Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy peron na stacji w Trzebini już działa. Otwarcie wiaduktu na ul. Słowackiego z poślizgiem [ZDJĘCIA]

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Pasażerowie mogą już korzystać z nowego peronu w Trzebini. To jednak nie koniec prac w tym miejscu. Kolej rusza z kolejnym etapem przebudowy torów i remontem pozostałych peronów. W tym roku zakończą się prace na ostatnim odcinku inwestycji między Krakowem a Katowicami.

Stacja zmienia swoje oblicze

Zmodernizowany peron nr 3 na stacji w Trzebini ma 400 metrów, jest wyższy niż poprzedni oraz w pełni zadaszony. Korzystają z niego podróżni pociągów jadących w kierunku Oświęcimia. Po zakończeniu instalacji i sprawdzeniu nowego systemu sterowania ruchem odjeżdżać z niego będą pasażerowie pozostałych pociągów.

- Zmodernizowany peron ułatwi podróże koleją wszystkim pasażerom. Dzięki nawierzchni o zróżnicowanej strukturze, ścieżkom naprowadzającym oraz czytelnemu oznakowaniu komfortowo korzystać z niego mogą również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronie mają w przyszłości pojawić się także tablice dynamicznej informacji pasażerskiej oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a. Udogodnieniem dla niepełnosprawnych i osób z wózkami będzie zastąpienie kładki nad torami przejściem podziemnym. Kładka nie była przystosowana do ich potrzeb, nie posiadała podjazdów. Przejście podziemne wyposażone będzie w windy.

W najbliższych dniach na rozpocząć się modernizacja pozostałych peronów. Nastąpi to, gdy prowadzone zostaną odbiory oraz sprawdzane zostaną systemy sterowania i bezpieczeństwa. Wówczas wszyscy podróżny przeniosą się na peron nr 3, a stare perony zostaną rozebrane i ruszy budowa nowych oraz kolejnej części przejścia podziemnego.

Zobacz zdjęcia peronu w Trzebini

Opóźnienia w budowie wiaduktu

W ramach modernizacji linii kolejowej E30 na terenie Trzebini oprócz nowych torów i peronów przebudowywane są także wiaduktu kolejowe, a nad ul. Słowackiego powstaje nowy wiadukt drogowy. Obiekt ten miał zostać oddany do użytku w pierwszym kwartale br. Tak się jednak nie stało. Do kolei zgłosiła się jedna z firm, mająca siedzibę przy ul. Słowackiego w Trzebini, z wnioskiem o przeprojektowanie najazdu na wiadukt, co ułatwiłoby wjazd i wyjazd z jej terenu. To spowodowało opóźnienia w dokończeniu inwestycji.

- Planujemy wiadukt oddać do użytku do końca trzeciego kwartału br. - mówi Piotr Hamarnik.

Przesunął się również termin modernizacji wiaduktów w Chrzanowie. W trzecim kwartale br. jako pierwszy wyremontowany zostanie ten znajdujący się przy ul. Zbożowej. Inwestycja ta to nie tylko poprawa bezpieczeństwa poruszających się po nich pociągów, ale również poszerzenie dróg, co usprawni komunikację pieszą i samochodową. Prace przy wiaduktach w Chrzanowie przy ul. Krasickiego; ul. Krakowskiej; ul. Siennej; ul. 29-listopada; ul. Kadłubek przewidziane są na drugi kwartał 2021 r.

Jesienią mają rozpocząć się prace na stacji Chrzanów. Zdemontowana zostanie tam kładka dla pieszych nad torami i zastąpiona przejściem podziemnym.

Remont linii kolejowej

Nowe perony i wiadukty w Trzebini są kolejnym efektem przebudowy linii kolejowej z Krakowa do Katowic. Prace na pozostałych odcinkach inwestycji podbiegają końca. Podróżni mogą już korzystać z odnowionych przystanków m.in. w Rudawie i Balinie (gm. Chrzanów). Gotowe są stacje w Zabierzowie, Jaworznie Szczakowej i krakowskich Mydlnikach. Komunikację drogową ułatwiają nowe wiadukty m.in. w Krakowie, Jaworznie, Krzeszowicach i Woli Filipowskiej.

- Realizowane projekty znacznie zwiększą możliwości kolei i przyniosą pozytywne efekty dla bezpieczniejszego i sprawniejszego systemu komunikacji na międzynarodowym korytarzu transportowym E30, który łączy kraj europejskie w spójną sieć kolejową - wyjaśnia Piotr Hamarnik.

Efektem prac będzie także zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i kilkunastominutowe skrócenie czasu jazdy.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wartość inwestycji to warta ok. 2 mld zł.

FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska