Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa droga z Rabki do Chyżnego. GDDKiA szuka projektantów. Możliwe, że powstanie tam kolejny tunel drogowy

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Obecna droga z Rabki do Chyżnego jest bardzo mocno obciążona. Odbywa się tam ruch tranzytowy w kierunku Słowacji
Obecna droga z Rabki do Chyżnego jest bardzo mocno obciążona. Odbywa się tam ruch tranzytowy w kierunku Słowacji GDDKiA
Będzie nowa droga z Rabki do Chyżnego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka biura projektowego, które przeanalizuje cztery możliwe warianty przebiegu dwujezdniowej trasy, o długości ok. 35 km i parametrach drogi ekspresowej. Jeden z wariantów przebiegu nowej trasy zakłada wydrążenie tunelu drogowego.

W ramach tzw. studium korytarzowego dla nowej drogi, które powstało w ubiegłym roku, przygotowano dziewięć wariantów przebiegu nowej trasy. Do dalszych prac - na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), zostały rekomendowane cztery warianty – I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich wariantów rozpatrywanych w ramach studium, łącznie z możliwym nowym przebiegiem.

- Studium uszczegółowi zaproponowane wcześniej przebiegi nowej drogi do kilku konkretnych wariantów. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i wybranie wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację zadania – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Droga krajowa nr 7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Jak informuje GDDKiA, badanie pomiaru ruchu, przeprowadzone w 2021 roku, wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.

Co ciekawe, jeden z wariantów zakłada budowę na Orawie drugiego tunelu drogowego w Małopolsce.

Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, nie chce mówić o szczegółach ewentualnego tunelu:

- Mogę powiedzieć, że jeśli wybrany zostanie wariant z tunelem, to powstanie w okolicach Jabłonki i będzie dłuższy niż obecny tunel pod Luboniem Małym na zakopiance, a tym samym droższy – mówi dyrektor GDDKiA.

Dodaje, że do tego, czy będzie wariant z tunelem, czy nie – zależy ostateczna kwota budowy nowej drogi. Wstępnie szacuje się, że może to wszystko kosztować kilka miliardów złotych.

- Do wniosku o decyzję środowiskową musimy złożyć minimum trzy warianty. Będą one następnie analizowane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska pod kątem środowiskowym. Tutaj są możliwe różne zmiany. RDOŚ może bowiem wnieść uwagi do tego. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej wejdziemy w kolejny etap prac, czyli zlecenie opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji ZRID (czyli Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej – przyp. red.) - mówi Tomasz Pałasiński.

Dodaje, że cała inwestycja na pewno będzie podzielona na etapy, a całość prac GDDKiA chce zakończyć do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska