierzchnię blisko 3 tys. km kwadratowych na terenie siedmiu powiatów i 34 gmin.

Jako pierwsi warianty przebiegu nowego odcinka drogi ekspresowej mają poznać samorządowcy różnych szczebli, w tym z gmin przez których tereny mogą przebiegać korytarze. Stanie się to w czwartek (27 stycznia) w południe.

Zaproszenia zostały wystosowane w sumie do ponad 80 adresatów samorządowych – mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. I dodaje: Po spotkaniu z samorządowcami opublikowany zostanie komunikat i streszczenie Studium Korytarzowego.

Prace nad koncepcją korytarzowania nowej S7 trwały od kilkunastu miesięcy. Niemniej jednak z dużą niecierpliwością czekamy na propozycję, które po raz pierwszy mają zostać zaprezentowane przez Dyrekcję Generalną Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższy czwartek. Po zapoznaniu się z wariantami będę mógł odnieść się do przedstawionych rozwiązań, które będą dotyczyć naszej gminy i jej mieszkańców - mówi Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic.

O ewentualnej budowie tego odcinka po stronie wschodniej była mowa na początku 2019 roku. Dyrektor krakowskiego oddział GDDKiA Tomasz Pałasiński pisał wtedy do burmistrza Wieliczki Artura Kozioła w odpowiedzi na pytania włodarza Wieliczki czy utrzymywać nadal w miejscowym planie rezerwę terenu pod budowę drogi łączącej autostradę A4 (węzeł Kraków-Bieżanów) z drogą krajową 94.

„Wykonanie w przyszłości połączenie drogowego do autostrady od strony miasta Wieliczka umożliwiło by powiązanie południowo-wschodniej, intensywnie zagospodarowanej części aglomeracji krakowskiej oraz miasta Wieliczki z układem dróg tranzytowych. Dodatkowo omawiana rezerwa terenu może być wykorzystana do poprowadzenia w przyszłości nowego kierunku sieci dróg ekspresowych w stronę Głogoczowa jako powiązanie z S52 Beskidzka Drogą Integracyjną lub/i S7 w rejonie Myślenic. Będzie to rozpatrywane w przewidzianym do opracowania Studium Sieciowym przez Departament Studiów GDDKiA”.

Jak informowała pod koniec 2021 roku GDDKiA, ogłoszenie przetargu na realizację Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, w systemie „projektuj i buduj” oraz podziale na pięć odcinków, spodziewane jest w drugiej połowie 2024 roku.

Niezależnie od tego, obecnie powstają projekty przebudowy trzech skrzyżowań na odcinku DK7 (zakopianki) między Krakowem a Myślenicami (dokładnie zaś w Krzyszkowicach, Jaworniku i Myślenicach), a na potrzeby przebudowy kolejnych trzech (w Głogoczowie) GDDKA chce zlecić opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Tak budowa odcinka zakopianki z tunelem pod Luboniem Małym wyglądała tuż przed Świętami.

Nowa zakopianka. Kiedy pojedziemy wreszcie tunelem pod Lubon...

FLESZ - Policyjna grupa Speed namierzyła „piratów drogowych”

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska