Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na dwóch kółkach po mieście

Kateryna Kuskova
Fot. Waldemar Wylęgalski
Chcesz być modny? Musisz mieć rower! Jeszcze do niedawna rower w Polsce był kojarzony z biedą, a jazda na nim – z obciachem. Teraz na rowery z chęcią przesiadają się wszystkie klasy i grupy społeczne bez wyjątku: studenci, robotnicy, emeryci, artyści, biznesmeni, a nawet politycy. Rowerzyści czerpią przyjemność z jazdy na dwóch kółkach: nie muszą stać w korkach, lać paliwa, czekać na przystankach. Jazda na rowerze jest szybka, tania i ma korzystny wpływ na zdrowie. Jednak w Krakowie wciąż brakuje ścieżek rowerowych.

WIDEO: Krótki wywiad

Czy Kraków ma szansę stać się rowerową stolicą? Dlaczego nie?

Infrastruktura rowerowa Krakowa jest bardzo rozwinięta. Kraków jako pierwszy w Polsce otworzył Stare Miasto dla rowerzystów, a przy ul. Kopernika dla nich powstał pierwszy kontrapas.

Łączna długość infrastruktury rowerowej w Krakowie wynosi aktualnie ok. 156,2 km, z czego 16 kilometrów stanowią pasy rowerowe i kontrapasy. W latach 2017-2018, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym kilka lat temu, urzędnicy zapowiadali ponad 60 km ścieżek rowerowych w Krakowie. Na powstanie nowych dróg dla rowerów w roku ubiegłym, władze miasta planowały wydać 68 mln złotych.

W rezultacie, w roku 2018 urzędnikom udało się wybudować ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Zakopiańskiej (na odcinku od pętli tramwajowej w Łagiewnikach do przystanku tramwajowego przy ul. Siostry Faustyny), wzdłuż ul. Nowohuckiej (ok. 2,5 km), wzdłuż ul. Wiślickiej, Srebrnych Orłów, Piasta Kołodzieja (łącznie 2,2 km) . Ścieżki rowerowe powstały także w ramach budowy ul. Domagały oraz drogi łączącej ul. Konopnicką z ul. Kobierzyńską.

W związku z powyższym w roku 2018 powstało tylko ok. 9,3 km tras dla rowerów. Zgodnie z harmonogramem oraz zapowiedziami władz miasta, jest to bardzo mało.

Z raportu przygotowanego przez Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów wynika, że w roku 2018 na budowę ścieżek rowerowych udało się wydać zaledwie 17 mln zł, czyli jedną czwartą zaplanowanych inwestycji. To nie pierwsza taka sytuacja – tradycyjnie coś się nie udaje. Z czego to wynika? Urzędnicy nie chcą wydawać pieniędzy, czy nie potrafią gospodarować finansami? Tylko władze miasta mogą odpowiedzieć na te pytania. A póki co możemy wyciągnąć wnioski, że Kraków nie radzi sobie z wydawaniem pieniędzy na infrastrukturę rowerową.

Jednak Zarząd Dróg Miasta Krakowa podkreśla, że infrastruktura rowerowa miasta ciągle się rozwija. W tym roku powstała droga dla rowerów w ramach przebudowy ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej (700 m). W realizacji jest kilka ścieżek rowerowych, zwłaszcza od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem, wzdłuż ul. M. Konopnickiej do Ronda Matecznego. Powstaje droga wzdłuż ul. Kamieńskiego wraz z kładką na ul. Kamieńskiego (4,7 km) oraz w ramach rozbudowy ulicy Igołomskiej (7,5 km) . Trwa również budowa ścieżki dla rowerów od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ulic: Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic Miasta Krakowa (4 km).

- Inwestycje są w toku, sukcesywnie wdrażane są projekty przywracające ruch rowerowy na odcinkach, na których zlikwidowano znaki C-16 T-22 oraz wprowadzane są projekty organizacji ruchu dopuszczające ruch rowerowy na nowych odcinkach ciągów pieszych, gdzie do tej pory jazda rowerem była nielegalna, a jezdnia posiada przekrój, który nie pozwala na bezpieczne poruszanie się rowerzystów po jezdni i szerokość chodnika zapewnia możliwość wytyczenia ciągu pieszo-rowerowego – podaje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

Jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa, do końca tego roku mają powstać ścieżki rowerowe w ramach ogólnomiejskiego projektu Budżetu Obywatelskiego „Łączymy Parki Krakowa”, co umożliwi połączenie parków, użyteczności publicznych i miejsc zamieszkania. W zakresie projektu planowane są ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Armii Krajowej od ul. Przybyszewskiego do ul. Piastowskiej oraz na odcinku al. Kijowskiej pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Juliusza Lea a ul. Kazimierza Wielkiego (także na skrzyżowaniu z ul. Mazowiecką). Kolejnym zadaniem na lata 2019-2020 będzie przebudowa ścieżki rowerowej wzdłuż Wisły na odcinku między ul. Widłakową a ul. Tyniecka (330m) . Na rok 2020 zawnioskowane zostało zadanie, dotyczące przedłużenia ścieżki rowerowej wzdłuż al. Solidarności (300m).

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) zapowiada, że w latach 2019-2020 planowana jest budowa ścieżki rowerowej na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa (łącznie 2,7 km) . W tym samym czasie ma powstać droga dla rowerów wzdłuż alei 29 Listopada na odcinku od Żelaznej do Opolskiej (1,4 km) . Tak czy owak, infrastruktura rowerowa Krakowa ma do czego dążyć – znacznie przegrywa z rowerową stolicą Kopenhagi. Czy urzędnikom uda się zrealizować tegoroczne zapowiedzi i obietnice? Zobaczymy w pierwszym kwartale 2020 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska